InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Wat moet ik doen bij een verstopte afvoer?

Wat moet ik doen bij een verstopte afvoer?

Wat moet ik doen bij een verstopte afvoer? In het geval uw afvoer verstopt is, kunt u vaak zelf eenvoudig maatregelen treffen om de verstopping zelf te verhelpen. Dit voorkomt dat u dure specialisten moet inschakelen. Bij een totale verstopping is het lastig om het probleem zelf te verhelpen. Voor een leek is het moeilijk om in dit geval na te gaan waar u het probleem moet verhelpen. Het probleem ligt dan niet bij een enkele afvoer, maar alle afvoeren vertonen problemen met het weg laten lopen van het water. Op hogere etages zal het water nog wel langzaam weglopen, maar ook in op de bovenetages zal het water moeizamer weglopen. Specialisten kunnen de verstopping zeer snel verwijderen, maar het gaat u alleen al aan voorrijkosten al rond de honderd euro kosten. De meeste problemen zijn echter eenvoudig zelf te verhelpen. Door middel van een lang voorwerp en een ontstopper kunt u de meeste problemen zelf verhelpen. Ook door eerst zelf de sifon zelf los te draaien kunt u zelf al zeer eenvoudig opstoppingen voorhelpen.

Uw afvoer in de keuken vertoont problemen

In het geval uitsluitend de afvoer in de keuken plus eventueel de vaatwasser verstopt zit, kunt u nagaan of de sifon onder het afvoer verstopt zit. Deze kunt u loshalen en het vuil verwijderen. Indien het probleem nog niet verholpen is, kunt u nog nagaan of gelijk onder het zeefje in de wasbak mogelijk een verstopping zit. Het zeefje kunt u losmaken (vaak door een schroefje te verwijderen) en het vuil verwijderen. Nadat u het op deze manieren hebt geprobeerd, kunt u nog de ouderwetse ontstopper uit de kast halen. Door de zuigkracht kunnen eventuele restjes losraken en alsnog uit de leidingen verdwijnen. Hierbij doet u er verstandig aan op de overloop gedurende het ontstoppen dicht te maken. Dit zorgt namelijk voor een betere werking van de ontstopper.

Verhelpen van een verstopte doucheputje

Doucheputjes raken vaak verstopt doordat haren blijven haken gelijk onder het roostertje. Dit probleem kunt u eenvoudig oplossen door het roostertje los te halen en de haren te verwijderen. Helaas is het niet altijd zo eenvoudig. Om verstoppingen verderop in het huis op te lossen kunt u de douchekop plaatsen op het afvoer om op deze manier met extra kracht resten weg te spoelen. Indien naast het doucheputje ook het ligbad en de wastafel verstopt is, is het waarschijnlijk een probleem waarvoor u een specialist moet inschakelen.

Een verstopte afvoer van uw wastafel

Bij een verstopping van de wastafel kunt u eerst weer proberen om de sifon los te halen en het vuil verwijderen. Met een lang voorwerp kunt u proberen om ook nog eventuele vuil verderop in de leiding te verwijderen. Indien andere afvoeren in de badkamer dezelfde klachten vertonen, dan kunt u het probleem waarschijnlijk niet zelf verhelpen. In dat geval zit waarschijnlijk de afvoerleiding naar beneden verstopt.

Uw afvoer van het ligbad is verstopt

Om de verstopping te verhelpen kunt u aan de slag gaan met een rubberen ontstopper. U moet een laagje water in het bad laten lopen en de overloop dicht houden. Op deze manier is het mogelijk dat het vuil los komt en alsnog in de afvoerleiding naar beneden afgevoerd gaat worden.
© 2010 - 2014 Esmee, gepubliceerd in Doe het zelf (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat moet ik doen bij een verstopte afvoer?"

Reacties

Peter, 11-09-2011 21:46 #2
Beste mensen, mijn wasbak in de keuken lijkt steeds verstopt maar als ik een keer met de ontstopper erop ben geweeest loopt het water als een speer weg. Ben al met een veer in de buis geweest ( +/- 6 meter ) en de sifon eraf gehad resultaat blijft hetzelfde. Kan dit een probleem met lucht zijn?

Fred de Vries, 14-12-2010 14:52 #1
Beste mensen, als ik mijn wc doortrek, gaat mijn wastafel borrelen, en loopt de wc langzaam door, het is net of er
geen lucht bij kan komen, de wc boven loopt nu ook langzaam door, weet u misschien wat ik moet doen?

Mvg.Fred
Amsterdam

Infoteur: Esmee
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 2
Schrijf mee!