InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Problemen met de centrale verwarming en radiatoren

Problemen met de centrale verwarming en radiatoren

Het valt zelden voor maar mogelijk ondervind je problemen met het centrale verwarmingssysteem. Wil je de problemen zelf aanpakken, dan is het nodige eerst een goede diagnose te stellen en het probleem vervolgens vakkundig aan te pakken.

De CV-installatie maakt vervelende geluiden

De brander, de CV-pomp en de circulatie van het water in een CV-installatie veroorzaken een bepaald geluid.

Geluid van een lawaaiige ketel verminderen
Sommige geluiden van de verwarmingsketel zijn onvermijdelijk. Als afzetting van ketelsteen en roest in de ketel die watercirculatie hindert, kan de ketel een vervelend geluid maken. Het gebruik van een chemische reiniger en een corrosiebeschermer in het systeem, kan het geluid doen verminderen.

Hoe te handelen bij een lawaaiige pomp
Indien de CV-pomp bromt of een raspend geluid maakt, zet u de CV-installatie uit en belt u best een CV-monteur.

Stil krijgen van lawaaiige buizen
Licht geruis in de buizen
Geruis van lucht wordt, net als het ruisen van water, meestal veroorzaakt door lucht in het systeem. Probeer de radiatoren te ontluchten als de pomp uit staat. Als dit het probleem niet oplost, bel dan een onderhoudsmonteur. Er kan een grote storing zijn.

Krakende buizen
Doordat de buizen uitzetten en krimpen gaan ze kraken en kreunen, vooral bij vloerbalken en muren. Er is een speciaal smeermiddel te koop om dit soort geluiden te voorkomen.

Brommende buizen
Gebrom in CV-buizen ontstaat meestal door trillingen. U kunt dit tegengaan door de bevestigingsbeugels vast te zetten en eventueel extra beugels aan te brengen. Het geluid kan ook worden veroorzaakt doordat het water te snel door de buizen stroomt. Dit gebeurt als de buizen te smal zijn of als er te veel water doorstroomt. Bel een CV-monteur om de installatie aan te passen.

Problemen met de radiatoren

Naast hinderlijk geluid, kunnen er nog andere problemen opduiken zoals radiatoren die niet goed functioneren, lekken enz. Het is belangrijk eerst een duidelijke diagnose te stellen en vervolgens het probleem op te lossen.

Radiator koud van boven, heet van onderen
  • OORZAAK: Lucht in de radiator.
  • OPLOSSING: Radiator ontluchten.

Radiatoren boven in huis koud
  • OORZAAK: Te weinig water in de installatie.
  • OPLOSSING: Vul water bij.
of
  • OORZAAK: Lek in de CV-installatie
  • OPLOSSING: Repareer lek en vul de water bij.

Delen van een radiator koud
  • OORZAAK: Roest.
  • OPLOSSING: Spoel de radiator door.

Sommige kamers zijn warm, terwijl andere koud blijven
  • OORZAAK: Slecht ingeregelde installatie.
  • OPLOSSING: De installatie laten inregelen.

Water sproeit uit de radiator
  • OORZAAK: Minuscuul lek veroorzaakt door roest.
  • OPLOSSING: Repareer het gat.

Het oplossen van radiatorproblemen

Volgens de lijst hierboven, hebben we nu een juiste diagnose kunnen stellen van het probleem. Vervolgens leggen we kort uit hoe we de vernoemde problemen kunnen oplossen.

Een radiator ontluchten
Een radiator ontluchten duurt slechts enkele minuten. Als een radiator aan de bovenkant koud aanvoelt, zit er waarschijnlijk lucht in. Zet de CV-pomp uit zodat de luchtbelletjes in het water zich boven in de radiator kunnen verzamelen. Verwijder de lucht dan uit de radiatoren. Boven, aan één kant van de radiator vindt u een ventiel. Dit is het ontluchtingspunt. Gebruik het CV-sleuteltje om het ventiel te openen. Houd er een doek onder, zodat u eventuele druppels kunt opvangen. Draai het sleuteltje een halve slag tegen de klok in. Draai het sleuteltje niet verder dan een halve slag. Het ventiel kan er anders uitvallen en het is lastig dit ventiel terug te plaatsen. De ontsnappende lucht zal sissen. Zodra het sissen ophoudt en er water uit het ventiel komt, draait u het ventiel dicht door het sleuteltje stevig met de klok mee te draaien. De radiator zal in enkele minuten heet worden zodra de circulatie wordt hersteld. Als er niets uit het ventiel komt tijdens het ontluchten, kan het kleine ontluchtingsgat achter het schroefje in het ventiel verstopt zijn. Draai de kraan en het voetventiel van de radiator dicht, verwijder het schroefje en maak het gat open met een naald. Zet het schroefje er weer in, open de kraan en het voetventiel en ontlucht de radiator zoals beschreven.

