InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Toilet blijft doorlopen? In 3 stappen zelf repareren!

Toilet blijft doorlopen? In 3 stappen zelf repareren!

Toilet blijft doorlopen? In 3 stappen zelf repareren! Je wc spoelt prima door, maar weet niet van ophouden. Of hij stopt even, en begint nu en dan weer water in de toiletpot te lekken. Een onnodige verspilling van water en een vervelend geluid. Gelukkig is het vrij eenvoudig te verhelpen zonder een loodgieter te bellen of een nieuw toilet te kopen. Leer nu hoe je in 3 stappen een lekkende wc een lesje kunt leren.
Meestal ligt de oorzaak van het doorstromen in het niet goed functioneren van de vlotter, het vlotterkraantje, het bodemventiel of de bodemklep. Dit kan door verkeerde plaatsing, een verkeerde afstelling, een defect, vuil, kalkaanslag of slijtage komen. Door onderstaande stappen te doorlopen weet je snel wat de oorzaak is van de continue waterstroom.

Stap 1: Observeer en leer hoe je toilet doorspoelt

De precieze mechanismen kunnen per toilet verschillen, maar over het algemeen verlopen ze volgens hetzelfde principe. Het is goed eerst zelf de werking van je eigen wc te observeren. Spoel een aantal keer door en kijk wat er gebeurt in de spoelbak.

De meeste toiletten spoelen op de volgende manier door:
  • Wanneer je het doorspoelen activeert, gaat er een ventiel onderaan in de spoelbak open dat een hoeveelheid water in de closetpot laat vallen. Als het waterniveau op een bepaald niveau gedaald is, sluit het bodemventiel de opening weer af.
  • Een vlotter in het waterreservoir zakt als het waterniveau daalt. De vlotter is verbonden met een vlotterkraan die water in de tank laat wanneer de vlotter laag is, en stopt het water als de vlotter weer omhoog is gekomen. Als er teveel water in de spoelbak komt, wordt dit afgevoerd door een overloopopening in de pot.

Nu heb je een beter beeld van de werking van jouw toilet, en wellicht ook een idee van het probleem.

Stap 2: Begin bij de meest eenvoudige oplossing: schoonmaken

Het schoonmaken van het binnenwerk in de spoelbak kan het probleem snel oplossen en scheelt uitzoekwerk. In veel gevallen ontstaat er op de toiletonderdelen kalkaanslag die de afsluitingen en andere functies verstoort. Het is daarom een goed idee om eerst de spoelbak te ontkalken met schoonmaakazjn of een ontkalkingsmiddel. Een fles schoonmaakazijn giet je in de spoelbak en laat je een nachtje staan. Bij ontkalkingsmiddelen voor de wc volg je de instructies op de fles op.

Je kunt schoonmaken zonder het spoelsysteem te verwijderen. Als dat echter niet gewerkt heeft, kun je ook het binnenwerk uit de spoelbak halen en grondig schoonmaken met lauw water en azijn of groene zeep. Denk eraan de watertoevoer af te sluiten voordat je iets losmaakt.

Stap 3: Als schoonmaken niet helpt: de kraan dicht en verder zoeken

Blijft de wc na het ontkalken nog steeds doorstromen, is het nodig om wat dieper onderzoek te doen. Door onderstaande test te doorlopen kun je de oorzaak identificeren.

  • Sluit het water af, door de stopkraan van de wc of de hoofdkraan dicht te draaien.
  • Als de wc blijft doorstromen, ligt het probleem bij het bodemventiel of bodemklep. Deze sluiten niet goed af, waardoor het water in de pot loopt. Hierdoor kan de vlotter niet stijgen en het vlotterkraantje niet sluiten. Bij de bodemklep kan de rubberen ring versleten zijn, deze kun je eenvoudig vervangen met een nieuwe.
  • Als de wc is gestopt met doorstromen, is de vlotter of het vlotterkraantje de oorzaak. De spoelbak loopt wel vol, maar het vlotterkraantje wordt niet goed gesloten. Dit kan komen doordat het leertje van de vlotterkraan stuk is, de vlotter niet goed is afgesteld, of doordat het vlottermembraam lek is.

De vlotter staat verkeerd afgesteld

Experimenteer eerst met de afstelling van de vlotter. Dit bepaalt het waterniveau in de closetpot. Zet de stelschroef strakker vast of juist losser. Heb je een ouder model wc, dan heb je geen stelschroef maar een messing vlotter met een bal. Buig dan het uiteinde van de messing stang met de bal omhoog.

Het leertje van de vlotterkraan is stuk

Controleer of het leertje kapot is. Vervang het leertje in dat geval, zodat de vlotterkraan weer goed kan afsluiten.

Het vlottermembraam is lek

Controleer ook het vlottermembraam op gaten. Vervang indien nodig.

Werken deze oplossingen niet, dan zul je het spoelmechanisme of vlottersysteem van de stortbak moeten vervangen. Dit is vaak een heel karwei, en kan het beste door een professionele loodgieter worden uitgevoerd. Het kan zijn dat de loodgieter nog een andere oplossing vindt die het vervangen van het binnenwerk onnodig maakt. Mocht je het toch liever zelf willen proberen, dan kun je in de doe-het-zelf winkels complete universele systemen kopen.

Als je wc blijft doorlopen, kan er in korte tijd al een flinke hoeveelheid drinkwater verspild worden, en daarom is het zaak dit vervelende defect zo snel mogelijk op te lossen. Heb je het doorlopen van je wc kunnen verhelpen, of zit je nog steeds vast? Of heb je een betere oplossing gevonden dan hier beschreven? Laat een reactie achter!

