InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: tapijt (met een schuimrug) leggen

Klussen: tapijt (met een schuimrug) leggen

Klussen: tapijt (met een schuimrug) leggen Wanneer u voor het eerst een tapijt gaat leggen kunt u het beste met een niet te grote kamer en niet te dik of te duur tapijt beginnen. Dit tapijt is onhandelbaar en lastig te leggen. Een een duur tapijt kan kostbaar zijn als u een foutje maakt. De klus is goed te doen als de kamer zo'n 4 bij 4 meter is of kleiner en het tapijt van lichte of middelzware kwaliteit is.

Oude tapijt verwijderen

Voor het eventueel verwijderen van een oud tapijt heeft u geen vaardigheden nodig maar wel brute kracht.

Soms zijn tapijten vastgeniet. Deze kun je makkelijk van de vloer verwijderen. In andere gevallen zult u tapijtlatten moeten verwijderen die langs de wanden op de vloer zitten bevestigd. De tapijtlatten zijn bedoeld om het tapijt een tijd lang strak te laten liggen. Maar het later verwijderen ervan is soms lastig. U kunt het beste in de hoeken beginnen waar vaak speling zit. Vanuit hier kunt u het tapijt lostrekken. U kunt ook een tapijtmes gebruiken als u toch voornemens bent om het tapijt weg te gooien. Als het ondertapijt nog goed is kunt u dit laten liggen. Moet u het vervangen dan kunt u een rebond ondertapijt neerleggen.

Tapijtlatten aanbrengen

Als de tapijtlatten nog goed zijn kunt u ze nog opnieuw gebruiken. Moet u nieuwe gebruiken koop dan de voorgespijkerde versie waarbij u slechts de spijkers hoeft in te slaan. In geval van een cemente ondergrond lijmt u of gebruikt u een spijkerpistool.

Voor het leggen van tapijtlatten heeft u een buisspanner en een kniespanner nodig.

buisspanner

Hiermee trekt u het tapijt over de breedte van de kamer strak. Trek de buisspanner tegen de wand waaraan het tapijt al vastligt. De weerhaken van de buisspanner zet u vlak bij de tegenoverliggende wand. Daarna trekt u aan de hendel en trekt het tapijt zich vast. Tot slot gaat u het tapijt op de tapijtlatten vasthaken.

kniespanner

Dit kunt u gebruiken op de plekken waar u minder ruimte heeft (bijv. de gang). U zet de getande kop op het tapijt waar het strak moet en schopt met uw knie tegen het stootkussen. Het gestrekte tapijt kunt u over een tapijtlat haken.

Hoe legt u het tapijt neer?

Plaats het tapijt zo dat het tegen alle wanden omhoog ligt. Haal alle hobbels en vouwen eruit. Ga het tapijt strak trekken met een buisspanner of kniespanner. Trek het niet schuin! Een naad tussen twee stukken tapijt kan gedicht worden met lasband dat u er onder moet vast strijken.

Snijd het tapijt altijd eerst groter dan de afmetingen van de kamer. Daarna kunt u in de hoeken insnede maken zodat het tapijt glad komt te liggen.

Het leggen van tapijt met schuimrug

Dit is een goedkoop alternatief voor een gewoon tapijt. De schuimrug heeft de functie van ondertapijt. Het is makkelijk te leggen voor een beginnende tapijtlegger.

Rol ook hier het tapijt uit zodat het tegen alle wanden omhoog ligt. Voor het bevestigen van het tapijt gebruikt u tapijtlijm of dubbelzijdig klevende textielband. Voor gebruik van lijm gebruikt u een strook van tien centimeter langs de wanden. Zo kunt u het in de toekomst weer makkelijk verwijderen. Gebruik eventueel de kniespanner om het tapijt strak te trekken. Wanneer het tapijt strak ligt snijdt u het definitief op maat met een metalen liniaal en een tapijt mes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De efficiente huisvrouw / -man: vloerbedekkingDe duurste onderdelen van je inrichting zijn meestal de tapijten en kleden. Zorg er dus goed voor. Volg altijd de fabrie…
Vloerbedekking: eigenschappen van tapijtVloerbedekking: eigenschappen van tapijtWanneer je nieuwe vloerbedekking wilt kopen, dan heb je de keuze uit vele soorten. Soms wordt in het spraakgebruik met v…
Perzisch tapijt kopen en verkopenPerzisch tapijt kopen en verkopenPerzische tapijten kunnen veel waard zijn. Het Perzisch tapijt heeft een lange geschiedenis en komt al in de Bijbel voor…
Tapijt leggen zoals het hoortEen mooi tapijt maakt een kamer behaaglijk en het is lekker zacht en warm om op te lopen. Kamerbreed tapijt is net zo wi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: tapijt (met een schuimrug) leggen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Schrijf mee!