InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Huisboktor bestrijden, hoe doe je dat?

Huisboktor bestrijden, hoe doe je dat?

Huisboktor bestrijden, hoe doe je dat? De boktor of huisboktor kan een ware plaag zijn en voor grote vernielingen aan huizen zorgen. Het is daarom van groot belang bij de eerste indicatie dat je boktorren in huis hebt deze effectief te bestrijden, want voor je het weet moet je je hele vloer vervangen! Hoe kun je aantasting door de boktor herkennen en hoe is deze te bestrijden?

De huisboktor in Nederland

De huisboktor ( ook wel Hylotrupes bajulus) is een van de schadelijkste in Nederland voorkomende knaagkevers. De boktor tast hoofdzakelijk naaldhoutsoorten, welke vooral veel worden gebruikt in vloeren en kapconstructies van huizen en andere gebouwen. De kever vormt vaak ook een ware plaag voor houtopslagplaatsen en schuurtjes. In tegenstelling tot de houtworm kan de boktor zeer goed vliegen en kan zich zodoende dus snel verplaatsen.

De huisboktor houdt van warme temperaturen en zorgt daarom vooral in het voorjaar en de zomer voor veel overlast. In Nederland zijn vooral bewoners van huizen ten oosten van Utrecht en en in het oosten Limburg en Noord-Brabant slachtoffer. Ook in België en Frankrijk zijn er vaak problemen met het beestje.

Hoe ziet de boktor er uit?

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen de kevers en de larven. De kever is zwart of donkerbruin van kleur en kan 1 tot 2,5 centimer lang worden. Op hun dekschilden zijn twee grijze vlekjes waar te nemen en ze hebben lange 'voelsprieten'. Bij de vrouwtjes, die groter zijn dan de mannetjes, kun je een legboor onderscheiden. Tussen juni en september komen de kevers uit het hout tevoorschijn. Zij nemen als kever geen voedsel tot zich. In de 20 a 30 dagen die een kever leeft legt het vrouwtje zo'n 200 kleine eitjes in openingen in het hout. De eitjes wittige eitjes zijn ongeveer 2 millimeter lang en 0,5 millimeter breed. Het duurt ongeveer twee weken voordat de larven uit de eitjes kruipen.

De larve zijn geelig of gebroken wit van kleur en hebben een brede kop met opvallende bruine kaken en korte pootjes. Volwassen larven kunnen uiteindelijk wel 3 centimer lang kunnen worden. Zij kunnen afhankelijk van het leefklimaat drie tot acht jaar blijven leven en door het hout heen knagen. Gedurende zijn leven kan hij wel tot een halve kilo hout verorberen. Wanneer ze in een gebied leven waar de temperatuur zo rond de 30 graden Celsius schommelt dan kan een larve wel twaalf jaar in leven blijven.

Welke schade kan de boktor veroorzaken?

Zoals reeds gezegd vallen vooral vloeren en kapconstructies ten prooi aan de boktor. Binnen een tijdsbestek van een paar jaar kunnen de torren met hun boorgangen het hele huis door trekken en het onherstelbaar beschadigen. Aantasting kun je herkennen aan de ovaalvormige uitvliegopeningen, van een halve tot een hele centimer, meestal met kartelranden. In de gangen vind je zogeheten boormeel en de gangen bevinden zich kort op elkaar. Op warme zomerse kun je de larven soms zelfs aan het werk horen door het knagende geluid dat ze produceren. Aan de oppervlakte is de schade soms niet eens heel goed waarneembaar, maar net daar onder des te meer!

Hoe kun je de boktor bestrijden?

Het bestrijden van de boktor is geen eenvoudige klus en het is aan te raden hierbij de hulp in te schakelen van een professional. Dit is allereerst belangrijk om dat zij precies weten waar de huisboktor zich verschanst. Ze in een gedeelte van het huis bestrijden en ze in een ander deel ongemoeid laten is natuurlijk geen oplossing dus moet het grondig worden aangepakt. Een handige klusser wil echter misschien liever eerst zelf een poging doen om te kijken of hiermee een hoop geld bespaard kan worden.

Het hout moet tot aan de gezonde laag goed worden uitgeborsteld met een staalborstel. Daarna is het hout klaar voor behandeling met een houtwormdodend middel, alleen dan met een hogere concentratie dan gebruikt zou worden bij een gewone houtworm. Voor een goede strategie zijn op internet veel handleidingen te vinden. Maar let wel dat bestrijding door een prof een veel grotere kans van slagen heeft.

De kosten van bestrijding van de boktor

Hoe duur is het om iemand in te schakelen om de boktor in jouw huis te bestrijden? Hier is geen eenduidig antwoord op te geven en is volledig afhankelijk van het oppervlak dat behandeld moet worden en de moeite die het kost om alle hoekjes en gaatjes te bereiken. Ook kan na behandeling blijken dat deze te laat is gekomen waarna alsnog bepaalde delen van het hout volledig vervangen moeten worden. Het is gemakkelijk om online een offerte aan te vragen bij een ongediertebestrijder zodat je in ieder geval ongeveer weet waar je aan toe bent!
© 2011 - 2014 Dessal, gepubliceerd in Diversen (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huisboktor bestrijden, hoe doe je dat?"

Infoteur: Dessal
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!