Lees verder

© 2014 - 2017 Lacuna, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Chemisch toilet huren en kopenChemisch toilet huren en kopenEr zijn verschillende situaties denkbaar waarin het handig kan zijn om een chemisch toilet te kopen of huren. Een chemis…
Vruchtbaarheid!Vruchtbaarheid!Voor de een is het vervelend en moeten de voorbehoedsmiddelen grootschalig uit de kast getrokken worden om zwangerschap…
Aanschaf van een hangend toiletEen hangend toilet is niet alleen mooi, maar vaak ook erg praktisch. Wie zijn badkamer wil verbouwen kiest tegenwoordig…
Wat is een LMS?Wat is een LMS?Een veelgehoorde kreet in de wereld van digitaal leren is LMS, het Learning Management Systeem oftewel een elektronische…
De leukste wc weetjesDe leukste wc weetjesDe wc heeft meerdere benamingen zoals: toilet, plee, het kleinste kamertje en schijthuis. Per persoon gaan we zo'n zes t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors / Pixabay
  • http://www.dewatergroep.be/nl/content/164/spoor-lekken-op.html
  • http://www.direktservice.nl/verstopping
  • http://home.howstuffworks.com/toilet.htm

Reageer op het artikel "Toilet blijft doorlopen? In 3 stappen zelf repareren!"

Reacties

Antoon, 15-04-2017 17:58 #10
Ik heb een toilet met daarin een kraan met een balg, die omhoog komt en de instroom van water stopt. Het kraantje stopt echter niet en ik denk, dat het afsluitende deel waarschijnlijk een z.g. leertje vervangen moet worden. De vraag is hoe doe ik dat. Kan iemand mij dat duidelijk maken (ik heb 2 linkerhanden). Bij voorbaat bedankt, Antoon Reactie infoteur, 20-04-2017
Hoi Antoon,

Deze vraag is voor mij lastig om te beantwoorden. Het kan aan het leertje liggen, maar ook aan de balg zelf. Als het een Grohe toilet is, kun je hier waarschijnlijk een duidelijke beschrijving vinden:https://www.klusidee.nl/Forum/grohe-toilet-spoelt-niet-goed-door-t93701.html

Succes!

Jeroen, 14-03-2017 16:54 #9
Top! Even schoonmaken was voldoende om het doorlopen te stoppen. Reactie infoteur, 15-03-2017
Fijn dat het zo eenvoudig was opgelost, Jeroen!

Hollebrandse, 05-04-2016 15:36 #8
Onder in het water reservoir zit een rubberen klep (peer model). Zo nu en dan blijft hij water doorlaten waardoor zelfs het reservoir niet vol komt. Trek je de peer even omhoog, dat sluit hij weer af. Dan zou je denken dat de klepzitting goed is, anders kan hij toch niet afsluiten? Maar ongeveer eens in de 2 dagen loopt hij weer door. Nu heb ik de bak goed reservoir, goed schoongemaakt, maar het probleem blijft! Wat nu?
Bij voorbaat dank!

Cees, 03-03-2016 13:37 #7
Na het doorspoelen wordt de stortbak gevuld en even later begint de toilet weer te stromen. Na 40 a 50 sec houdt dit weer op.

heeft iemand een goed advies?

Gonny, 13-02-2016 11:34 #6
Bij mij begint het al eerder. Ons toilet hangt en heeft een druksysteem om door te spoelen, maar daar zit een afdekplaatje omheen en hoe krijg ik dat er af?

Ab Biesenbeek, 21-07-2015 10:21 #5
Ik was al van plan om twee nieuwe stortbakken te kopen, maar ik kwam gelukkig dit artikel tegen.
Dit kan mij veel geld schelen. Omdat ik vandaag geen tijd heb ga ik het morgen gelijk proberen op te lossen. Bedankt. Reactie infoteur, 30-12-2015
Beste Ab, heb je nog nieuwe stortbakken moeten kopen?

P. Haagmans, 12-03-2015 21:29 #4
Hoe kan ik een doorlopende wc verhelpen bij een inbouwstortbak. ik kom daar niet bij.Heb ook geen zin om de muur te slopen. PS dit euvel doet zich voor bij mijn zoon. Kunt u mij een tip geven hoe ik dit probleem oplos.

Diana, 06-01-2015 10:04 #3
Als de stortbak heel langzaam volloopt, is het vaak een kwestie van de membraam vervangen. Hier een heel duidelijk filmpje hoe je dat moet doen:
https://www.youtube.com/watch?v=YkEqPPrpXDA

Andre Spooren, 18-12-2014 10:59 #2
Artikel heeft geholpen. Was wel een beetje bang dat het een groot niet of moeilijk oplosbaar probleem ging worden. Door het zoeken op internet bleek dat het niet zo groot hoefde te zijn als ik dacht. Probleem is opgelost. Was gecombineerde oorzaak van kalk en vlotter. Dank voor artikel. Reactie infoteur, 21-12-2014
Beste Andre,

Goed om te horen! Ik ben blij dat het artikel geholpen heeft. Dat scheelt weer een irritant mankement, en waterverbruik!

Met hartelijke groet,

Lacuna

M. Petersen, 21-10-2014 08:48 #1
Ls.,
ik als leek, weet niet eens hoe een vlotter, ventiel en vlotterkraantje eruit ziet.
Dus wat is nou wat!
Het zou reuze handig zijn als er bij de reparatietips op een foto te zien is hoe die onderdelen eruit zien.
Vr. gr. M. Petersen. Reactie infoteur, 23-10-2014
Beste M.,

Dat is een goed idee! Ik zal kijken of ik een duidelijke foto kan maken.

Dank je wel!

Lacuna

Infoteur: Lacuna
Laatste update: 28-06-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 10
Schrijf mee!