Te weinig water in het CV-systeem
Als de radiatoren op de bovenverdieping koud zijn en er komt geen lucht en water uit tijdens het ontluchten, dan zit er waarschijnlijk te weinig water in de CV-installatie. Dit kan zijn veroorzaakt door een lek of door langzame verdamping via de aansluitingen. Onderzoek de CV-installatie op lekken. Vindt u niets, vul dan de installatie bij tot u op de voorgeschreven druk zit. Als het probleem terugkeert, kunt u het beste een CV-monteur inschakelen om de CV-installatie op lekken te controleren.

Een verstopte radiator doorspoelen
Als u de radiator vaak moet ontluchten en u voelt koude plekken op de radiator, dan kunnen er aan de binnenkant roestplekken zijn. Roest produceert waterstofgas in de vorm van luchtbellen en ijzeroxide. Beide blokkeren ze de radiator. Draai beide ventielen van de radiator dicht.

De ventielen sluiten: Om een radiatorkraan te sluiten draait u hem met de klok mee. Er kan geen water meer door de radiator stromen. Om een voetventiel te sluiten, haalt u eerst de sierknop los. Met een steeksleutel draait u het ventiel met de klok mee totdat het niet verder gaat. Tel het aantal slagen dat u heeft gemaakt. Voor het openen van de ventielen, doet u alles in omgekeerde volgorde.

De radiator verwijderen
De radiator zit vol met vuil water. Draai de radiatorkraan en het voetventiel dicht en ontkoppel de radiator. De ventielen moeten op de buizen blijven zitten om te voorkomen dat er water uitkomt. Het weghalen van de radiator dan op deze manier alleen als hij over een voetventiel beschikt, anders moet u de hele installatie aftappen. Laat alle water eruit lopen. Vang dit roesthoudende water op en spoel het door de wc. Breng de radiator naar buiten en bescherm daarbij de vloerbedekking.

De radiator doorspoelen
Met een tuinslang kunt u water door de radiator spoelen om achtergebleven vuil te verwijderen. Er zijn speciale producten om het los te weken.

De radiator terugplaatsen
Maak de schroefverbindingen schoon en gebruik pastavormige pakking op de schroefdraad van de aansluitingen en draai ze vast. Laat die pakking lang genoeg drogen voordat u de radiatorweer met water vult. Draai de radiatorknop met de hand helemaal open en draai het voetventiel met een steeksleutel even ver open als u het dichtgedraaid hebt. Sluit het ontluchtingsgat pas als er water uitkomt.

Een klein lek repareren
Als de radiator gaat roesten, kunnen er minuscule gaatjes ontstaan, waar een fijne waterfontein uitsproeit. Sluit de radiatorkraan en het voetventiel. Tel hoeveel slagen u nodig hebt om het voetventiel te sluiten, zodat u weet tot hoever u dit ventiel straks weer moet opendraaien. Laat het water uit de radiator lopen tot onder het lek. Met schuurpapier verwijdert u de verf ongeveer 1,3 cm rondom het lek, totdat u het kale metaal ziet. Vul het gat met het reparatiemiddel en laat het de voorgeschreven tijd uitharden. Open de ventielen weer en vul de installatie met water bij. Met een likje verf maakt u de radiator ten stofte weer toonbaar.

Inwendige roest voorkomen: Met ijzeroxide die ontstaat door inwendige roest in een CV-installatie, kan lekkage en ongelijkmatige verwarming veroorzaken. Vaak Geeft dit problemen met de pomp. U kunt roest voorkomen door een roestpreventiemiddel onder het water toe te voegen. Het is belangrijk dat u het juiste middel gebruikt. Schakel daarom een CV-installateur in.

