InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: gebroken ruit vervangen / houtrot verwijderen

Klussen: gebroken ruit vervangen / houtrot verwijderen

Klussen: gebroken ruit vervangen / houtrot verwijderen Ruiten kunnen breken en dat gebeurt ook regelmatig door bijvoorbeeld voetballende jongens of als er gewerkt wordt met een kantensnijder waarbij steentjes een ster in de ruit kunnen veroorzaken. Vervangen van een ruitje gaat redelijke snel met de juiste materialen. Een ander probleem van ramen is houtrot van kozijnen veroorzaakt door slecht onderhoud. Vaak gaat het verder dan alleen de plekken waar verf is afgebladerd.

Een ruit vervangen

materialen

  • Een nieuwe ruit: laat deze op maat snijden door een glasbedrijf.
  • Stopverf (butyleenkit plus glaskitten): hiermee maakt u een ruit stevig vast, water- en luchtdicht. Het heeft de mogelijkheid uit te zetten en te krimpen.
  • Glaspennen/glasveren: hiermee kunt u het ruitje op de juiste plek vastzetten.
  • Heteluchtpistool: oude, harde stopverf zacht maken.
  • Stopverfmes
  • Plamuurmes.
  • Plastic schroevendraaier.

houten sponningen

De juiste maat van het ruitje moet u door de binnenkant van de sponningen op te meten. De nieuwe ruit wordt 2 tot 4 millimeter kleiner voor de speling t.o.v. de spanning i.v.m. uitzetten en krimpen door temperatuur en vochtigheid.

Hoe gaat u te werk?

  1. Verwijder de resterende glasscherven.
  2. Met een heteluchtpistool maakt u het oude stopverf zacht en u steekt het weg met een plamuurmes. Gebruik géén beitel.
  3. De oude glaspennen die te voorschijn komen dient u uit de sponning te halen.
  4. U gaat vervolgens de sponning schoonmaken. Draag een veiligheidsbril tegen wegspringend glas.
  5. Stop een randje dunne stopverf of kit in de sponning.Plaats de ruit in de stopverf midden in de sponning. Druk aan de randen van de ruit.
  6. Er moet minstens 1 millimeter speling zitten tussen de ruit en de sponning.
  7. Aan elke zijde van de ruit drukt u twee glaspennetjes in de sponning. Zo blijft de ruit op z'n plaats tijdens het aanbrengen van de kit of het stopverf.
  8. Met de schroevendraaier drukt u de glaspennen vast.
  9. Kneed de stopverf tot rolletjes. Druk het langs de hele omtrek van de ruit.
  10. Maak dikkere rollen stopverf en plaats die op de randen van de ruit. Maak het glad met een natte vinger.
  11. Laat het 10 dagen drogen en ga dan pas schilderen.

metalen sponning

Dit gaat ongeveer hetzelfde als bij een houten sponning. Alleen gebruikt u geen glaspennen maar verende klemmetjes.

Het komt ook voor dat het ruitje op zijn plaats wordt gehouden m.b.v. pakking in de vorm van een rubber- of kunststofrand (de pees). De pees heeft de rol van stopverf die u later weer kunt gebruiken.

Er zijn ook metalen sponningen die kunnen worden gedemonteerd: de sponning uit elkaar schroeven, glas verwijderen en weer in elkaar zetten.

Houtrot in kozijnen verwijderen

Stel eerst de omvang van de schade vast met een priem. Zacht hout betekent houtrot. Voor grote plekken dient u een vakman in te schakelen. Bij een paar centimeter kunt u zelf aan de slag.

Hoe gaat u te werk?

  1. Met een beitel steekt u het houtrot weg,
  2. De holte vult u op met houtrotvuller.
  3. Het vulmiddel gladstrijken en laten uitharden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Houtworm en houtrot oplossenHoutworm en houtrot zijn vaak een pest. Houtworm is in bijna elk huis te vinden, maar is gelukkig makkelijk te behandele…
Autoruitschade laten herstellenOnze wegen liggen vol met steentjes en andere kleine troepjes die door de banden van onze voorgangers op onze ruiten ter…
Carglass, voor al uw ruitschadesCarglass, voor al uw ruitschadesEen klein sterretje in de ruit lijkt niet erg, maar kan vervelende gevolgen hebben als het onderweg een grote scheur wor…
Binnenschilderwerk: technisch of esthetisch?Binnenschilderwerk: technisch of esthetisch?Schilderwerk heeft als doel het houtwerk te beschermen en het object te verfraaien. De bescherming van het hout noemen w…
De ruitenwissers van je auto vervangenDe ruitenwissers van je auto vervangenDoor regelmatig je ruitenwissers te vervangen houd je goed zicht op de weg. Je ruitenwissers vervangen kan je (meestal)…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: gebroken ruit vervangen / houtrot verwijderen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 14-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Schrijf mee!