InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Een bestaande muur isoleren

Een bestaande muur isoleren

Veel oude huizen hebben massieve buitenmuren of een niet-geïsoleerde spouwmuur. Hierdoor kan je tot een kwart van de warmte in je huis verliezen, dit is echter niet de bedoeling. Men kan dus een bestaande muur gaan isoleren zodat deze de warmte binnenin het huis niet laat verloren gaan. Als de muur geïsoleerd is helpt dit ook wel een beetje in je portefeuille.

Isoleren langs de buitenkant

Technisch gezien is dit de beste oplossing maar dit is niet altijd mogelijk. Bij buitengevelisolatie worden de muren bekleed met isolatiemateriaal, daarop komt een wapening en het geheel wordt dan afgewerkt met bijvoorbeeld sierpleister of cederhout. Nog een groot voordeel van op deze manier gaan bij te isoleren is dat de isolatie het gehele metselwerk als het ware inpakt en dat de vorming van koude bruggen nu volledig is verdwenen.

Isoleren langs de binnenkant

Aan de binnenkant van de woning wordt een extra voorzetwand geplaatst. Deze bestaat uit een roosterring met daartussen isolatie. Men kan de voorzetwand gaan afwerken met hout of gipsplaten. Langs de binnenkant isoleren is de goedkoopste en voor gemene muren de makkelijkste manier om bij te isoleren, maar deze methode heeft ook een aantal nadelen.

De isolatie komt aan de warme kant van de muur te staan zodat de kans op condensatievorming hoger wordt, daarom moet de voorzetwand volledig dampdicht gemaakt worden. Een tweede nadeel is dat de geïsoleerde muur een stuk naar binnen komt en dat je hierdoor een stuk plaats verliest en je bewoonbare oppervlakte verkleint. Nog enkele nadelen zijn dat je alle stopcontacten en lichtschakelaars naar voren moet brengen, wat ook het nodige werk met zich meebrengt, en dat de vorming van koudebruggen en schimmels niet kan worden tegengehouden daar waar de isolatie onderbroken wordt of eindigt. Ook de afwerking van de ramen en deuren moeten worden vernieuwd. Bij deze methode is het dan ook aangeraden een vakman dit te laten doen.

Spouwmuurvulling

In een niet geïsoleerde spouw kan soms isolatiemateriaal gespoten worden. Dit laat je best doen door een gespecialiseerde firma die dan kunnen controleren of de spouw wel schoon genoeg is. Als de spouw niet schoon genoeg is door vb: betonresten of stukjes baksteen kan het isolatiemateriaal onregelmatig verdeeld worden en kunnen er koudebruggen en vochtproblemen ontstaan. Als dit het geval is wordt het isolatiemateriaal nat en waardeloos. Laat ook controleren of je huis geen constructiefouten heeft die de spouwmuurvulling minder geschikt maken. Voor deze technieken worden polyurethaanschuim (pur), isolatiekorrels (thermoparels), minerale wol of cellulosevlokken gebruikt.

Gevelsteen afbreken en heropbouwen

Dit zou een uitstekende methode zijn omdat je dan isolatieplaten tegen de bestaande muur kan plaatsen en daarna terug de voorgevel ervoor metsen, maar het is een zeer drastische en zeer dure manier om gaan bij te isoleren.
© 2008 - 2014 Edwaar, gepubliceerd in Doe het zelf (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een bestaande muur isoleren"

Reactie

Reinold de Vries, 03-11-2009 19:50 #1
Waarom niet het nieuwe produkt van Xella gebruken om de binnenkant van de muur te isoleren? Hoeft er ook geen dampdichte laag te worden geplaatst want de blokken zijn vochtregulerend. Ze kunnen ook eenvoudig op de bestaande muur worden gelijmt, met speciale lijm of zelfs op het plafond worden bevestigd eventueel mbv speciale nagels. Het produkt is niet duur, en makkelijk te verwerken en in verschillende diktes te verkrijgen. Het betreft een broertje van de bekende Ytong blokken, van dezelfde firma.

Infoteur: Edwaar
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!