Lekkage bij schroefverbinding repareren
Als een radiator bij een schroefverbinding lekt, probeert u eerst de moer vaster te draaien. Voorkom dat u de buis verbuigt. Als het lekken niet overgaat, brengt u het reparatiemiddel aan. Voorkom dat u het op uw huid krijgt; trek rubber handschoenen aan. Druk de pasta rond het lek en duw het in de verbindingen. Wikkel isolatieband rond de reparatie en laat het 24 uur drogen. Verwijder het isolatieband en maakt de reparatie glad met schuurpapier. Schilder hem in de kleur van de radiator.

De installatie inregelen
Als sommige radiatoren consequent kouder blijven dan andere, of langer nodig hebben om warm te worden, kunt u de installatie opnieuw (laten) inregelen.

Wanneer de CV-installatie wordt geïnstalleerd wordt zij ingeregeld zodat er door iedere radiator de juiste hoeveelheid water stroomt. Omdat het water het makkelijkst stroomt naar de radiatoren die zich het dichtst bij de pomp bevinden, zorgen de voetventielen ervoor dat het water gelijkmatig wordt verdeeld.

Deze ventielen verminderen de waterstroom naar de radiatoren aan het begin van het circuit, terwijl ze op verder gelegen radiatoren juist meer open staan. Soms moet een installatie opnieuw worden ingeregeld. Zorg dat de ketel brandt door alle radiatoren te openen en de thermostaat hoger te zetten.Open op alle radiatoren de kraan en het voetventiel door ze tegen de klok in te draaien. Laat de CV-installatie draaien totdat de kamer met de thermostaat de gewenste temperatuur heeft bereikt. Pas de temperatuur in de andere kamers aan met het voetventiel. Controleer de temperatuur na enkele uren nogmaals en pas de ventielen zo nodig aan. Als een kamer te koud blijft terwijl het ventiel volledig open staat, zult u extra verwarming moeten installeren.

De CV-installatie aftappen
CV-installaties mogen alleen worden afgetapt als dat absoluut noodzakelijk is. Als u de installatie vaak met vers water vult, kan er ernstige roestvorming optreden.

De installatie aftappen
Zet de ketel uit en trek de stekker uit het stopcontact of draai de betreffende stop in de meterkast eruit. Sluit de gaskraan, of wel met de knop bij de ketel of wel met de hoofdkraan in de meterkast. Let er bij een ketel op vaste brandstof op dat het vuur uit is en de ketel koud is. Zoek het aftappunt. Dit kan aan de voet van de ketel zitten, of ergens op een laag punt in de CV-installatie. Maak het uiteinde van een tuinslang eraan vast, eventueel met een slangklem. Het andere uiteinde leidt u naar de riolering of naar een emmer. Draai het aftappunt open met een steeksleutel of een tang. Begin boven in het huis de ontluchtingspunten op de radiatoren te openen. Hierdoor zal het water door de tuinslang geleidelijk sneller gaan stromen. Als de stroomsnelheid daalt, opent u de ontluchtingspunten op de radiatoren lager in huis. Zodra het water uit de installatie is, sluit u alle ontluchtingskranen voor het geval de waterdruk per ongeluk terugkomt.

De installatie vullen
Sluit alle aftap- en ontluchtingskranen. Controleer of alle klusjes aan de installatie zijn afgerond. Sluit een slang aan op het aftappunt en het andere uiteinde ervan op een kraan van de waterleiding. Open een ontluchtingspunt op een van de laagste radiatoren totdat er water uitkomt. Sluit het dan. Doe dit met alle radiatoren op de begane grond, totdat dit deel van de CV-installatie geheel gevuld is met water. Behandel vervolgens de radiatoren op de bovenverdieping op dezelfde manier en controleer de installatie op lekken. Vul de installatie tot de voorgeschreven druk. Sluit de vulkraan en dan de waterkraan en verwijder de slang. Zet de elektriciteit aan en open de gastoevoer. Steek de waakvlam aan, of steek het vuur aan bij een ketel op olie of vaste brandstof. Zet de installatie aan.

