InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: doe-het-zelf klussen of een vakman inschakelen?

Klussen: doe-het-zelf klussen of een vakman inschakelen?

Klussen: doe-het-zelf klussen of een vakman inschakelen? Door zelf te klussen kunt u veel geld besparen. Ook geeft het een voldaan gevoel. Het kost echter wel veel tijd en energie en lang niet altijd heeft u de benodigde kennis en gereedschap voor handen. Begin rustig met de eenvoudigste klussen zodat u ervaring kunt opdoen. De moeilijke klussen kunt u aan een vakman overlaten. Hoe meer ervaring u op doet hoe beter u kunt inschatten of u een klus zelf aan kunt of dat u een vakman moet inschakelen.

Drie factoren bij het verrichten van een klus

Of en hoe u een klus zelf doet hangt van drie factoren af:
  1. tijd
  2. geld
  3. vaardigheden

Geld: het kostenplaatje van de klus

Maak stapsgewijs het kostenplaatje op:
  1. Materiaalkosten: niet te duur voor het geval u fouten maakt en spullen moet weggooien en alsnog een vakman moet inschakelen zodat u nog duurder uit bent.
  2. Werkkosten: het verschil tussen de doe-het-zelf prijs en de prijs inclusief professionele installatie zijn de werkkosten.
  3. Benodigde gereedschappen: koop goed gereedschap waar u nog jarenlang plezier aan zult beleven. Kijk ook naar de mogelijkheden van lenen of huren.

Tijd: schat van te voren in hoelang een project gaat duren

Het beste is om de tijdsduur ruim te plannen. Een klus duurt altijd langer dan u van tevoren in gedachte hebt. Maak een overzicht in de vorm van een stappenplan en kijk bij iedere stap hoelang het gaat duren. Denk dan aan allerlei zaken zoals het doen van boodschappen, het drogen van verf, etc. Heeft u eenmaal een schatting gemaakt van het totaal aantal uren dan moet u dat verdrievoudigen. Maak geen deadlines want dan wordt het haastwerk en gaat het mis.

Vaardigheden: wat kan ik eigenlijk?

Er zijn twee groepen mensen:
  1. de geboren klussers
  2. de mensen die veel moeite hebben met klussen

U moet eerlijk tegen uzelf zeggen wat u wel en niet kan. Als u geen tegels kunt zetten dan is het logisch dat u een vakman inschakelt. Daar hoeft u zich niet voor te schamen. Ieder mens heeft zijn eigen talenten. Toch is het ook goed om zelf dingen eerst uit te proberen. Geef de moed niet snel op. Aldoende leert men. Begin in ieder geval met klusjes die u wel kunt: schuren, behang lostrekken, schoonmaken, etc.

Professionele hulp inschakelen

Wanneer u een tamelijk eenvoudige klus heeft kunt u een timmerman of reparateur om advies vragen en een inschatting laten maken van de kosten. Gaat het om grotere complexere klussen (bijv. een badkamer renoveren) dan kan alleen een nauwkeurige offerte gemaakt worden op grond van nauwkeurige informatie. Geef precies aan wat u wilt.

Hoe vind ik de juiste aannemer?

Zoek langdurig. Win informatie in bij buren, vrienden en kennissen. Het gaat om de goede reputatie van een aannemer. Zoek ook een aannemer die vertrouwd is met uw type woning. Bepaal tevens van tevoren wat u precies wilt. Op basis van nauwkeurige informatie kunt u aannemers beter met elkaar vergelijken. Laat uw gezonde verstand spreken. Vraag ook naar referenties van andere klanten van de aannemer zodat u zwakke en sterke punten kunt controleren.

Alles op papier zetten

Zet de volgende punten op papier:
  • aansprakelijkheid
  • contract (projectbeschrijving, gebruik materialen, procedure, kosten, tijdschema, opruimplicht)
  • garantie (wie en welke periode)
  • bouwvergunning (voor grotere projecten)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost een vakman?Wat kost een vakman?Het inhuren van vakmensen is een dure aangelegenheid. Dit geldt niet alleen voor advocaten en vergelijkbare vakmensen, m…
Huis opknappen met weinig geldHuis opknappen met weinig geldUw eigen huis opknappen kunt u duur maken, maar u kunt ook met een klein budget het huis verbeteren. Een vakman inschake…
Wat kost het laten plaatsen van een dakraam?Er zijn van die klusjes die u niet zelf moet gaan doen, één daarvan is het plaatsen van een dakraam. Naast het feit dat…
Goedkope klusjesman? Die vindt u zo!Goedkope klusjesman? Die vindt u zo!Goedkope klusjesman, waar vindt u die? Klusjesmannen zijn er in alle soorten en maten. Van uitstekende vakmannen tot opl…
Hoe schrijf ik een vakblad artikel?Een vakblad artikel is weer anders te schrijven dan een ander artikel. De grondslag van een vakblad artikel is de samenv…
Bronnen en referenties
  • Home Improvement - Hamilton

Reageer op het artikel "Klussen: doe-het-zelf klussen of een vakman inschakelen?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Schrijf mee!