InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: zelf een ligbad plaatsen

Klussen: zelf een ligbad plaatsen

Wie wil er niet luieren in een lekker ligbad? Moeilijk zo'n bad te plaatsen? Welnee, je kan het zelf. Neem er alleen rustig de tijd voor. In dit artikel wordt kort uitgelegd wat een modern bad is en hoe je het kan monteren. Stapsgewijs toon ik de lezer hoe een bad het beste geplaatst kan worden. Zorg dat u de juist benodigdheden bij de hand hebt zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

Een badkuip is een luxe

Veel huishoudens hebben een bad. Toch wordt het nog altijd gezien als een luxe, omdat het meer water verbruikt dan een douche. Een badkuip heeft de vorm van een kuip en is geschikt voor één persoon om zich zittend of liggend in te baden. Vaak is heeft de badkuip een douche en kan men zich zittend of staand in het bad douchen.

Vroeger waren badkuipen van hout, dat leent zich slecht leent voor gebruik in een vochtige omgeving. Badkuipen zijn gemaakt van steen, kunststof of ijzer. Het ijzer dat het meest gebruikt wordt is geëmailleerd om het tegen roest te beschermen. Vroeger stonden badkuipen op poten maar tegenwoordig zijn badkuipen meestal ingebouwd, wat makkelijker is in het onderhoud.

Tegenwoordig zij er ook bubbelbaden, die voorzien zijn van een motor en uitblaasgaten om het water in beweging te brengen

Bad rondom sluiten

Je hebt baden in vele soorten en maten. Een modern bad is van geëmailleerd plaatstaal of acryl kunststof. Dit zijn sterke materialen. Desondanks is het verstandig een bad niet alleen op zijn verstelbare pootjes te zetten, maar ook de rand rondom te steunen. De kans op lekkage tussen het rand van het bad en tegelwerk een moderne badkuip door bewegingen van het bad wordt dan uitgesloten. Waar het bad aansluit op de muur komt onder de rand een stevige steunbalk, bijv. 44x67 mm, of radiatorsteunen, die je vast plugt en –schroeft. De andere zijkanten steunen op het raamwerk voor de ombouw of op blokken van gasbeton die je later betegelt. Gasbeton is makkelijk te betegelen.

Benodigheden

Zaken die je nodig hebt zijn o.a. : badkuip, kraan, overloop, stop, schroef, afvoerzeef, afvoerpijpje, sifon met overloop aansluiting, sluitmoer en rubber sluiting, gasbeton, tegels, troffel, waterpas, combinatietang.

Het installeren van een bad

de eerste handelingenhet afwerken
  • Bepaal de plaats van het bad. Zorg ervoor dat het bad aan de muurzijde op een balk rust.
  • Maak aan- en afvoerleidingen in orde. Plaats de kraan aan dezelfde zijde als de afvoer zodat je je niet stoot als je in bad zit.
  • Plaats het bad en vul het met water. Stel het bad m.b.v. een waterpas en de stelschroeven aan de poten.
  • Giet cement rondom de poten en laat het een nacht rusten.
  • Een plaatstalen bad moet geaard worden; een acrylbad niet.
  • Breng onder alle randen een isolerende kitlaag aan op de ondersteunende onderlaag. Dit voorkomt kraakgeluiden.
  • Vul het bad met water. Dit voorkomt scheuren in het metsel- en tegelwerk.
  • Gebruik blokken van gasbeton. Deze zijn makkelijk te betegelen.
  • Plaats een tegelraam voor reparaties later.
  • Vul de ruimte onder het bad met minerale wol of PUR-schuim. Dan blijft het blad lang warm.
  • Direct na het tegelen alle naden tussen bad, wand en vloer dichtkitten. Dit moet ook weer gebeuren met een vol bad.

N.B. Volgens de website Klusidee zouden we informatie hebben overgenomen van hun website zonder bronvermelding. Helaas heeft Klusidee niet opgemerkt dat we Gamma (een folder) als bron gebruikt hebben.

