InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: het repareren van ramen en deuren in huis

Klussen: het repareren van ramen en deuren in huis

Klussen: het repareren van ramen en deuren in huis Kwalen die veel voorkomen bij ramen en deuren zijn: gebroken ruiten, klemmende en slecht sluitende ramen en deuren. In dit artikel aandacht voor kleine reparaties bij ramen (veiligheid bij schuiframen, stroeflopende schuiframen), glas verwijderen, een ruit aanbrengen, deuren verfraaien en stevig deurslot aanbrengen.

Kleine reparaties bij het raam

dubbel schuifraam extra beveiligen

Boor een gaatje door de bovendorpel van het onderste raam tot de halve dikte van de onderdorpel van het bovenste raam. Gebruik een bekistingsnagel die u op maat zaagt en in het gat stopt. Zorg dat u het gat schuin boort zodat de spijker er niet uit kan vallen.

schuifpui beveiligen

Dit kan door een stevige, op maat gezaagde lat in de geleiderail naast de deur te leggen; schilder de lat in dezelfde kleur.

schuifraam loopt vast

Een schuifraam kan vastlopen omdat het hout is uitgezet vanwege vocht, er sprake is van vervuiling of omdat de verflaag te dik is. Voordat u drastische maatregelen gaat nemen kunt u kaarsvet gebruiken zodat het raam soepeler gaat lopen.

Glas verwijderen

vervoer en opslaan van glas

Glas dient rechtop te worden vervoerd en opgeslagen, zo wordt voorkomen dat het breekt onder zijn eigen gewicht.

plakband als handvat voor kleine ruit; glasdrager

Voorzie een raam van een handvat in de vorm van een sterk stuk plakband. Dit is handig als u hem op zijn plaats wilt zetten. Voor een grotere ruit kunt u twee stukken plakband gebruiken. Een andere manier is om twee stukken tuinslang open te snijden en aan de boven en onderkant te plaatsen om het zo te vervoeren.

glas verwijderen

Verwijder eerst de stopverf waarna het glas makkelijker is los te nemen. Zorg wel voer stevige leren werkhandschoenen en een veiligheidsbril. Voordat u de stopverf gaat verwijderen plakt u eerst plakband op de gebroken ruit zodat deze bijeen blijft.

Ruit aanbrengen

meten sponning

Bij het aanbrengen van een ruit is het belangrijk rekening te houden met de omtrekspeling. Meet de sponning aan alle kanten op. Geef de maten door aan de glashandel die dan met de speling rekening zal houden

sponning klaarmaken en de ruit plaatsen

Verwijder alle kit- en stopverfresten uit een houten sponning. Daarna schuurt u de sponning, ontvet hem en schildert u hem twee keer met sneldrogend alkydharsverf. Pas daarna zet u de ruit in, nadat u acrylaatkit heeft aangebracht op de rug van de sponning. De kit moet de ruimte achter de ruit goed vullen. Nadat de ruit is geplaatst vult u de randen van de sponning met stopverf. Stopverf aanbrengen doet u door tussen uw handen gelijkmatig dikke rolletjes te maken. U maakt de stopverf glad met een stopmes dat u af en toe nat maakt. Stopverf moet één tot drie weken uitharden. Pas daarna kunt u gaan schilderen. Schilder het glas 2 mm mee voor een goede afdichting.

Deur verfraaien

drempel verfraaien

Een houten dorpel (drempel) bij de voordeur eist zijn tol door intensief gebruik. Schuur hem en vervang eventueel de schroeven als die verroest zijn. Breng dan drie lagen parketlak aan. Let op de vereiste droogtijd tussen de lagen.

deur openhouden

Wanneer de deur steeds dichtklapt en u wilt dat voorkomen, dan schroeft u een magnetisch deurslotje op de plint, en het bijbehorende metalen plaatje op de deur.

Deurslot aanbrengen

U kunt in 5 stappen een deurslot aanbrengen:
  1. Teken de bevestigingsplaats van de sluitplaat op het kozijn af met een hobbymes. Laat hem dan met steekbeitel en hamer in het hout in. Bevestig hem vervolgens met lange snelbouwschroeven.
  2. Gebruik het bijgeleverde sjabloon om de plaats van het slot op de juiste hoogte ten opzichte van de sluitplaat op de deur af te tekenen. Gebruik een priem of spijker om de plekken te markeren waar u moet boren.
  3. Gebruik een grote gatenboor om het gat voor de cilinder te boren. Klem aan de andere kant van de deur een plankje om uitsplinteren van het hout te voorkomen. Boor schroefgaten zo dun mogelijk voor.
  4. Zet de cilinder met de achterplaat aan de deur vast. De bijgeleverde bouten kunt u meestal makkelijk op maat afzagen om ze aan de deurdikte aan te passen. De meenemer van de cilinder is van gleufjes voorzien, zodat u ook deze aan de deurdikte kunt aanpassen.
  5. Bevestig het slot op zijn plaat en let erop dat de meenemer in het gleufje van het slot valt. Test dit voordat u het slot vastzet, door het slot met de sleutel te bedienen. Als u het goed heeft gedaan valt het slot precies om de sluitplaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aluminium ramen en deurenSteeds meer huishoudens zien de voordelen van het gebruiken van aluminium ramen en deuren. Ze zijn erg onderhoudsvriende…
Wat kost een schuifpui?De tuin is een verlenging van het huis. U kunt de tuin goed bij het huis betrekken door een schuifpui te plaatsen. Dit v…
Hoe houd ik mijn huis koel?In het voorjaar en in de zomer kunnen de temperaturen flink oplopen. Het gaat met het opwarmen van het klimaat steeds be…
De efficiente huisvrouw / -man: Ramen lappenEen huis ziet er snel verwaarloosd uit als de ramen niet bijgehouden worden. Het lappen van de ramen lijkt een enorme kl…
Klussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingKlussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingHet is altijd weer een kunst precies uit te rekenen hoeveel spullen u nodig heeft voor het behangen, verven, tegelen en…
Bronnen en referenties
  • Home Improvement - Hamilton

Reageer op het artikel "Klussen: het repareren van ramen en deuren in huis"

Reactie

Jan de Jong, 07-01-2011 22:51 #1
Kunt u mij zeggen of er iets te koop is, dat bevestigd kan worden op de terras tegels van het appartement, ten einde de terrasdeuren duurzaam open laten staan op een bepaalde stand? De terrasvloer ligt ± 15 cm. lager dan de onderkant van de deur.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 21-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Reacties: 1
Schrijf mee!