InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: behangen - papier, duplex, vinyl, glasvezel, vlies

Klussen: behangen - papier, duplex, vinyl, glasvezel, vlies

Klussen: behangen - papier, duplex, vinyl, glasvezel, vlies Sommige mensen houden niet van geschilderde muren en kiezen liever voor behang. Behang heb je in alle soorten en maten. Om het zelf te doen is niet veel kennis nodig, maar het is wel een secuur werkje. Een goede voorbereiding is het halve werk. In dit artikel wordt gekeken naar verschillende soorten behang: papier, duplex, vinyl, glasvezel en vliesbehang. Daarnaast vindt u een tabel voor het aantal behangrollen. Tot slot gaan we het behangen stap voor stap doornemen.

Soorten behang

  • Papier: Wordt veel gebruikt omdat het goedkoper is. De dikkere soorten zijn gemakkelijk te verwerken.
  • Duplex: Het is wat steviger dan gewoon papieren behang en daardoor wat gemakkelijker te verwerken.
  • Vinyl: Kunststof toplaag, meestal voorzien van een structuur. Het is waterbestendig en kan op alle plaatsen worden gebruikt, dus ook in douches, keukens en andere 'natte' ruimtes. Het is gemakkelijk te verwerken.
  • Glasvezel: Degelijk en praktisch onverwoestbaar. Het is geschikt voor slechtere muren. Dit behang is goed overschilderbaar.
  • Vliesbehang: Bestaat uit een non-woven vlieslaag of een combinatie van vlies met vinyl. Het is vormvast en neemt geen vocht op. Vliesbehang kan goed onvolmaaktheden in de muur verbergen en overspant barsten en scheurtjes. Het is volledig afwasbaar en moeilijk ontvlambaar. Het is dus geschikt voor de hele woning. Bij vliesbehang smeert je de lijm rechtstreeks op de muur.

Hoeveel behangrollen?

Muurhoogte tot 2,5 meter Muurhoogte hoger dan 2,5 meter
muurbreedtebehang zonder patroonbehang met patroonbehang zonder patroonbehang met patroon
2-3 meter2 rollen2 rollen2 rollen2 à 3 rollen
3-4 meter2 rollen3 rollen3 rollen3 rollen

Behangen stapsgewijs

stapsgewijsvoorbereiding
stap 1Meten behang. Standaardmaat is 52 cm x 10 meter. Deel het totale muuroppervlak door 5 en dan weet je hoeveel je nodig hebt.. Bij een patroon is sprake van verlies.
stap 2Oude behang insmeren met behangafweekmiddel. Na een paar minuten los steken met een plamuurmes. Bij verf of vinyl moet de laag opengewerkt worden. Je kan ook gebruik maken van een afstoommachine.
stap 3Muren met zeepsop wassen en daarna met schoon water.
stap 4Oneffenheden opvullen met vulmiddel.
behangen
stap 5Meet de breedte van het behang. Trek er 2 cm vanaf en zet op die afstand een streepje op de muur. Teken op die hoogte een loodrechte lijn op de muur m.b.v. een schietlood.
stap 6Meet de hoogte van de kamer op verschillende plekken op. Maak de behangbanen 10 cm. langer dan de grootst gemeten hoogte. Vervolgens snijd je in één keer een voorraad banen behang op maat.
stap 7Leg een baan behang ondersteboven op de behangtafel. Smeer hem in en vouw het harmonicagewijs op.
stap 8Plak de baan tegen de getekende loodlijn. Laat 2 cm aan de bovenkant over. Wrijf met een borstel het behang tegen de muur. Knip het overtollige gedeelte eraf. Op dezelfde manier op maat in de hoek en aan de onderkant. Zorg dat de volgende baan goed "stotend" aansluit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vliesbehang; wat zijn de voordelen en hoe breng ik het aan?Vliesbehang is een populaire behangsoort die vanwege de eenvoud en kracht steeds meer in trek aan het raken is. De uniek…
Behangen, hoe moet je zelf behangen?Behangen kun je zelf doen. Er zijn vele soorten behang te koop. Kies eerst het soort dat je wilt gebruiken. Heb je een b…
Behangen: welke soorten behang zijn er?Er zijn veel verschillende soorten behang op de markt, allemaal met andere eigenschappen. Welk behang is nu het meest ge…
Welke soorten behang zijn er?Soms kan mooi behang in een woning precies voor de juiste sfeer en uitstraling zorgen. Het patroon zegt soms meer dan bi…
Vliesbehang eenvoudig aanbrengenIn plaats van gewoon behangpapier kiezen velen steeds meer voor vliesbehang. Om dat op te hangen, ga je omgekeerd te wer…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: behangen - papier, duplex, vinyl, glasvezel, vlies"

Reacties

Claudia, 26-07-2012 13:40 #3
Onze badkamer is helemaal betegeld. We wilden nu alles veranderen. Is het mogelijk om vinyl op de wanden te hangen? De vloer weten we dat dit gaat maar ook op de muur? In de douche niet natuurlijk maar voor de rest? Reactie infoteur, 26-07-2012
De glazuurlaag van de tegels is te glad en de structuuropbouw van de tegel is hiervoor niet geschikt. Zelfs al zou je de glazuurlaag verwijderen dan is het niet mogelijk. Tevens is er sprake van oneffenheid door de tegels en de voegen. De muur zal dus eerst glad gemaakt moeten worden door de tegels weg te halen of er iets voor te doen. Pas dan zal het behang er strak op kunnen.

Danny, 16-04-2012 14:47 #2
Is het mogelijk vliesbehang op hout te lijmen? Multiplex bijvoorbeeld. Reactie infoteur, 16-04-2012
Nee. De inhoudsstoffen van het hout lossen dan op (door oplossen van het water in de lijm of latex) en zorgt voor een gele of rode vlekkerige verkleuring. Je kan het beste eerst de houten ondergrond met isolatie- of gronderingsmiddel bewerken.

Alain Erregeerts, 24-01-2011 09:48 #1
Beste, heel vaak gebeurt het, na dat het vliespapier hangt en het droog is, dat je toch open naden hebt. hoe zorgvuldig je ook oplet wanneer je het aanbrengt en de naden goed doet aansluiten. hoe kan je dit vermijden? Reactie infoteur, 24-01-2011
Doordat glasweefsel –in droge toestand- op de muur, in de lijm wordt ‘gewreven’, loop je niet het risico met twee puntjes behang in je vingers te blijven staan, terwijl de rest van het behang op de grond ligt. Ook kun je wat makkelijker met de banen schuiven, zodat je ze mooi tegen elkaar kan stoten, waarbij de naden zo goed als onzichtbaar zijn.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 24-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Reacties: 3
Schrijf mee!