InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Kitten met siliconenkit: een handig 5-stappenplan

Kitten met siliconenkit: een handig 5-stappenplan

Kitten met siliconenkit: een handig 5-stappenplan Het kitten van de badkamer, keuken of kozijnen met siliconenkit is een regelmatig terugkerende klus voor mensen die onderhoud aan hun woning uitvoeren. Helaas staat kitten er ook om bekend dat het een enorme rotzooi kan geven, vooral voor mensen die weinig ervaring hebben met siliconenkit. De taaie en langzaam drogende lijm blijft vaak aan de vingers plakken en ook kleding ontkomt meestal niet aan kitvlekken die lastig te verwijderen zijn. Met een handig stappenplan wordt kitten een gemakkelijke klus.

Welke siliconenkit gebruiken?

Het is soms lastig om te bepalen welke kit geschikt is voor welke toepassing. De samenstelling van de siliconenkit bepaalt de elasticiteit en de snelheid van uitharden. Voor algemeen gebruik is universele siliconenkit geschikt. Als je de siliconenkit gebruikt voor de badkamer of andere ruimtes die nat worden, gebruik dan een schimmeldodende kit. Dat voorkomt het zwart worden van de voegen. Er bestaat ook speciale overschilderbare siliconenkit, iets om op te letten als je dit van plan bent. Acrylaatkit is uitstekend overschilderbaar, maar minder geschikt voor de badkamer wanneer je op glas, tegels en andere gladde ondergronden wilt kitten. Zure kitsoorten kunnen zorgen voor oxidatie op spiegels, marmer, aluminium en koper. Als je kit op deze materialen wilt aanbrengen, let er dan op dat je zuurvrije kit aanschaft.

Voorbereiding om gemakkelijk en zonder problemen te kitten

Kitten vereist een strakke hand en vloeiende beweging. Om tot een goed eindresultaat te komen tref je de volgende voorbereidingen:
  • Pak een stanleymes (voor het verwijderen van oude kitresten)
  • Pak een rol schilderstape
  • Zet een schaaltje met water en afwasmiddel klaar
  • Gebruik geen oude kit (let op de houdbaarheidsdatum)
  • Trek oude kleren aan om kit op je kleren te voorkomen
  • Zet een raam open (er kan een scherpe en irriterende lucht van de siliconenkit af komen, vooral tijdens het uitharden)

Stappenplan voor gemakkelijk kitten

Een goede techniek helpt je om schoon te blijven en een mooi eindresultaat te krijgen. Kitten kan een frustrerende bezigheid zijn, vooral als het niet gaat zoals je wilt. Hanteer daarom de juiste techniek en maak aan de hand van onderstaande stap-voor-stap aanwijzingen het kitten tot een gemakkelijke klus. Zet ook een schaaltje water met zeepsop klaar, daarmee werk je de kitstrook later netjes en zonder morsen af.

Stap 1: verwijder de oude kitlaag

Een oude kitlaag verwijderen is met behulp van een stanleymesje over het algemeen goed en snel te doen. Als het niet lukt om alle kit te verwijderen, verwijder je het restant met een speciale siliconenverwijderaar. De kitresten smeer je in met dit middel, waarna je na een aantal minuten de kitresten gemakkelijk verwijdert. Draag tijdens het verwijderen van de oude kitlaag beschermende en oude kleding en gebruik latex handschoentjes.

Stap 2: plak af met schilderstape

Door schilderstape te plakken over de gehele lengte, maak je het kitten voor jezelf een stuk eenvoudiger. Het afplakken kost even wat tijd, maar geeft een strak resultaat. Ook moeilijk bereikbare plaatsen plak je af. De tape moet verwijderd worden voordat de siliconenkit droog is.

Stap 3: gebruik een kitpistool

Om goed te kunnen kitten gebruik je een kitpistool. Snijd met een scherp mes het tuitje van de kitkoker weg en doe hetzelfde met het puntje van de spuitmond. Als je een klein stukje afsnijdt, dan geeft dat een smalle kitstrook als resultaat. Snij je het wat verder af, dan is je kitstrook breder en hoef je wat minder kracht te zetten tijdens het aanbrengen van de kit. Plaats na het afsnijden de koker in het pistool en knijp het handvat in totdat de spuitmond zich helemaal heeft gevuld met siliconenkit.

Stap 4: maak de voeg

Houd het kitpistool in een hoek van ongeveer 45 graden en trek het langzaam naar je toe, terwijl je met je hand aan het handvat van het kitpistool trekt. De juiste kitsnelheid merk je daarbij vanzelf. Als je te langzaam gaat, dan krijg je een hobbelig oppervlak en ga je te snel, dan krijg je niet voldoende kit in de kier. Maak een lengte in een keer af en laat het handvat op het einde van de voeg los. Druk snel op de knop achterop het kitpistool. Daarmee haal je de druk van de koker en stopt de siliconenkit direct. Je voorkomt zo dat er nog kit uit het pistool komt.

Stap 5: werk de kitstrook netjes af

Pak het eerder voorbereide schaaltje of bakje met zeepsop erbij en strijk de gehele voeg met je vinger glad. Dat doe je door je vinger in het sopje te steken en vervolgens in een soepele beweging over de voeg te bewegen. Probeer ook hier een goede snelheid in te vinden en maak een lengte in een beweging af. Het zeepsop zorgt ervoor dat de siliconenkit niet aan je vinger blijft plakken. Als er toch wat siliconenkit achterblijft, dan is dat ook met hetzelfde zeepsopje snel te verwijderen.

Siliconenkit verwijderen uit je kleding

Hoe verwijder je siliconenkit uit je kleren? Daarvoor zijn een aantal handige manieren, hoewel kit verwijderen wel echt een lastige klus kan zijn:
  • Gebruik spiritus en een stukje wc-papier en wrijf over de plek.
  • Dep de vlek met aceton, de kit lost daarin op. Controleer wel of je kleding niet verkleurt.
  • Gebruik een ijsklontje en maak de kitvlek koud. Vervolgens met een sponsje wrijven en verwijderen.
  • Verwijder droge kitvlekken met een mesje en een harde spons.
© 2016 - 2017 Smw101, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De verschillende lijm- en kitsoortenOok moeite om de juiste lijm of kit te kiezen voor uw klus? Uit onderstaand overzicht kunt u opmaken of de genoemde en b…
Siliconenkit vervangen, zo lukt het iedereenSiliconenkit vervangen, zo lukt het iedereenSiliconenkit in badkamer of keuken ziet er na een aantal jaren vaak niet meer goed uit. Vaak worden de voegen vlekkerig…
Kitten, de soorten en toepassingenKitten zijn er in verschillende soorten te koop. Maar voor elk soort klus is een speciale kit ontwikkeld. Hieronder lees…
Zelf kitten en een kitlaag vervangenZelf een kitlaag vervangen of aanbrengen is prima te doen. Als je de onderstaande stappen daarbij volgt dan krijg je een…
Hoe je netjes kan afkittenHoe je netjes kan afkittenEr wordt wat afgekit in dit landje. Tegels, raamkozijnen, dakranden, badcellen, wasbakken, noem maar op. De producenten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CARLISLEHVAC / Flickr
  • Verbouwtips, http://www.verbouwtips.nl/interieur/kitten/, bezocht op 20-11-2016
  • Oma Weet Raad, https://omaweetraad.nl/vlekken/kit, bezocht op 20-11-2016

Reageer op het artikel "Kitten met siliconenkit: een handig 5-stappenplan"

Infoteur: Smw101
Gepubliceerd: 22-11-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!