InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: gereedschap, gereedschappen en gereedschapskist

Klussen: gereedschap, gereedschappen en gereedschapskist

Klussen: gereedschap, gereedschappen en gereedschapskist Zonder gereedschap is het niet mogelijk te klussen. Een verzameling eenvoudig basis gereedschappen is simpelweg verplicht. Bouw langzamerhand een verzameling op van goede en betrouwbare spullen. Begin dus met wat u nodig heeft. Denk aan: allround-boormachines, klauwhamer, waterpomptang, kleine handzaag, diverse schroevendraaiers, stanleymes, nietpistool, waterpas, metalen vijlen en inbussleutels. Ook aandacht voor wat handige spulletjes.

Werkruimte

De meeste klussers hebben slechts een kleine werkruimte waar ze spullen kunnen demonteren, zagen, een verfpot kunnen openen en omroeren, etc. Zorg in ieder geval voor goede verlichting, een stopcontact en een plek waar uw gereedschapskist kan staan. Mocht u te weinig ruimte hebben koop dan een opvouwbare werkbank.

Basis gereedschappen

een allround-boormachine met omkeerbare richting

U kunt een allround-boormachine niet alleen gebruiken voor het maken van gaten, maar met enkele hulpstukken ook voor het in- en uitdraaien van schroeven, het roeren van verf, het schuren van oppervlakken en allerlei huishoudelijke klusjes.

inbussleutels

Deze heeft u nodig voor bouten met zeskantig gat in de kop, denk aan meubels, fietsen en grasmaaiers.

klauwhamer

De beste klauwhamer is een 500-grams hamer met glasvezel sterke steel. Deze dempt de klap enigszins voor de gebruiker. Kijk uit voor RSI bij herhaalde bewegingen.

metaalvijlen

Het gaat om metalen staven met een getand oppervlak. U kunt er ruwe randjes aan gereedschappen en gezaagde materialen mee weg vijlen.

waterpomptang

Deze heeft een gegroefde, in de breedte verstelbare opening om voorwerpen mee beet te pakken, vast te klemmen of te verdraaien. Door de lange steel kunt u veel kracht zetten.

waterpas

Hiermee kunt u waterpas iets recht maken. De luchtbel ligt dan tussen de twee merkstreepjes.

kleine handzaag

Hiermee kunt u planten en balken snel en recht afzagen.

nietpistool

Hiermee kunt u het zwaardere werk vastnieten. Denk aan: isolatie aan dakbeschot, gipskartonplaten aan plafonds, dunnen latten aan muren, etc.

diverse schroevendraaiers

Zorg dat u zowel de kruiskop als de sleuf in huis hebt in diverse maten. Vergeet de spanningzoeker ook niet aan te schaffen.

stanleymes

Vooral handig om precies behang mee af te snijden. Ook kan het met wat kracht gebruikt worden om wat harder kunststof mee te snijden.

Handige spulletjes voor bij het klussen

Wat zeker ook niet mogen ontbreken zijn wat handige spulletjes voor bij het klussen:
  • notitieboekje: voor ideeën en klusbenodigheden op te schrijven.
  • gereedschapskist: gebruik hiervoor een draagbare krat of kist of een draagbare roltas (voor buitenshuis).
  • trappen: een huishoudtrap en een grotere trap voor buiten. Zorg dat de trap een veiligheidskeurmerk heeft.
  • leidingzoeker: hiermee kunt u leidingen opsporen in muren en vloeren om te voorkomen dat u in één van de leidingen boort.
  • kniebeschermers: voor bescherming tegen de harde ondergrond.
  • staalborstel: voor verwijderen roest, bladderend verf, etc.
  • tape: ideaal voor noodreparaties (lek, tochtgaatjes, gebarsten ruit, etc.).
  • veiligheidsbril: bescherm uw ogen goed tegen rondvliegende splinters. Voorkom dat u blind wordt!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gereedschap en veilig gebruikGereedschap en veilig gebruikGereedschap is een voorwerp of is de verzamelnaam van een aantal voorwerpen die als hulpmiddelen kunnen worden gebruikt…
Gereedschapskist kopenGereedschapskist kopenEen basisset van gangbare gereedschappen mag in geen enkel huishouden ontbreken. Vooral jonge mensen die net hun eerste…
Gereedschapsquiz voor ouderen met dementie maken en spelenGereedschapsquiz voor ouderen met dementie maken en spelenAls u zelf een quiz wilt maken voor ouderen met dementie door bijv. Alzheimer, kan het nuttig zijn eerst te brainstormen…
Welk gereedschap heb je nodig als beginnende klusser?Welk gereedschap heb je nodig als beginnende klusser?Als je pas begint met klussen, welk gereedschap heb je dan nodig om je gereedschapskist mee te vullen? Als je zelf klusj…
Vonkvrij gereedschapBeveiliging volgens ATEX (ATmosphere EXplosible) betreft de veiligheid van personen die in ruimten werken met gevaar voo…
Bronnen en referenties
  • Home Improvement - Hamilton

Reageer op het artikel "Klussen: gereedschap, gereedschappen en gereedschapskist"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Schrijf mee!