InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: meubels houtwerk kaal hout opknappen

Klussen: meubels houtwerk kaal hout opknappen

Klussen: meubels  houtwerk  kaal hout opknappen Bij een hele lelijke afwerklaag kunt u het beste alles op het hout verwijderen. Maar voor u begint met afbijten is het belangrijk te kijken of er reparaties nodig zijn. Daarna zult u moeten kijken welk afbijtmiddel (in gel of spuitbussen) het beste is. Vervolgens is het handig het houtwerk te demonteren om per onderdeel af te bijten. De volgende stap zijn reparaties na het verwijderen van de verf. Tot slot gaat u de ondergrond schuren.

Eerst eventuele reparaties

Kijk van tevoren of er gebreken zijn. Het lijmen van stukken moet gebeuren voordat het hout helemaal bloot ligt.

Het kan ook zijn dat de fineerlaag gedeeltelijk heeft losgelaten. De lijmlaag van het fineer kan geactiveerd worden door stoom. Hoe doet u dit?
  • Maak enkele malen sneden met een mes in het fineer in de richting van de nerf.
  • Plaats een schone doek over deze plek en verwarm deze met een stoomstrijkijzer

Lukt dit niet dan witte houtlijm onder het fineer aanbrengen met een injectiespuit of een hele fijne penseel. Druk het fineer glad en plaats er overheen aluminiumfolie en zorg dat er minstens een paar uur druk op wordt uitgeoefend.

Ook kunnen lijmverbindingen van poten, spijlen, etc. loslaten. Ga dan eerst de losse onderdelen verwijderen en vervolgens de oude lijm resten. Daarna onderdelen opnieuw vastlijmen met houtlijm. Zet de lijmverbinding onder druk met elastiek, fiets binnenband of touw.

Afbijtmiddel

Afbijtmiddelen zijn er in vele soorten. Wij kiezen voor de gelvorm en de spuitbussen. De gelvorm is gezonder en minder gevaarlijk, maar de spuitbussen kunnen in de kleinste hoekjes en gaatjes komen.

Voorbereiden

Haal zoveel mogelijk alle onderdelen uit elkaar. Bescherm de vloer met aluminiumfolie. Tafel- en stoelpoten kunnen in blikken staan zodat het afdruipmiddel niet op de grond komt. Het beste is om het afbijtmiddel buiten uit de zon en de wind aan te brengen.

Oude ondergrond of verflaag afbijten in stappen

  1. Schud het afbijtmiddel voor gebruik.
  2. Met een zachte kwast brengt u een dikke laag afbijtmiddel aan op de ondergrond.
  3. Laat gedurende de voorgeschreven tijd het afbijtmiddel inwerken (5 tot 45 minuten).
  4. Controleer met een kunststof krabber of de verf los begint te komen.
  5. Ga vervolgens schrapen (duurt lang en vereist geduld).
  6. Verwijder de resten van het afbijtmiddel (bij gel met warmwater, zorg dat het hout niet te nat wordt; bij chemisch afbijtmiddel staalwol met specifieke reinigingsmiddel gebruiken).
  7. Ruim alles weer op.

Controleer hout na afbijten

Deuken in het hout kunnen met het stroomstrijkijzer weer weg gekregen worden. Het kan ook met kneedbaar hout dat zich bindt aan de houtvezels.

Donkere plekken in het hout kunnen behandeld worden met een extra laag afbijtmiddel of met oxaalzuur (hiermee verdwijnt wel alle kleur van het hout; opnieuw beitsen is noodzakelijk).

Ondergrond schuren

Mocht de ondergrond nog ruw aanvoelen of er splintertjes uitsteken dan zal er eerst geschuurd moeten worden. Schuren is sowieso verstandig omdat de beits dan beter kan doordringen.

Bij het schuren moet u richting de nerf gaan. Ronde poten kunnen het beste met schuurlinnen gedaan worden. Om oneffenheden op te sporen kunt u uw hand in een panty of sok steken en dan over het houtwerk gaan. Bij oneffenheden zal de sok/panty haken.

Schuren kunt u doen met een schuurblokje dat u op maat kunt zagen zodat het goed in de hand ligt. U kunt ook een hand schuurmachine kopen voor enkele tientallen euro's. Een machine met stofafvoer scheelt veel rommel.

N.B. Bij oude, kostbare meubelstukken kunt u schuren beter vermijden om te voorkomen dat de patina eraf gaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oude meubelen opknappenOm de zoveel jaren ontstaat er vaak een stroming van mensen die tegenstander zijn van massaproductie. Zij houden meer va…
Het opknappen van oude meubelsHet opknappen van oude meubelsHet opknappen van oude meubels is een goede manier om aan unieke en kwalitatief hoogstaande meubelen te komen tegen een…
Een oud meubel opknappen met autolakEen oud meubel opknappen met autolakHet opknappen van oude meubels is steeds gebruikelijker. De goede kwaliteit van de oudere meubels, met massief of echt h…
Huis goedkoop opknappenHuis goedkoop opknappenMet weinig geld en veel inzet, kunt u zelf uw huis verfraaien. Zelfs op zeer grote uitgaven kunt u eenvoudig besparen do…
Voor elk karwei een verfsoortVoor elk karwei een verfsoortVerven is zeker niet alleen een karwei voor een vakman. Heel veel doe-het-zelvers zijn handig in het opknappen van de mu…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: meubels houtwerk kaal hout opknappen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Schrijf mee!