Zodra de installatie opwarmt is grootschalige ontluchting nodig om de lucht kwijt te raken die in het water is opgelost. Nog enkele dagen zult u hier en daar moeten ontluchten en water bijvullen.
© 2010 - 2014 Raphaella, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Koop Facebooklikes nu!, Koop Youtube Views en Koop Twitterfollowers.
Gerelateerde artikelen
Wat kost centrale verwarming?Wat kost centrale verwarming?Het aanleggen van centrale verwarming is meer dan alleen een cv ketel kopen en een aantal radiatoren. Het aanleggen van…
Centrale Verwarming CV Ketel - Radiator ontluchten-bijvullenCentrale Verwarming CV Ketel - Radiator ontluchten-bijvullenDe CV - Centrale Verwarming. De CV ketel en radiatoren controleren qua druk, water bijvullen, ontluchten (bij geluiden u…
Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Het kopen of vervangen van een bestaande cv-ketel, boiler of geiser is velen onder ons een doorn in het oog. Wat is om t…
Geld verdienen op stookkosten in voorjaar en najaarGeld verdienen op stookkosten in voorjaar en najaarIn mei, juni, september en oktober kunnen we vaak niet volledig zonder de kachel of centrale verwarming. Vooral in de av…
Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteitVloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteitHet is bewezen dat vloerverwarming in veel situaties de meest ideale vorm van verwarmen is. Hoewel vloerverwarming op el…
Bronnen en referenties
  • How to fix about anything (Reader's digest, Londen)

Reageer op het artikel "Problemen met de centrale verwarming en radiatoren"

Reacties

Erdogan, 26-10-2014 15:38 #14
Ik heb een probleem met mijn ketel. Mijn ketel verbruikt te veel water, wat kan de oorzaak hiervan zijn en wat moet ik daarvoor doen om het op te lossen?

P. Horvers, 20-02-2014 08:43 #13
Hallo, ik heb net een nieuwe verwarming geplaatst! Nu blijk dat deze verwarming aan de onderzijde lekt (dus niet bij ventiel of kraan). Ik zie vier zogenaamde schroefdoppen aan de onderzijde. Hiervan lekt er 1. Ik probeer deze aan te draaien maar ik krijg er geen beweging in! :-( Wat kan ik hier aan doen? Is het een fabrieksfout?
Mijn dank is groot!

Perry

Michiel, 10-11-2013 09:19 #12
Ik heb sinds kort een nieuwe studio in een gerenoveerd pand. De verwarming is nieuw aangelegd maar nu merk ik dat er een ruis zit in de buizen die heel storend is en ik vroeg me af of je hier ook iets aan kan doen door bijvoorbeeld schuim om de buizen heen te plaatsen zodat ze geluid dempen? Heeft iemand hier een tip voor?

Dank,
Michiel

Dennis Wolters, 14-10-2013 21:50 #11
Goedendag ik heb al heel lang problemen met mijn cv ketel. Bij het afkoelen en opwarmen van mijn cv ketel komt er een knal uit mijn rookafvoer. Het is niet de voorplaat daar zijn al 3 monteurs voor geweest. Ik ben er nu toch wel erg flauw van. Weet iemand wat het kan zijn?

Rob, 11-04-2013 23:25 #10
Dit gaat allemaal over lucht in het systeem. Ik heb een ander probleem. Ik heb een thermostaatkraan vervangen maar de nieuwe maakt een ruisend geluid -heel anders dan bij lucht in het systeem- dat weg is als ik hem verder open of juist dichter draai. De radiator is de derde en laatste in een van de drie delen van het hele systeem.(1: slaapkamer1>woonkamer, 2: slaapkamer 2> slaapkamer 3> keuken, 3: badkamer> trappenhuis > toilet)

Bobby, 01-03-2013 11:12 #9
Hai ik heb een nefit kachel. Hij lekt aan de bovenkant, 13 jaar oud. Heb er een installateur bij gehad. Allemaal nieuwe rubbers in gedaan, nieuwe pakking, maar 2 dagen later begon hij weer te druppen. Komt van boven af aan de buis naar het dak hebben we ook aangepast. Wie weet waar het vandaan komt?