Lees verder

Gerelateerde links
Schilderen en Behangen.
Gerelateerde artikelen
Wat moet ik doen bij een verstopte afvoer?Wat moet ik doen bij een verstopte afvoer?In het geval uw afvoer verstopt is, kunt u vaak zelf eenvoudig maatregelen treffen om de verstopping zelf te verhelpen.…
Regenton plaatsen en aansluiten in de tuinRegenton plaatsen en aansluiten in de tuinEen regenton plaatsen in de tuin is erg handig. Zo heb je altijd gratis water voor de planten en het gazon. Het plaatsen…
Keukenboilers in allerlei soorten en matenKeukenboilers in allerlei soorten en matenKeukenboilers zijn ideale apparaten als u snel over warm water wilt beschikken. In dit artikel zullen wat soorten boiler…
Het belang van rookmeldersIn meer dan 5.000 Nederlandse woningen breekt er jaarlijks brand uit. Rookmelders kunnen dan wel geen brand voorkomen, z…
Multiple Sclerose: incontinentieMultiple Sclerose: incontinentieMensen die lijden aan Multiple Sclerose krijgen te maken met incontinentie. Vaak betekend dit een beperking op het socia…
Bronnen en referenties
  • Gamma (folder uit 2007)

Reageer op het artikel "Klussen: zelf een ligbad plaatsen"

Reacties

Jerry, 14-06-2008 23:04 #3
Mijn ligbad is helemaal mat waardoor het wat ruw aanvoelt. Bestaat er iets om de glanslaag terug te krijgen. Kan het bad misschien een nieuwe laag krijgen of vernist worden ofzo waardoor het terug glad aanvoelt. Reactie infoteur, 15-06-2008
Bij navraag blijkt dat u het bad kunt insmeren met karnemelk en laten intrekken. Daarna het bad schoonpoetsen en naspoelen.

Groet, Etsel

Laura, 23-04-2008 07:03 #2
De woningbouw heeft bij mij een nieuw bad geplaatst. De overloop van dat bad zit heel laag, het water komt net tot mijn navel, is dat een fout van hun of zit een overloop standaard in het bad? Verder maakt het water dat er door de overloop uitstroomt heel veel lawaai, dat had ik bij mijn vorige bad niet. Hoe komt dit en kan er iets aan gedaan worden? Reactie infoteur, 23-04-2008
Hallo Laura,

De overloop zit er standaard in. Hangt dus van het bad af die ze gekozen hebben. Het geluid hangt van de slang naar de sifon af. Misschien is er iets mis met de slang. Het best is om contact op te nemen met de woningbouwvereniging en te vragen naar de loodgieter die hem geplaatst heeft.

Groet, Etsel

Heleen, 21-04-2008 13:27 #1
Help, ik heb een roestvlek in mijn ligbad, wat kan ik doen zonder mijn bad te hoeven vernieuwen? Reactie infoteur, 21-04-2008
Hallo Heleen,

Het is moeilijk om een pasklaar antwoord op deze vraag te formuleren aangezien het succes van een behandeling afhankelijk is van de ernst van de aantasting en de duur van de aantasting. Een oppervlakkige aantasting is waarschijnlijk nog vrij succesvol te behandelen, een ernstigere aantasting van het email in de diepte zal misschien toch een vervanging van het bad kunnen inhouden: een garantie van succes kan ik niet geven. Voor het behandelen van roestvlekken, bestaat echter wel een kwalitatief product voor onderhoud en bescherming van email : Blinkpasta. Blinkpasta is een ideale pasta voor het reinigen en polijsten van sanitaire apparaten. Het tast de oppervlakken niet aan, aangezien het geen alkaliën, zuren of zand bevat. De componenten zijn zachter dan email. Blinkpasta zorgt ervoor dat roest, - en kalkvlekken in baden en lavabo’s verdwijnen, zodanig dat de email terug glanzend wordt. Blinkpasta is getest en goedgekeurd door de Zwitserse gezondheidsorganisatie in Bern. Het product mag niet gebruikt worden op acryloppervlakken.
De recentste wetenschap in moleculair onderzoek bevestigt de juistheid van de samenstelling van deze pasta. Hij is samengesteld op basis van zeep, is antiseptisch, welriekend en zacht voor de huid.
Toepassing: een beetje blinkpasta op een vochtige vod of spons volstaat voor een normale dagelijkse reiniging. Nadien afspoelen met warm water. Bij sterke kalk- of roestvlekken kan men best het einde van een flessenkurk gebruiken.

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Reacties: 3
Schrijf mee!