InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Ventileren en vocht bestrijden

Ventileren en vocht bestrijden

Een van de belangrijkste dingen in je huis is ventileren en vocht bestrijden. Niet genoeg ventileren en een vochtig huis kan ernstige gezondheidsproblemen met zich meebrengen. Met name schimmel is een van de grootste boosdoeners bij vocht. Hieronder wordt er beschreven hoe je het beste kunt ventileren en vocht kan bestrijden.

Vochtproblemen

De oorzaken van vochtbroblemen kan zo wel in huis als buitenshuis liggen. Enkele voorbeelden zijn:
  • neerslag
  • grondwater
  • condens
  • lekkage

Vocht kan schade aan de woning veroorzaken en leiden tot hogere energierekeningen. Dit komt omdat vochtige lucht kouder aanvoelt als droge lucht, men heeft daardoor al snel de neiging de kamerthermostaat een graatje hoger te zetten. Vochtproblemen in huis kan je in huis herkennen aan de volgende dingen:
  • loslatend behang
  • rottend hout
  • aangetast stucwerk
  • bladderende verf
  • vochtplekken op de muren
  • zoutuitslag
  • mos en algengroei
  • langdurige condens op ramen
  • schimmel of ongedierte, zoals pissebedden en zilvervisjes

Maar ook de in huis levende mensen, dieren en planten produceren vocht in huis. Bij elkaar zo een 10 liter oper dag. Bij het koken, (af)wassen, drogen, douchen, ademen, transpireren en schoonmaken, ontstaat er namelijk waterdamp.

Vochtproblemen voorkomen

Door constant te ventileren in een goed geïsoleerd huis voorkom je vochtproblemen. Ook al verdwijnt er tijdens het ventileren warmte. Maar door de constante afvoer van vocht en aanvoer van frisse lucht ontstaat een drogere lucht. Deze drogere lucht is veel sneller te verwarmen. Er is dus minder energie nodig om te verwarmen. Ventileren is dus geen energieverspilling.

Ventilatievoorzieningen

Uit het bouwbesluit van 1992, moeten alle wonngen voldoen aan de voorschriften voor ventilatievoorzieningen. Hierin staat aangegeven hoeveel ventilatiepunten een huis moet hebben en wat de voorgeschreven plaats is voor de afvoer. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van voorzieningen:
  • ventilatieroosters, zoals schoepenrooster, deurrooster, raamrooster en ventilatieplaten
  • ramen die open kunnen
  • elektrische ventilator
  • wasemkap
  • natuurlijk ventilatiekanaal
  • mechanisch afzuigsysteem
  • balansventilatie (een systeem waarmee vervuilde lucht wordt afgezogen en schone lucht wordt uitgeblazen)
Vergeet niet de ventilatiesystemen af en toe schoon te maken, want ook daar wordt het vuil.

Ventilator

Er zijn richtlijnen voor het aantal luchtverversingen per uur. De woon of slaapkamer 5x per uur, eetkamer 8x per uur.De keuken, badkamer en het toilet 12x per uur, en garage of werkruimte 17x per uur. Als je wilt weten wat het vermogen van de ventilator moet zijn om aan de eisen te voldoen, kan je dit heel simpel berekenen met een rekensommetje.

Voorbeeldsom: Een slaapkamer is 4 meter lang, 3 meter breed en 2,60 meter hoog. De slaapkamer heeft een inhoud van 4 x 3 x 2,6 = 31,2 m3. De lucht in een slaapkamer moet 5 keer per uur ververst worden. de ventilator moet dus minimaal een capaciteit hebben van 5 x 31,2 = 156 m2. Neem, om verliezen door lange afvoerkanalen en/of bochten in de afvoerkanalen, een iets krachtigere ventilator den echt nodig is.

Goede ventilatie en toch vochtproblemen

Heb je ondanks goede ventilatie toch nog vochtproblemen, kijk dan eerst waar het probleem eventueel vandaan komt.
Als je doorslaand vocht hebt, dan moet je de muur behandelen waar het vocht doorheen komt. Komen de condens en schimmelplekken toch weer iedere keer weer teug, dan heb je grote kans dat er een ingebouwde waterleiding lekt. Ook ploteselinge sterke afkoeling kan een oorzaak hebben. Als een ruimte snel afkoelt onstaat er condens, en door die condens ontstaat er weer schimmel.

Zoutuitslag op de muren, dan heb je last van optrekkend vocht. Door de muur te injecteren met een kunststof hars, kan je de muur volledig vochtwerend maken. Vocht in de kelder is heel simpel te bestrijden door luchtontvochtigers te plaatsen. Er bestaan luchtontvochtigers die op stroom werken, maar ze bestaan ook met vochtabsorberingsmiddelen. Een vochtvreter bestrijd niet alleen vocht, maar ook condens en muffe geurtjes.

Mocht er na dit alles toch nog vochtproblemen zijn, dan zit er niets anders op dan een specialist in te schakelen.

Nieuwbouwwoningen

Een woning die net gerenoveerd is of net nieuw gebouwd is, komt relatief veel vocht voor. Dit komt omdat in bouw en afwerkmaterialen, zoals metselspecie, betonmortel, stucmortel en bepaalde soorten verf, water zit. Goed ventileren en tergelijk stoken is dan noodzakelijk. Laat in nieuwbouwhuizen het bouwbehang minimaal een jaar laten zitten. Als je het behang meteen zou vervangen of overschilderen is de kans groot dat dit loslaat of gaat bladderen door de nog aanwezige vocht.

Lees verder

© 2008 - 2017 Lautof, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De juiste ventilatie tegen schimmel in de badkamerDe juiste ventilatie tegen schimmel in de badkamerHerhaaldelijk en langdurig een te hoge vochtigheid in de badkamer geeft verkleurde voegen, vies geworden kit en schimmel…
Ventilatie in uw woning: verplichte energiebesparing! (BE)Wie in Belgie sinds 2006 een bouwaanvraag heeft ingediend, was verplicht om een ventilatieplan op te stellen. Een woning…
Schimmel in huis bestrijdenSchimmel in huis is erg vervelend. Veel mensen hebben er last van in de badkamer, maar ook op het plafond van huiskamers…
Huis goed ventileren: hulpmiddelenHuis goed ventileren: hulpmiddelenJe huis goed ventileren is beter voor de gezondheid. In een huis met een goede ventilatie voel je je energieker, wakkerd…
Vocht in de woningHet is weer de tijd van het jaar dat in niet goed geïsoleerde en geventileerde woningen het vocht op plaatsen gaat zitte…
Bronnen en referenties
  • Studieboek vocht en ventilatie

Reageer op het artikel "Ventileren en vocht bestrijden"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 26-08-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Doe het zelven
Schrijf mee!