InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Een vochtige kelder renoveren

Een vochtige kelder renoveren

Een vochtige kelder renoveren Een vochtige kelder, vervelend en schadelijk voor de gezondheid. Bovendien wordt isolatie door vocht aanzienlijk verminderd en kan in de winter zelfs vorstschade optreden. Om vocht te bestrijden moet je wel weten waar dat vandaan komt. Gaat het om lekkende leidingen, condens of slecht geïsoleerde wanden.

Vochtbestrijding aan de buitenzijde

Bij vochtige kelders bestaan er verschillende manieren om vochtvorming te voorkomen en om een duurzaam en droog resultaat te behalen. Men kan de kelder zowel van binnen als van buiten renoveren.

Vaak is vocht in de kelder het beste vanaf de buitenkant te bestrijden, maar nadeel is dat daarvoor de muren volledig blootgelegd moeten worden, en dat is niet altijd mogelijk. Kwetsbare plekken kunnen op die manier wel het best gerepareerd en verzegeld worden, waardoor er een professionele afdichting wordt gerealiseerd. Niet echt iets voor de doorsnee klusjesman. Dergelijke reparaties horen uitsluitend door deskundigen uitgevoerd te worden om te verhinderen dat fouten opnieuw tot vochtige wanden leiden.

Vochtbestrijding van binnenuit

Vochtbestrijding aan de binnenzijde is erg handig, omdat die eigenlijk altijd uitgevoerd kan worden. Men heeft onder andere de mogelijkheid om de kelderwanden van minerale afdichting te voorzien of gestucte muren met speciale restauratiepleister te behandelen.

In ieder geval is in de meeste huizen tegenwoordig een zogenaamde horizontale afdichting aangebracht die het binnendringen van vocht moet voorkomen. En is een dergelijke afdichting op dit moment nog niet aanwezig, dan bestaat ook nog de mogelijkheid om die achteraf aan te brengen. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld het injecteren van de buitenmuren waarbij gaten met een diameter van 8-10 cm worden geboord, die vervolgens worden gevuld met een speciale mortel. Daardoor ontstaat een doorlopende afdichting die opstijgend vocht moet voorkomen.

Waardevermeerdering en besparing op stookkosten

Wie vocht in de kelder heeft moet zich in geen geval laten afschrikken door een grondige kelderdrainage. Want een keurige kelder zal niet alleen uw eigen welzijn verhogen, maar ook de waarde van uw huis doen stijgen, wat een afdoende vochtbehandeling zeker de moeite waard maakt.

Maar afgezien van het waardeverhogend effect is renovatie van uw kelder in ieder geval een zeer zinvolle bezigheid. Niet alleen blijft uw kelder verschoond van rottingsprocessen en schimmelvorming, maar het zal ook leiden tot vermindering van stookkosten. Door het renoveren van de kelder creëert u dus een betere levenskwaliteit, verhoogt men tegelijkertijd de waarde van zijn woning, en vaak wordt dus ook nog bespaard op de stookkosten.

Indringend vocht en condensvocht

De twee belangrijkste probleemvelden bij vochtige kelders zijn indringend vocht van buitenaf en condensvocht in koude ruimtes. Beide leiden tot schade aan metselwerk, schimmelvorming en onaangename geuren. Het is verstandig om een kelderrenovatie door een vakman te laten uitvoeren. Die herkent precies de zwakke punten van het huis respectievelijk de kelder, en kan van daaruit heel gericht te werk gaan.

Condensvorming door koude

Als de kelder koud is, moet men zijn toevlucht nemen tot thermische isolatie. Speciale isolatieplaten bijvoorbeeld, verhinderen dat zich de koude van beneden naar boven verplaatst. Als u de kelder als extra leefruimte wil gebruiken, moet u ook een verwarmingssysteem installeren, want alleen op die manier voorkomt u condensvorming op de muren. Bovendien moet men een kelder net als alle andere ruimten in huis regelmatig luchten.

Slechte staat van de buitenmuren

Is de kelder echter vochtig en vertoont die zelfs kleine scheurtjes in het stucwerk of schimmel op de muren, dan moet die kelder opnieuw worden gedraineerd en geïsoleerd.

Er kunnen trouwens meerdere oorzaken zijn waarom een kelder nat is. Treedt er slechts op een bepaald punt vochtvorming op, dan moet je controleren op lekkende leidingen. Als echter álle kelderwanden zijn aangetast, is het vocht meestal te wijten aan een slechte isolatiestaat van de buitenmuren. In ieder geval is het dan raadzaam om professionele hulp in te roepen om de schade te verhelpen, vooral als men de kelder wil gebruiken als extra woonruimte.
© 2010 - 2014 Serkozy, gepubliceerd in Doe het zelf (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kelder waterdicht makenKelder waterdicht makenAls je last hebt van vochtproblemen in de kelder door optrekkend vocht dan kun je daar iets aan doen. Vochtbestrijding k…
Vochtbestrijding buitenmuurVochtbestrijding buitenmuurOm vochtige buitenmuren weer droog te krijgen, kan men injecteren, verticale afdichting aanbrengen of vochtregulerend st…
Oorzaken van vochtschade aan buitenmurenOorzaken van vochtschade aan buitenmurenVochtschade aan de buitenmuren van oude huizen. Je ziet het vaak. Repareren is doorgaans een kostbare aangelegenheid. Oo…
Vocht in de kelder behandelenVocht in de kelder behandelenBij vocht in de kelder mag sanering aan de buitenkant misschien effectief zijn, probleem is dat de buitenmuren volledig…
Impregneren buitenmuurImpregneren buitenmuurOmdat vocht een wezenlijke factor is bij de warmtegeleiding van buitenmuren, moet men deze indien niet beschermd door co…

Reageer op het artikel "Een vochtige kelder renoveren"

Infoteur: Serkozy
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!