InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: sloten en scharnieren van deuren onderhouden

Klussen: sloten en scharnieren van deuren onderhouden

Klussen: sloten en scharnieren van deuren onderhouden Deuren worden veel gebruikt. Het is dan ook vanzelfsprekend dat ze minstens één keer per jaar gecontroleerd en gesmeerd worden. U heeft daarvoor smeermiddel nodig, een paar papieren zakdoekjes of stukken keukenpapier, schroevendraaiers (kruiskop of platte kop), hamer en een dikke spijker. Zo kunt u voorkomen dat de deuren gaan piepen of slecht sluiten.

Het smeren van scharnieren

Binnendeuren hebben meestal twee of drie scharnieren, terwijl buitendeuren drie of vier scharnieren hebben. Als u gaat smeren haal dan de pen uit het scharnier. Haal slechts één pen tegelijk uit de deur. Bij eenvoudige scharnieren kunt u de pen van onderen los tikken met een hamer en een spijker. In andere gevallen moet u een platte schroevendraaier onder de knop van de scharnieren steken. Met de hamer tikt u dan voorzichtig op de schroevendraaier zodat u de pen omhoog werkt. Plaats op de plek van de pen tijdelijk even een dikke spijker. Smeer de pen in met smeerolie en plaats deze terug. Werk zo alle scharnieren af.

Het smeren van sloten

Een slot weer soepel laten draaien kost nog geen minuut. U spuit wat WD40 in het slot en op de sleutel, bedient het slot een paar keer om het smeermiddel te laten verspreiden.

Lukt bovenstaande niet dan pakt u de schroevendraaier erbij en schroeft het cilinderslot los. De kruiskopschroef (cilinderschroef) onder de nachtschoot losdraaien.

Wat is de nachtschoot? Het slotkast bestaat uit drie delen:
  • dagschoot deze bedient u met de deurkruk of sleutel (schuine lip).
  • nachtschoot deze komt naar buiten als de deur echt op slot gaat.
  • schootplaat zichtbare plaat waar de dag- en nachtschoot uit te voorschijn komen.
  • Cilinder deze bedient de dagschoot en nachtschoot door de sleutel te draaien.

U haalt vervolgens de cilinder uit het slot. Steek hiervoor eerst de sleutel in het slot en draai deze links- of rechtsom. Nu haalt u de deurkruk uit de slotkast. In geval van binnendeuren een pennetje uit één van de krukken tikken. In geval van buitendeuren het inbusboutje los draaien. Daarna de krukken uit de slotkast trekken. Nu verwijdert u de slotkast door de schroeven aan boven- en onderzijde van de slotkast los te trekken. Smeer vervolgens alle bewegende onderdelen in. Veeg overtollig smeermiddel weg. Plaats de krukken en de cilinder in de slotkast en controleer of alles soepel loopt. Klopt alles haal dan de cilinder en de krukken van de slotkast en plaats deze terug in de deur. Daarna de cilinder en de krukken in de slotkast plaatsen en draai de schroeven vast.

Dezelfde procedure geldt voor het klavierslot, maar dan zonder cilinder te verwijderen.

Het vastzetten van losse scharnieren

Controleer of de scharnieren los zitten. Dit kunt u doen door de deurknop of kruk stevig op en neer te trekken. Wanneer de scharnieren allang los zitten kunt u de schroeven niet meer aandraaien. Wat moet u dan doen?

  • Haal de losse schroef eruit.
  • Vul het gat met een kleine deuvel (houten pen) voorzien van houtlijm.
  • Zorg dat de deuvel niet meer buiten het scharnier steekt.
  • Schroef de schroef opnieuw aan.
  • Doe hetzelfde met andere los zittende schroeven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: sloten en scharnieren van deuren onderhouden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Schrijf mee!