InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Hoe tegel ik zelf een muur?

Hoe tegel ik zelf een muur?

Hoe tegel ik zelf een muur? Een muur tegelen kan iedereen. Het is erg belangrijk dat je voldoende tijd steekt in de voorbereidingen van het tegelen van een muur. Tijdens het tegelen heb je niet veel tijd om uit te denken hoe de tegels op de muur moeten komen. Tegellijm droogt vaak snel op en heeft daarom een korte verwerkingstijd. Maak er niet te veel van in een keer. Voor de randen kun je gebruik maken van een tegelzaag om tegels op maat te zagen.

Voor het tegelen de afstand bepalen

Voordat je gaat beginnen met het tegelen van de muur ga je eerst uitmeten hoe de tegels uitkomen aan de zijkanten. Je kunt hiervoor vrij eenvoudig een rij tegels tegen de onderkant van de muur rechtop zetten. Begin ongeveer in het midden van de muur en zet er tegels naast naar beide zijkanten. Houd daarbij rekening met de voegbreedte tussen alle tegels. Deze is ongeveer 2 millimeter. Voor het mooiste resultaat kun je langs beide zijkanten het beste werken met een halve tegel, tenminste als dat zo uitkomt. Je kunt natuurlijk ook uitmeten met een rolmaat of een duimstok hoe de tegels op de muur komen te zitten.

Tegels recht op de muur plaatsen met hulplijnen

Een mooi resultaat is natuurlijk wanneer alle tegels mooi recht op de muur zitten na het tegelen. Als je ervan overtuigd bent dat je een vaste hand hebt en een timmermansoog dan kun je zonder hulplijnen proberen te werken. Wil je echter iets meer houvast tijdens het tegelen dan kun je enkele lijnen tekenen op de muur. Je begint met een verticale lijn. Deze zet je met behulp van een waterpas en een lat loodrecht op de muur langs een rij nog op te plakken tegels. Na de verticale lijn te hebben getekend doe je hetzelfde om een horizontale lijn te tekenen. Houd daarbij rekening met de onderste rij tegels. Het mooiste resultaat krijg je wanneer de onderste rij tegels op driekwart van de hoogte wordt getegeld. Je kunt deze tegels doorzagen met een tegelzaag.

Beginnen met tegelen

Na er zeker van te zijn dat je een beeld hebt van het eindresultaat kun je beginnen met tegelen. In een emmer of een kuip maak je de tegellijm aan volgens de instructies op de verpakking. Maak niet te veel tegellijm in een keer omdat het vrij snel opdroogt en niet meer te verwerken is. Als de tegellijm klaar is dan kun je beginnen met tegelen. Dit doe je door linksonder te beginnen met de eerste tegel. Zet de tegel strak tegen de verticale en horizontale lijn aan. Zorg er voor dat de eerste rij tegels mooi strak tegen de lijnen aan zit. Deze rij is bepalend voor de rest van het tegelen van de muur. Je kunt voor de voegafstand tegelkruisjes gebruiken. Deze zet je rechtop tussen de tegels.

Tegelen met afwijkende maten

Omdat de meeste tegels niet van gelijke omvang zijn moet je bij iedere tegel die je op de muur plakt oog hebben voor de juiste voegafstand. De grootte van tegels kan enkele millimeters afwijken. Soms wil je een andere maat tegel verwerken in de muur, bijvoorbeeld een mooie siertegel. Ga van te voren na hoe je ongeveer uit gaat komen met het invoegen van dergelijke tegels. Het is belangrijk om goed uit te denken hoe het eindresultaat er uit moet komen te zien. Begin niet zomaar met tegelen.

Tips bij tegelen van een muur

Tijdens het tegelen van een muur is het belangrijkste dat je de tijd neemt om de tegels mooi recht op de muur te krijgen. Let daarbij wel op dat je niet te veel tegellijm maakt van te voren. Tegellijm droogt vaak vrij snel. Bij het uitsmeren van de tegellijm op de muur moet je proberen te voorkomen dat er klonten of andere oneffenheden in de lijmlaag komen. Je ziet namelijk onmiddellijk de oneffenheden als je er een tegel op hebt geplakt: de tegel zit dan scheef!
© 2011 - 2014 Jozzie, gepubliceerd in Doe het zelf (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe tegel ik zelf een muur?"

Infoteur: Jozzie
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!