InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Doe-het-zelf: een houten vloer zelf schuren en lakken

Doe-het-zelf: een houten vloer zelf schuren en lakken

Doe-het-zelf: een houten vloer zelf schuren en lakken Een houten vloer is onderhoudsvriendelijk en kan vaak jaren mee. Na ongeveer tien tot twaalf jaar is de houten vloer meestal aan een opknapbeurt toen. In de lak zitten krassen door het schuiven van meubels en door de invloed van het zonlicht kan de houten vloer flink verkleuren. Om je houten vloer er weer als nieuw uit te laten zien moet hij geschuurd en gelakt worden. Natuurlijk kun je dit door een specialist laten doen, maar als je honderden euro's wilt besparen kun je het ook zelf doen.

De voorbereiding

Haal alle meubels in de kamer met de houten vloer weg. Sluit kasten en deuren met toegang naar andere ruimtes af in verband met het stof dat vrijkomt door het schuren. Controleer hierna of er geen spijkers of schroeven uit het hout steken. Zorg dat er geen loszittende vloerdelen zijn, tik deze aan met een hamer.

Wat heb je nodig?

Om je houten vloer te kunnen schuren en lakken heb je de volgende producten nodig. Al deze producten kun je huren of kopen in een doe-het-zelfzaak.
  • Schuurpapier korrel 40 tot 80
  • Een parketschuurmachine
  • Een kantenschuurmachine
  • Parketlak
  • Parketlakroller

Verschillende soorten parketschuurmachines

Het eerste wat je nodig hebt is een parketschuurmachine. Deze kun je huren bij een doe-het-zelfzaak. Er zijn verschillende parketschuurmachines te huur. Je kunt gebruikmaken van een bandschuurmachine. Deze schuurt echter grof waardoor de kans bestaat dat er kuilen in je parketvloer ontstaan. Daarnaast is er een schuurmachine met een roterende schijf. De schuurmachine met de roterende schijf is in het begin lastig te besturen en vaak moet je er even mee oefenen om het schuren onder de knie te krijgen. Schuur de vloer in banen en vergeet niet aan het einde van iedere baan om de schuurmachine omhoog te halen zodat de machine zich niet in de vloer draait. Laat je bij de doe-het-zelfzaak altijd adviseren over welke schuurmachine het meest geschikt is voor je houten vloer.

Hoe ga je te werk?

Schuur de vloer, afhankelijk van het soort hout met schuurpapier korrel 40 tot en met 80, waarmee je met korrel 40, de meest grove korrel, begint en toewerkt naar een fijnere korrel. Werk met de lengterichting van de planken mee en schuur de vloer helemaal blank. Zorg ervoor dat de parketschuurmachine altijd in beweging blijft. Komt de schuurmachine stil te staan, dan kan hij schade aan de vloer aanrichten. Hieronder zie je welke korrel voor welke soort vloer gebruikt kan worden:
  • Korrel 20 tot 30 - Deze korrel wordt niet vaak gebruikt en is alleen geschikt om meerdere oude verflagen te verwijderen en wanneer de vloer oneffen is. Met 'oneffen' wordt een hoogteverschil van meer dan 4 mm bedoeld.
  • Korrel 30 tot 40 - Deze korrel is geschikt voor vloeren met hoogteverschil of een meerdere laklagen. De korrel is geschikt voor een hardhouten vloer. Onder hardhouten vloeren vallen eiken, beuken en tropische houtsoorten.
  • Korrel 40 tot 60 - Dit is de korrel die het vaakst gebruikt wordt om mee te starten bij het schuren van normale vlakke vloeren gemaakt van zacht hout zoals vuren en grenen.
  • Korrel 60 tot 100 - Deze korrel is geschikt voor de tweede keer schuren van alle vloeren.

Hoeken en zijkanten schuren

Met de parketschuurmachine kun je niet in de hoeken en zijkanten komen. De hoeken moeten apart worden geschuurd. Hiervoor kan een speciale kantenschuurmachine worden gebruikt maar een normale handschuurmachine werkt ook prima. Plekken die moeilijk te schuren zijn, zoals onder de verwarming kunnen met de hand worden geschuurd.

Schoonmaken en lakken

Is de vloer helemaal blank geschuurd? Dan kun je beginnen met lakken. Maak hiervoor de geschuurde vloer grondig schoon. Stofzuig de vloer goed en neem hem daarna af met een vochtige doek om alle stofresten te verwijderen. Denk er aan dat een pasgeschuurde vloer kwetsbaar is. Loop er dus niet met hakken overheen, hierdoor kunnen deuken in het hout ontstaan. Ook vieze schoenen zijn geen goed idee, ze kunnen strepen achterlaten op het hout die moeilijk te verwijderen kunnen zijn. Vergeet niet om voor je begint met lakken dat je moet eindigen bij de deur. Er zijn verschillende soorten lak op de markt. Zo kun je kiezen uit hoogglans, zijdeglans en mat. De lak breng je aan met een lakroller. Breng tenminste drie lagen lak aan en verspreid de lak in rechte banen. Als je klaar bent met lakken moet de vloer 24 uur drogen.

Schoonmaken

Een gelakte vloer is makkelijk schoon te maken met water en een zachte zeep of olie. Hij blijft mooi door bij het dweilen een beetje polish aan het water toe te voegen. Nu de vloer geschuurd, gelakt en schoongemaakt is, ziet deze eruit als nieuw en kan hij er weer een jaar of tien tegenaan.
© 2017 Omnia, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Parket schuren en lakkenParket schuren en lakkenParket is een naam die ook wel wordt gebruikt als verzamelnaam voor houten vloeren in huis. Het schuren en lakken van pa…
Een houten vloer recupererenEen van de voordelen van houten vloeren is dat men ze makkelijk kan renoveren zodat deze er terug als nieuw gaan uitzien…
Laminaat of parket? Drie argumentenLaminaat of parket is een lastige keuze. Een vloer is namelijk een van de meest bepalende factoren van je interieur. Vee…
Onderhoud houten vloerOnderhoud houten vloerEen houten vloer kan heel fraai zijn maar is onderhoudsarm en niet onderhoudsvrij. Hoe ga je met een houten vloer in ond…
Magnetische PVC vloerenMagnetische PVC vloerenEen magnetische PVC vloer bestaat uit magneetfolie waar magnetische PVC stroken op worden gelegd. De magnetische PVC str…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring
  • https://www.karwei.nl/advies/vloeren/houten-vloer-onderhoud-en-afwerking

Reageer op het artikel "Doe-het-zelf: een houten vloer zelf schuren en lakken"

Infoteur: Omnia
Laatste update: 06-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!