Lee Sallows, 11-02-2013 14:33 #8
Mijn cv installatie heeft al +/- 15 jaar lang prima gewerkt. Ik ben zelf een beetje handig en heb enkele radiatoren zelf aangelegd, lang geleden. Sinds recentelijk werken drie (3)radiatoren niet meer (niet degene die ik heb aangelegd). Ze blijven koud. Vermoedelijk zit lucht in het systeem, anders kan ik het niet verklaren. Ik krijg een tip om alle anderen radiatoren in huis een paus uit te zetten, Heb ik geprobeerd. Het hielp wel een beetje: een radiator begon weer te werken, de anderen twee niet. Maar volgende ochtend was de verbeterde radiator weer koud. Ik zit werkelijk met handen in haren met dit probleem. Is er een oplossing of moet ik verhuizen?

Met dank, Lee Sallows

Griet, 09-02-2013 10:48 #7
Wanneer ik de thermostaat verhoog gebeurt er niets. De cirulatiepomp reageert niet maar de brander wel (soms onmiddellijk, soms na 2 uren) l!? Moet de thermostaat geen signaal doorgeven aan de circulatiepomp ipv ad brander? En, indien ik een hogere temperatuur in huis wil lukt dit ook niet zelfs al draai ik de thermostaat tot 30°. Plots start de brander en komt er ook water in de radiatoren waardoor er eindelijk warmte in huis komt. Weet iemand wat er aan de hand is, Reeds 2 maal een vakman ter plaatse geweest…

Mc, 25-01-2013 17:03 #6
Als de thermostaat bij mij op 17 graden staat hoor je het geruis van water bij alle radiators in het huis en dan de hele dag door. Soms hoor je daarna een geluid alsof er een cementmolen in mijn huis staat. Als ik de thermostaat naar 20 graden draai dan hoor ik in de keuken van een buis een bonkende geluid. Het stopt niet. Als je hem weer naar 18 graden draait dan stopt de bonkende geluid pas.

Luc Bollen, 23-01-2013 10:26 #5
Heren, ik heb enkele radiators die aan de onderkant koud blijven, wat is hier het probleem?

Thea, 17-01-2013 22:11 #4
Ik zet de thermostaat op 25 en na drie uren staat die nog steeds op 21 probeer hem nog heter te zetten tot het einde van de thermostaat en wordt net heter dan 22 graden. Het is nu erg koud buiten en heb een groot huis. Ik kan het zelf niet warm krijgen vind dit erg vervelend heb ook alle kachels ontlucht dat is dus zeker niet de oorzaak en zit ook nog genoeg water in.

Roel0611, 17-01-2013 15:11 #3
Radiator van de woon en slaapkamer blijven warm ook als ze de juiste temp hebben bereikt van 20 graden. Weet iemand hoe dat komt?

Nel Spoormansl, 17-01-2013 11:42 #2
Mijn cv bestaat uit een systeem waarbij de verwarming slangen van ethyleen zijn. welke +/- 26 jaar oud zijn de leidingen lopen van een verdeelstuk onder de vloer door de kortste weg naar de radiator. De verwarningsketel is 6 jaar geleden vervangen waarbij toen een warmte wisselaar is geïnstalleerd. 3 jaar geleden kreeg ik de verwarming op de slaapkamer niet meer open. Vorig jaar de radiator los gekoppeld, en wat bleek er zat een smurrie in de slang/kraan deze schoon gemaakt en de cv weer gevuld (het aftap water was schoon helder en stonk niet). Nu zijn er reeds 3 radiatoren die niet meer warm worden. Mijn vraag is; wat is de oorzaak en hoe dit probleem op te lossen?

C. van Eerd, 29-10-2012 11:43 #1
Graag antwoord op de vraag. Wat moet de temperatuur zijn per vertrek? Als de temperatuur in de woonkamer bv 20 graden is, wat moet dan de temperatuur zijn in de slaapkamer, badkamer, hal, keuken? Ik heb het vermoeden dat de radiatoren die hier in huis hangen niet de juiste capaciteiten hebben. Zou het mogelijk zijn hier een reactie op te geven.
M, vr, groet C.van Eerd.

Infoteur: Raphaella
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 14
Schrijf mee!