InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: verstopte afvoer en wc ontstoppen

Klussen: verstopte afvoer en wc ontstoppen

Klussen: verstopte afvoer en wc ontstoppen Veel verstoppingen bij het sanitair zijn te voorkomen. Voorkom gewoonweg dat bepaalde dingen niet in het afvoer terechtkomen. Om afvoeren te kunnen ontstoppen is het van belang te weten waar de hoofdkraan en stopkranen zitten om de watertoevoer af te sluiten. De meeste verstoppingen komen voor in de keuken, de badkamer, wc, de wasmachine, de aansluiting op het hoofdriool en de aansluiting op de septic tank.

Waar zitten de kranen?

hoofdkraan

Deze bevindt zich vlak bij de watermeter in de meterkast of kruipruimte. Draai deze kraan dicht als een waterleiding gesprongen is.

stopkranen

Deze bevinden zich vlak vóór een tappunt. Hiermee kan de watertoevoer afgesloten worden bij een kleine reparatie.

aftapkranen

Deze worden in combinatie met de stopkraan vóór een buitenkraan geplaatst. Bij bevriezing draait u de stopkraan dicht, de buitenkraan open en laat u het water via de aftapkraan uit de leiding lopen.

Verstopte afvoer ontstoppen

keuken

Een verstopping van de afvoer wordt meestal veroorzaakt door voedselresten en vet. Voorkom dit door een zeef. Gooi geen vet in de afvoer. Dit gaat stollen. Doe vet in een oude melkpak en laat het afkoelen.

badkamer

Hier zijn haren en zeepresten de boosdoeners. Plaats ook hier een zeefje. Toch zullen er haren doorheen gaan zodat u uiteindelijk wel een keer moet ontstoppen.

toilet

Gooi geen grote spullen (luiers, etc.) door de wc. Ook vet kan fataal zijn. Kijk uit dat plastic houdertjes van wc-blokjes niet doorspoelen.

wasmachine

Controleer de wasmachinefilter zo af en toe en maak deze schoon.

hoofdriool

Deze wordt af en toe door de reinigingsservice schoongemaakt.

septic tank

Kijk uit met agressieve reinigingsmiddelen.

Wastafel afvoer ontstoppen

De makkelijkste manier is met een chemische afvoerontstopper. Kijk ook naar de sifon. Draai deze los en reinig hem. Wanneer chemische reiniging faalt kunt u de plopper gebruiken. Druk de plopper langzaam naar beneden en trek hem met een ruk omhoog. Wanneer de plopper niet helpt kunt u de ontstoppingsveer gebruiken (handmatig of elektrisch). De verstopping lost u op door de veer heen en weer te trekken en aan het handvat te draaien.

Bad afvoer ontstoppen

Ook hier heeft u weer drie mogelijkheden:
  1. chemisch
  2. plopper
  3. ontstoppingsveer

Toilet ontstoppen

Vaak bevindt de verstopping in de ingebouwde sifon. U kunt hiervoor de plopper of ontstoppingsveer gebruiken. De ontstoppingsveer moet wat dikker zijn dan in het geval van de wastafel en het bad. Soms zit de verstopping te diep en moet u er een expert bij halen. Maar mocht de rioolbuis een toegangsstuk hebben, kunt u ook een diep gelegen verstopping met een beetje geluk oplossen.

Staalbreker van een kraan ontkalken

Draai de staalbreker los en leg de onderdelen de hele nacht in een bak met schoonmaak azijn. Haal alle rommel weg en zet de straalbreker weer in elkaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf een afvoer ontstoppenHet is vrij eenvoudig om zelf een afvoer te ontstoppen. Een loodgieter laten komen is vaak prijzig. Je kunt de loodgiete…
Wc verstopt, help! Hoe krijg ik die verstopping weer weg?Wc verstopt, help! Hoe krijg ik die verstopping weer weg?Niets is zo vervelend als een verstopte wc. Het kan iedereen gebeuren dat een wc verstopt zit en als dat gebeurt, dan wo…
Wat moet ik doen bij een verstopte afvoer?In het geval uw afvoer verstopt is, kunt u vaak zelf eenvoudig maatregelen treffen om de verstopping zelf te verhelpen.…
Verstopte afvoer; voorkomen is beter dan genezenVerstopte afvoer; voorkomen is beter dan genezenWe hebben er allemaal mee te maken: een verstopte afvoer. De spoelbak in de keuken of in de badkamer, het bad of het dou…
Ontstoppen van afvoerleidingen wc, douche, wastafelOntstoppen van afvoerleidingen wc, douche, wastafelNiks vervelender dan een wc, douche of wastafel die verstopt is. Water dat niet meer weg kan en geurtjes die terug omhoo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: verstopte afvoer en wc ontstoppen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Schrijf mee!