InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: vinylvloer en houten vloer leggen

Klussen: vinylvloer en houten vloer leggen

Klussen: vinylvloer en houten vloer leggen Vinylvloeren zijn geschikt voor dagelijks gebruik. Ze zijn bestand tegen vloeistoffen en u kunt ze goed schoonmaken. Het leggen van een vinylvloer is niet al te lastig maar bij grote stukken is het handiger om dit te laten doen. Voor het leggen van een houten vloer kunt u het beste kiezen voor voorafgewerkt hout dat bestaat uit beits gecombineerd met een duurzaam polyurethaan lak. Er zijn verschillende houtsoorten zoals eiken, berken, essen en grenen.

Het leggen van een vinylvloer

Oude vloerbedekking verwijderen

Indien er al één vloerbedekking ligt zult u deze eerst moeten verwijderen. Laat u de oude vloerbedekking liggen dan zult u eerst een laag hardboardplaten op moeten leggen. Bij een houten ondervloer kunt u dit vastspijkeren; bij een cementen ondervloer kunt u het beste lijmen. Vraag de leverancier wat u het beste kunt doen.

Wanneer u de oude vinylvloerbedekking verwijdert kunt u het beste zachtboard onderplaten aanbrengen. Dit zorgt voor warmte- en geluidsisolatie. Nadeel is dat de nieuwe vinylvloer deuken en scheuren kan oplopen.

Werken met sjablonen

Met stevig papier en afplaktape kunt u een plattegrond van de ruimte maken. Dit is handig wanneer u niet al te veel ervaring heeft met lastige hoekjes en inhammen. Bedek de vloer met het papier. Wanneer u klaar bent haalt u het sjabloon los van de ondergrond. Rol het vinyl uit en leg het papieren sjabloon er bovenop en plak het met tape vast. Maak nu met liniaal en afwasbare viltstift de vorm van de kamer op het vinyl. Snijd vervolgens met een Stanleymes over de getrokken lijnen. Vervang het mesje regelmatig zodat het scherp blijft.

Vinyl koud lassen

Bij een grote ruimte of lastige afmetingen kunt u het vinyl niet in één stuk leggen. De naden die ontstaan kunt u met speciale producten koud lassen.

Pas op!

Pas op dat u geen halen maakt met het Stanleymes. Een ander risicomoment is het terugplaatsen van zware meubelen. Gebruik hiervoor een steekkar. Dat is ook beter voor uw rug. Om uw knieën te beschermen tijdens het leggen van de vinylvloer kunt u het beste kniebeschermers gebruiken.

Het leggen van een houten vloer

Type vloer

Het leggen van een houten vloer hangt van het type vloer af:
  • Sommige soorten worden vastgelijmd op een cementvloer of een tussenvloer van spaanplaat.
  • Bepaalde soorten parket worden vastgetimmerd op een houten ondervloer.
  • Veel houten vloeren worden zwevend gelegd op een relatief zachte ondergrond. De vloerdelen worden met elkaar verbonden met een mes- en groefverbinding. In andere gevallen hebben vloerplanken een vellingkant (afschuining van de hoeken in de lengte richting).

Tips

  • Gebruik bij lijmen van de vloer de lijm die de fabrikant voorschrijft.
  • Zorg voor een droge ondergrond omdat vocht en hout niet goed samengaan.
  • Laat het hout van tevoren acclimatiseren.
  • Zorg dat het hout de ruimte krijgt om uit te zetten in de breedte en de lengte.
  • Gebruik bij oneffen houten ondervloer een tussenvloer van spaanplaten die u dwars of schuin op de bestaande vloerplanken schroeft.
  • Vraag aan de verkoper van de vloer welke voorbereidingen u dient te treffen (ook belangrijk i.v.m. de garantie)

Hoe gaat u te werk bij parketvloer, fineervloer, laminaatvloer?

  1. Verwijder de plinten.
  2. Voer de voorbereidingen uit.
  3. Plaats langs de wanden afstandsblokjes van 1 cm.
  4. Plaats de eerste strook met groefkant tegen de afstandsblokjes.
  5. Leg de tweede rij tegen de eerste rij aan. Sla ze tegen elkaar met een aanslagblok en een hamer. U kunt het ook met een trekijzer doen.
  6. Leg de volgende stroken aan.
  7. Bent u klaar verwijder dan de afstandsblokjes.
  8. Werk het hout eventueel verder af als het geen voorafgewerkte houten vloer is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Houten vloer: zwevend of verlijmenHouten vloer: zwevend of verlijmenEen houten vloer kan zwevend of verlijmd gelegd worden. Beiden opties heeft zijn voor-en nadelen. Bedenk daarom goed van…
Onderhoud houten vloerOnderhoud houten vloerEen houten vloer kan heel fraai zijn maar is onderhoudsarm en niet onderhoudsvrij. Hoe ga je met een houten vloer in ond…
Houten vloer leggen: voorbereidingHouten vloer leggen: voorbereidingEen houten vloer leggen: dit doe je niet zomaar. Wie een houten vloer gaat leggen, moet er rekening mee houden dat er ee…
Wat kost een nieuwe vloer?Een vloer bepaalt voor een groot deel de uitstraling van uw woonkamer. Door het laten leggen van een nieuwe vloer kunt u…
Massief houten vloeren met een natuurlijke uitstralingMassief houten vloeren met een natuurlijke uitstralingMassief houten vloeren geven een (woon)ruimte een prachtige natuurlijke uitstraling. Massief houten vloerdelen hebben ee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: vinylvloer en houten vloer leggen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Schrijf mee!