InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: voorkom problemen bij het schilderen - oplossingen

Klussen: voorkom problemen bij het schilderen - oplossingen

Klussen: voorkom problemen bij het schilderen - oplossingen Als u alles bij de hand heeft om te gaan schilderen is het toch handig om dit artikel even door te nemen om onnodige fouten die bij veel beginnende schilders gebeuren te voorkomen. Koop geen goedkoop gereedschap, bereid u goed voor, gebruik voldoende verf maar niet te veel, schilder egaal met een roller, voorkom vlekken, schilder naar de natte verf toe, houdt het gereedschap goed schoon.

Koop geen goedkope verfspullen

De aanbiedingen van goedkope verfspullen zijn erg aanlokkelijk, maar het levert duidelijk minder resultaat op. Wanneer u uw gereedschap goed onderhoudt kunt u met duurder gereedschap lang doen. Bovendien is het resultaat veel beter en zult u daar jaren plezier aan hebben.

Trek voldoende tijd uit voor voorbereiding

Vaak willen beginnende schilders de klus snel klaren. Dat houdt in dat ze meteen gaan schilderen zonder voorbereidingen te treffen. Wilt u echter een goed resultaat hebben en niet na een paar maanden al weer opnieuw moeten schilderen dan dient u eerst voorbereidend werk te doen. Maak eerst het te verven stuk helemaal schoon en zorg ook dat de omgeving er omheen schoon is. Dit leidt er niet alleen toe dat voorkomen wordt dat stofdeeltjes in de verf belanden maar het voorkomt tevens dat de verf gaat afbladderen. Verwijder het deurbeslag om spatten en vegen te voorkomen. U kunt gelijk wat onderhoud verrichten aan bijvoorbeeld het slot van het deur.

In de richting van de natte verf schilderen

U moet altijd naar de natte verf toe schilderen. Als u dit niet doet en bij de natte verf begint dan krijgt u een extra dikke laag die streperig en vlekkerig is.

Gebruik voldoende verf; niet te weinig en niet te veel

De kunst is om voldoende verf te gebruiken. Dip de roller of doop de kwast niet te diep in de verf. Bij te veel verf gaat het zeker druipen en spatten. Gebruik voor de roller een verfbakje om de verf gelijkmatig uit te rollen. Wanneer u een kwast gebruikt dient u de overmaat aan verf af te vegen aan de rand van de verfpot.

Egaal schilderen met de verfroller

Het gebruik van de verfroller lijkt gemakkelijk. Maar vergist u niet, het kost u energie en kracht zodat u op het einde van de klus minder goed de verf kunt uitrollen. Rust dus van tevoren goed uit en neem ook rustpauzes. Tevens moet u zich realiseren dat u met een verlengbuis (stok) aan de roller ook minder kracht kunt zetten.

Grondverf op nieuwe gipsplaat

Voor een nieuwe gipsplaat geldt dat u deze altijd in de grondverf moet zetten. Het zuigt namelijk verf op. Indien u de grondverf achterwege laat krijgt u een vlekkerig resultaat.

Isoleermiddel tegen vlekken

Gebruik een isoleermiddel tegen vlekken. Dit voorkomt dat u bij het overschilderen de vlekken terug zult zien omdat ze er doorheen trekken.

Snel afplaktape van glas verwijderen

Wanneer u afplaktape te lang op glas laat zitten wordt het hardnekkig. Bij het aftrekken ervan blijven dan plakvlekken op het glas zitten.

Het schoonmaken van uw gereedschap

U kunt natuurlijk al uw dure spullen weggooien. Maar wanneer u er een goed resultaat mee behaald hebt, wilt u ze liever bewaren. Als u dat doet zorg er dan voor dat u de spullen goed schoonmaakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Muren schilderen: doe het zelfMuren schilderen: doe het zelfOf het nu helder wit is of gekleurd, op behang of op stucwerk, vroeg of laat moeten we allemaal wel eens de muren schild…
Een lineaire vergelijking opstellenEen lineaire vergelijking opstellenLineaire vergelijkingen (ook lineaire formules genoemd) worden vaak toegepast om (lineaire) verbanden tussen verschillen…
Schilderen - Problemen Oplossingen bij Plafonds en MurenSchilderen - Problemen Oplossingen bij Plafonds en MurenVeel voorkomende problemen en de oplossingen bij het schilderen van een steenachtige ondergrond. Bij het schilderen, sau…
Huis zelf buitenom schilderen of uitbestedenEén van de grote kostenposten voor eigen huis bezitters is het schilderen van het huis buitenom. Het schilderwerk binnen…
Schilder inschakelen is voor een betere kwaliteitSchilder inschakelen is voor een betere kwaliteitTen onrechte wordt vaak gedacht dat iedereen zelf zijn huis goed kan schilderen, het is echter wel een vak apart. Iedere…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: voorkom problemen bij het schilderen - oplossingen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 25-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Schrijf mee!