InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: het opknappen van houten en betonnen vloer in huis

Klussen: het opknappen van houten en betonnen vloer in huis

Er zijn twee soorten vloeren: betonnen vloer en houtenvloer. Het nadeel van betonnen vloeren is dat ze kunnen afpoederen, ze korrelig, ruw of ongelijk zijn. Ook kunnen ze koud aanvoelen en vochtproblemen veroorzaken als eronder geen vochtwerende laag is aangebracht. Het nadeel van houten vloeren is dat deze kunnen kraken of zwiepen. In dit artikel aandacht hoe vloerproblemen kunnen worden verholpen. Tevens aandacht voor vloerbedekking.

Artikel indeling - interne links

Krakende vloeren repareren

het plaatsen van wiggen

Oorzaak van piepende of krakende vloeren is dat houten delen onderling of tegen nagels bewegen. Kunt u van onderen bij de vloer komen via een kruipluik dan kunt u wiggen slaan tussen de balken en vloerdelen. Het moeten dunne wiggen zijn die u niet te diep slaat. Voordat u ze erin slaat doet u wat houtlijm op de wiggen.

vastschroeven

Een andere mogelijkheid is om vloerdelen vast te schroeven aan de balken. U loopt eerst verschillende malen over de vloer en markeert de plekken waar u de vloer hoort kraken. Het beste kunt u snelbouw- of spaanplaatschroeven gebruiken. De balken lopen onder de plaatsen waar de planken zitten vastgespijkerd. Dus die zijn makkelijk te vinden.

vastlijmen met montagekit

Een derde optie is om montagekit te gebruiken als het om een grotere oppervlakte gaat. Breng een rups kit uit een spuitkoker aan weerszijden langs de balk aan, bij de vloer oplegging. Deze mogelijkheid kan alleen maar wanneer u van onderen bij de vloer kunt komen via een kruipluik.

het kraken weg smeren met talkpoeder, meubelwas, machine-olie, teakolie, grafietpoeder of vloeibare zeep

De vierde mogelijkheid is om de betrokken plek te smeren met één van de volgende smeerseltjes: talkpoeder, meubelwas, machine-olie, teakolie, grafietpoeder of vloeibare zeep.

het spalken van balken

Wanneer balken enigszins bewegen ten opzichte van de vloerdelen kunt u de balken steviger vastzetten door ze onderling te schoren. Maak de schoren op maat en timmer ze vast.

vloerverstijvers

Bij het zwiepen van de vloer kunt u de balken verstevigen. Bevestig over driekwart van de balken aan beide zijden 12 mm multiplex over de gehele balkhoogte. Maak ze vast met constructielijm en schroeven. Gebruik om de 10 centimeter spijkers.

Het vervangen van een vloerdeel

beschadigd vloerdeel verwijderen

Verwijder het liefst de hele plank wanneer een deel van de vloer is beschadigd. Is dat niet mogelijk verwijder dan bij een deel altijd zoveel dat u op het hart van een vloerbalk komt. Teken de dwarse lijn af met behulp van een schrijfhaak. Boor dan voldoende elkaar overlappende gaten precies langs die lijn. Haal de plank los met een steekbeitel en een houten hamer.

vloerdeel vervangen

Zet een mes in de groef, klop de plank zijdelings aan en schroef het vast op de balk. Houd voor het aankloppen wel een restantje vloerdeel tussen uw hamer en het betrokken vloerdeel, om de rand te beschermen. Bij de laatste plank moet u wel even de groef verwijderen met een steekbeitel en hamer.

voorkom kraken

Zet de planken vast met schroeven. Wanneer u wilt spijkeren gebruik dan gegroefde of getordeerde spijkers. Die gaan er minder snel uit.

Betonnen vloer egaliseren en schilderen

vloer egaliseren

Dit kan met speciale zelfegaliserende vloeruitvlakmiddelen. Vul grote gaten vooraf met kunstharsmortel en sla puisten weg met hamer en koubeitel. Droge vloeren moeten bevochtigd worden. Zorg dat de zon er niet op kan schijnen. Breng het vloeruitvlakmiddel zo dik aan dat het gelijk komt met de bovenkant van het hoogste punt van de vloer. Spreid het uit met een vloertrekker. Werk naar de deuropening toe.

betonverf of epoxyverf

Met betonverf kunt u enigszins stuivende vloeren behandelen. Het beste kunt u dit aanbrengen met een roller aan een steel. Epoxyverf is beter bestand tegen vuil dan betonverf. Bovendien vult het kleine putjes en scheurtjes.

