InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Behangen; Hoeveel rollen, welke lijm en hoe verwijderen

Behangen; Hoeveel rollen, welke lijm en hoe verwijderen

Behang. Het is er in alle soorten en maten. Zoveel keus maakt het moeilijk om te onthouden welke regels nu voor welk soort behang gelden. Hier kunt je vinden welke lijm voor welk soort behang geschikt is, hoe je oud behang verwijderd en hoeveel behang je nodig hebt. Met deze vuistregels moet het behangen toch nét een stukje makkelijker worden.

Onderwerpen

Soort behanglijm

Voor alle verschillende soorten behang zijn allerlei verschillende soorten behanglijm of behangselplak ontwikkeld.
Soms is tussen de bomen het bos niet meer te vinden. Hieronder zijn de meest voorkomende behangsoorten gegeven, met een behanglijm advies.

Soort behangBehanglijm
PapierNormaal of zwaar
RauhfaserZwaar
VlakvinylZwaar
SchuimvinylZwaar
SnelbehangSnelbehang
GlasweefselGlasweefsel

Oud behang verwijderen

Oud behang weghalen is erg belangrijk. Hoe gladder en strakker de ondergrond is, hoe mooier het eindresultaat word. Zorg bij het gebruik van snelbehang ook dat de achtergrond egaal van kleur is. Kleurverschillen kunnen anders door het behang zichtbaar zijn. Er zijn drie methodes om behang te verwijderen;

Nat verwijderen

Papierbehang kan nat weggehaald worden door het nat te maken of te stomen. Wanneer je ervoor kiest om het behang nat te maken, is het aan te raden om een behangafweekmiddel te verdunnen met water. Ook kun je gebruik maken van een behangstoommachine. Let op, dit werkt niet op gipsplaten! Een behangstoommachine is te koop of te huur in de betere bouwmarkten.

Droog verwijderen

Deze methode kan gebruikt worden voor afstripbaar behang. Voorbeelden hiervan zijn vinyl en snelbehang. Maak met een plamuurmes, hobbymes of ander voorwerp een bovenhoek van het behang los. Trek vervolgens met twee handen het behang naar beneden. Zorg hierbij dat de handen zo dicht mogelijk bij de muur blijven. Wanneer er een papieren laag achter blijft, is het aan te raden deze te verwijderen op de bovengenoemde methode.

Combinatiemethode

Wanneer over behang heen is geschilderd kun je het niet nat maken. De verf zorgt ervoor dat het water niet in het behang trekt. Haal eerst de bovenste laag van het behang eraf, door te schuren of te trekken. Gebruik vervolgens de natte methode om het achtergebleven behang te verwijderen.

Hoeveel behang heb je nodig?

Meet de omtrek van de te behangen kamer. Laat deuren, inbouwkasten en ramen buiten de berekeningen. Meet vervolgens de hoogte van de kamer. In de onderstaande tabel is af te lezen hoeveel rollen behang nodig zijn. De berekening is gedaan op basis van rollen van 53cm breed en 10 meter lang. Dit is een berekening die in de meeste gevallen zal kloppen.

Hoogte2,2 - 2,4m2,2 - 2,4m2,5 - 2,7m2,5 - 2,7m2,8 - 3,2m2,8 - 3,2m
Omtrek in metersAantal rollen zonder patroonAantal rollen met patroonAantal rollen zonder patroonAantal rollen met patroonAantal rollen zonder patroonAantal rollen met patroon
4233334
6344446
8466668
105777710
126888812
1471010101012
© 2011 - 2017 Timkraai, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Behangen, hoe moet je zelf behangen?Behangen kun je zelf doen. Er zijn vele soorten behang te koop. Kies eerst het soort dat je wilt gebruiken. Heb je een b…
Klussen: behangen - papier, duplex, vinyl, glasvezel, vliesKlussen: behangen - papier, duplex, vinyl, glasvezel, vliesSommige mensen houden niet van geschilderde muren en kiezen liever voor behang. Behang heb je in alle soorten en maten.…
Het aanbrengen van of behangen met glasvezelbehangHet aanbrengen van of behangen met glasvezelbehangGlasvezelbehang heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van het normale papierbehang. Waar papierbehang al snel ka…
Behangen: voorbereiding en benodigdhedenAls je gaat behangen dan is het handig om een goede voorbereiding te treffen voordat je daadwerkelijk aan het behangen g…
Problemen bij en na het behangen oplossenBehangen op zich is al een kunst. Maar soms gaat het dan toch nog fout. En niets is frustrerender dan na een dag lijm sm…
Bronnen en referenties
  • Wonenonline

Reageer op het artikel "Behangen; Hoeveel rollen, welke lijm en hoe verwijderen"

Infoteur: Timkraai
Gepubliceerd: 01-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!