InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: schildertips houtwerk (binnen en buiten)

Klussen: schildertips houtwerk (binnen en buiten)

Klussen: schildertips houtwerk (binnen en buiten) Veel mensen willen bij het opknappen van hun huis graag zelf de kwast ter hand nemen in plaats van het uit te besteden. Maar wil je goed bezig zijn, dan is enige voorbereiding van groot belang. Met verf kun je het houtwerk (binnen en buiten) op een snelle manier opleuken en beschermen. Maar wat voor verf en wat voor verfkwasten heb je nodig? Welke inkopen moet je doen? Hoe kun je veilig werken? En hoe pak je de klus aan?

Prachtig schilderwerk vereist goede voorbereiding

Een beetje doe-het-zelver kan prachtig schilderwerk doen. Er is geen specifieke kennis voor vereist en bijzonder gereedschap is niet nodig. Het gaat er alleen om dat je het op de juiste manier doet. Dat kost even tijd. Bereid de klus goed voor: bereken hoeveel verf je nodig hebt, maak een lijstje met materialen die je nodig hebt, ruim de werkplek op zodat je nergens over struikelt, en zorg voor goede ventilatie als je binnen werkt.

Laat je niet afleiden door moeilijke termen zoals acrylaatdispersieverf, polyurethaan, alkydverven, polysulfidekit, etc. Gewoon goed de gebruiksaanwijzingen lezen en kind kan de was doen.

Zorg tijdens het werken ook niet voor te veel afleiding, zoals rondlopende kinderen. Een radiootje met muziek kan uiteraard wel en is nog gezellig ook. Al fluitend kwasten is het leukste wat er is. De tijd schiet dan ook sneller op.

Maak de juiste verfkeuze

verfsoortverwerkingvoordelennadelen
acrylvervensnel opbrengen en licht narollendroogt snel, gaat lang mee, geen reukmeer nodig vanwege mindere dekking
natuurverf (waterbasis)snel opbrengen en licht narollendroogt snel, milieuvriendelijkmeer nodig vanwege slechtere dekking
high solid verfhoeft niet verdund te wordenzuinig in gebruiklange droogtijd
natuurverf (terpentijn basis)staat op verpakkingmilieuvriendelijklange droogtijd, gaat buiten minder lang mee
traditionele lak of beits (terpetinebasis)normaalgoede glans, goed te verwerkenlange droogtijd, glansverlies op de lange duur

Koop de juiste verfspullen in

voorbereidingschilderenbeschermingopruimen
ontweringswater, rolbandmaat, kranten of afdekfolie, pen en papier, afplakband, trap, schone doeken, heteluchtpistool, spons, verfkrabbers, emmer, plamuurmes, plamuur, schuurpapier, schuurmachine, schuurkurkschone doeken, verf, verfbak, roerhout, kwasten, verfrollers- of borstelsfijnstofmasker (bij schuurmachine) veiligheidsbril (bij schuurmachine), overall, huishoudhandschoenen (bij schilderen), gehoorbescherming (bij schuurmachine), stabiele trap of steiger, goede verlichting, goed ventileren, een petje tegen verfspettersaluminiumfolie, verfreiniger, keukenrol, water, schone poetsdoeken

Aanpakken verfklus

voorbereidingvervenspeciale toepassingenopruimen
onbehandeld hout: stof- en vetvrij maken en de verf aanbrengen. Na iedere verflaag licht schuren.gebruiksklaar: op kamertemperatuur. Roer de verf tot een egale kleur ontstaat.tropisch hardhout: goed ontvetten met water en ammoniak. Een terpetine verdunbare grondverf gebruiken.aantal dagen bewaren: kwasten en rollers in verf dopen en vervolgens luchtdicht verpakken in plastic of aluminiumfolie; kan ook met zo min mogelijk verf in water zetten.
eerder geverfd hout: bij goed houtwerk eerst ontvetten en daarna schilderen.gronden: witte grondverf voor lichte kleuren; grijze grondverf voor donkere kleuren.vochtige ruimte: een goede grondverf gebruiken.weggooien: rollers laten drogen en met het gewone huisvuil meegeven.
verweerd hout: afkrabben. Gebruik van een heteluchtpistool is handig.aflakken: sommige kwasten zijn voor alle verfsoorten geschikt. Met een rollertje kan je grote oppervlakten doen.kunststof: als grondlaag een speciale primer gebruiken.bewaren: kwasten kunnen jarenlang bewaard worden.
afplakken: met afplakband. Na de laatste verflaag meteen verwijderen. metaal: een roestwerende grondverf gebruiken. Voor radiatoren zijn speciale lakken te koop.verfblikken luchtdicht afsluiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Muren schilderen: doe het zelfMuren schilderen: doe het zelfOf het nu helder wit is of gekleurd, op behang of op stucwerk, vroeg of laat moeten we allemaal wel eens de muren schild…
Schilder inschakelen is voor een betere kwaliteitSchilder inschakelen is voor een betere kwaliteitTen onrechte wordt vaak gedacht dat iedereen zelf zijn huis goed kan schilderen, het is echter wel een vak apart. Iedere…
Bewaren van de verf, kwasten en rollers bij het schilderenBewaren van de verf, kwasten en rollers bij het schilderenTips bij het bewaren of over laten staan van de verf kwasten en rollers tijdens en na het schilderen. Als je thuis aan h…
Hoe zelf een plafond schilderen?Is je plafond aan een nieuwe verflaag toe? Dan kun je zélf je plafond schilderen of daarvoor een ervaren vakman over lat…
Hoe schilderen: soorten verf, voorbereiding en opruimenIn dit artikel worden allemaal tips gegeven hoe je moet schilderen en welke voorbereidingen je moet treffen voordat je k…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: schildertips houtwerk (binnen en buiten)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 25-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Schrijf mee!