Vloerbedekking vervangen

stukje tapijt, vinyl, linoleum of kurk vervangen

Dit kan in twee stappen:
  1. Leg het reparatiestuk over de beschadiging, met het patroon op de juiste plaats en zet het met stevig plakband vast. Snijd met een scherp hobbymes langs een lineaal door beide vloerbedekkingen heen, liefst in een lijn in het patroon volgend. Houd uw mes loodrecht. Verwijder het oude tapijt, vinyl, linoleum of kurk en de lijm van de vloer.
  2. Smeer de lijm op de rug van het reparatiestuk en leg het op zijn plaats. Veeg uitpuilende lijm weg met een doek en wat van het betrokken oplosmiddel. Laat de lijm drogen terwijl het vinyl onder een gewicht wordt aangedrukt.

stukje strokenparket zonder messing en groef vervangen

Het is alleen mogelijk om een stukje strokenparket zonder messing en groef te vervangen.
  • Bij sommige soorten laminaatparket, dat moeilijk te vervangen is, zijn reparatiepasta's (epoxy) in bijpassende kleuren verkrijgbaar om putjes en diepe krassen te repareren.
  • Mozaïekparket in tegelvorm zonder messing en groef is eveneens makkelijk te vervangen. Dit kan weggehaald worden met een beitel en een hamer.
  • Lamellenparket kan niet worden opengebroken. De smerige plek kan worden weg geschuurd en daarna worden gelakt of gebeitst. Een diepe put kan opgevuld worden met kneedbaar hout.
  • Bij massief parket kunnen butsen wordt uitgezwollen met een hete doek water.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vloeren functie en samenstellingVloeren functie en samenstellingEen vloer is volgens het woordenboek: “het deel van een kamer of zaal waar men op loopt”. Een bouwer zal inderdaad aan d…
Parket of houten vloer kopenParket of houten vloer kopenParket en houten vloer kennen een toenemende populariteit. En niet voor niks: houten vloeren hebben een warme uitstralin…
Massief houten vloeren met een natuurlijke uitstralingMassief houten vloeren met een natuurlijke uitstralingMassief houten vloeren geven een (woon)ruimte een prachtige natuurlijke uitstraling. Massief houten vloerdelen hebben ee…
Parketlak voor alle houten vloeren en parketvloerenParketlak is een product dat is bedoeld om houten vloeren en parketvloeren een beschermende laag te geven en voor een mo…
Industriële vloeren ook in woningenIndustriële vloeren ook in woningenIndustriële vloeren zijn vloeren die aanvankelijk alleen in industriële gebouwen werden toegepast maar door moderne ontw…
Bronnen en referenties
  • Gamma

Reageer op het artikel "Klussen: het opknappen van houten en betonnen vloer in huis"

Reacties

Paul, 18-11-2012 17:53 #2
Reactie infoteur:

Hoe breng je dan een van deze producten aan bij een houten vloer waar de delen via een messing en groefverbinding aan/in elkaar sluiten. Planken zijn 7 cm dik en staan wat hol.
De houten planken liggen op een betonvloer. Een zeer dunne isolatiefolie is aangebracht tussn betonvloer en de houten planken.
Gaarne info zodat het kraken voor "eeuwig" weg blijft.

Rogier, 26-08-2011 18:51 #1
Kun je bij een krakende vloer van grenen planken ook TUSSEN de planken een kitrandje aanbrengen vanaf de bovenkant om zo het kraken tegen te gaan? Ik kan er van onderen niet bij, want de plankenliggen op een oudere houten ondervloer. Het gekraak komt denk ik van de verbinding tussen de planken. Reactie infoteur, 27-08-2011
Het kraken weg smeren met talkpoeder, meubelwas, machine-olie, teakolie, grafietpoeder of vloeibare zeep (zie artikel).

Infoteur: Etsel
Laatste update: 19-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Reacties: 2
Schrijf mee!