InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Muren schilderen: doe het zelf

Muren schilderen: doe het zelf

Muren schilderen: doe het zelf Of het nu helder wit is of gekleurd, op behang of op stucwerk, vroeg of laat moeten we allemaal wel eens de muren schilderen. Schilderen van muren is een van de meest voorkomende doehetzelf-klussen.

Van schilderen je nieuwe hobby maken

Een muur schilderen kan toch niet zo moeilijk zijn, denken veel mensen en knappen hun huis met kwast, verfroller en wat verf zelf op. En helemaal ongelijk hebben ze niet want het schilderen van muren is gemakkelijk en nog leuk werk ook. Bovendien kan het uiterlijk en ruimtelijk gevoel van een woning met geen enkel ander materiaal zo snel veranderen als met verf. Als u een aantal zaken bij het schilderen van muren in acht neemt zult u de traditionele verfklus weldra als uw nieuwe hobby ontdekken.

Voorbereiding schilderen

Met een beetje muurverf kunt u het uiterlijk van elke ruimte in een handomdraai wijzigen. En of u nu één wand of alle muren schildert, de voorbereidende werkzaamheden en volgende stappen bij het schilderen zijn altijd hetzelfde. Lees hieronder alles wat u over het schilderen van muren moet weten: van de keuze van de juiste kwasten en rollers tot en met de schildertechnieken vindt u hieronder interessante weetjes en inspiratie.

Welke kwast of roller voor welke verfklus?

Kwasten en rollers hebben elk hun typische toepassingsgebieden. Voor vrijwel elke toepassing of ondergrond is er wel een speciale kwast of verfroller, afgestemd op de taak die u moet uitvoeren.

Voor het schilderen van hoeken en moeilijk bereikbare plaatsen werden tot dusver vooral kwasten gebruikt. Maar met rollers laat zich de verf gelijkmatiger en heeft u geen problemen met loslatende haren. En tegenwoordig bestaan er ook al smalle verfrollers voor het schilderen van hoeken en naden (zie de afbeelding hierboven). Aangezien de keuze in verfrollers steeds groter wordt en er ook zeer smalle verfrollers beschikbaar zijn, vervangt dit gereedschap in toenemende mate het werk van de kwast.

De haren van de kwast

Mocht u toch de voorkeur geven aan de kwast, houd uw handen dan weg van goedkope aanbiedingen. Vooral bij deze kwasten vallen de haren al heel snel uit. Besteed ook aandacht aan de aard van de kwastharen: natuurlijke haren mogen alleen worden gebruikt voor verven en coatings op basis van oplosmiddellen. Watergedragen verf laat de haren minder gunstig zwellen. Kwasten met kunststof haren, mogen daarentegen niet worden gebruikt voor verf op basis van oplosmiddelen. Die kunststof haren lossen op en gaan verkleven.

Het schilderen van randen en hoeken

Om randen en hoeken netjes te schilderen, kunt u het beste een kwast met taps toelopende kwastharen gebruiken. Wie op kwasten en rollers bespaart, zal zich vaak ergeren over het feit dat de rol zich snel dichtzet, niet goed rolt of dat kwastharen aan de muur blijven kleven. Na de klus moeten rollers en kwasten onmiddellijk worden schoongemaakt. Want is de verf eenmaal opgedroogd, dan kunt ook de beste en duurste kwast nergens meer voor gebruiken.

Stappenplan wanden schilderen

  • plak alle aangrenzende delen waarop geen verf mag belanden (vloeren, ramen, deuren) zorgvuldig af met tape of plakband voordat u begint met schilderen;
  • leg afdekfolie in de ruimte uit en plak deze met tape vast op de vloer;
  • roer de kant en klare in elke gewenste kleur verkrijgbare muurverf eenmaal krachtig door voordat u begint met schilderen;
  • verf eerst met een kwast of kleine verfroller alle hoeken van de kamer; De roller heeft het voordeel dat u gelijkmatiger en minder verf kunt aanbrengen;
  • verft u de muren in verschillende kleuren, dan kunt u met een langwerpig stuk karton de aangrenzende muur bedekken. Gebruik dan niet te veel verf, anders loopt die achter het karton;
  • de vachtroller voor de wandvlakken goed op het rooster uitrollen en niet te veel verf op de muur aanbrengen; Werk altijd “nat op nat”;
  • verdeel muurverf zowel horizontaal als verticaal en rol als laatste van boven naar beneden.

Veel plezier en succes met het schilderen van de muren !

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe schilderen: soorten verf, voorbereiding en opruimenIn dit artikel worden allemaal tips gegeven hoe je moet schilderen en welke voorbereidingen je moet treffen voordat je k…
Bewaren van de verf, kwasten en rollers bij het schilderenBewaren van de verf, kwasten en rollers bij het schilderenTips bij het bewaren of over laten staan van de verf kwasten en rollers tijdens en na het schilderen. Als je thuis aan h…
Binnenmuren schilderen: stappenplanBinnenmuren schilderen: stappenplanEen muur schilderen kan iedereen. Voor beginnende doehetzelf-schilders zullen we hier de belangrijkste stappen die nodig…
Klussen: voorkom problemen bij het schilderen - oplossingenKlussen: voorkom problemen bij het schilderen - oplossingenAls u alles bij de hand heeft om te gaan schilderen is het toch handig om dit artikel even door te nemen om onnodige fou…
Stylingtips voor kleine kamers/woningen: muren & plafondsStylingtips voor kleine kamers/woningen: muren & plafondsNiet iedereen heeft het geld om ruim te wonen. In kleine kamers kan men zich al snel opgesloten voelen. Door enkele eenv…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Muren schilderen: doe het zelf"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 22-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!