InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De efficiente huisvrouw / -man: de open haard

De efficiente huisvrouw / -man: de open haard

Een open haard in huis geeft veel sfeer. Het is gezellig verzamelen rond het vuur in de wintermaanden. Als het winterseizoen voorbij is moet je hopen haard schoongemaakt worden. Hoe je dit het gemakkelijkste doet, kun je lezen in dit artikel.

Open haard

De open haard maak je schoon als het stoofseizoen voorbij is. Eenmaal per jaar is dus voldoende.

Roet

Roet zet zich vast op de ondergrond. Het is daarom van belang om roetvlekken op tijd te verwijderen. Roetvlekken zul je dus ook gedurende het stookseizoen zo snel mogelijk moeten verwijderen.

As

Het verwijderen van de as zul je ook vaker moeten doen. In het stookseizoen zul je de as wekelijks moeten verwijderen. De houtskolen kun je laten liggen. Deze vormen een goede basis voor een vuur. Gebruik bij het verwijderen van de as altijd een metalen bak en geen plastic om te voorkomen dat nog hete sintels door de bak branden. Om de as laag te houden en dus stuiven te voorkomen, leg je vochtige theeblaadjes op de as voordat je het op gaat scheppen.

Metalen onderdelen

Voor de metalen onderdelen van de open haard, gebruik je zwarsel of een kant- en klare reiniger. Bij het aanbrengen van het zwartsel is het verstandig handschoenen te dragen. Gebruik een fijne staalwol om het zwartsel aan te brengen. Poets het vervolgens uit met een zachte doek.

Baksteen

De bakstenen bij de open haard kun je schrobben met een harde borstel en wat water. Brandplekken kun je afsponsen met azijn. Spoel ze vervolgens na met schoon water.

Keramische tegels

Gebruik voor de keramische tegels bij de open haard een sop van afwasmiddel om ze schoon te maken. Een allesreiniger kan ook, maar gebruik geen schuurmiddel. Ook voor de roetvlekken op de tegels kun je beter geen schuurmiddel gebruiken. Het schuurmiddel kan de tegels beschadigen.

Marmer

Het marmer bij de open haard kun je afsponsen met een schuimend sopje. Spoel het goed na om zeepvlekken te voorkomen, met schoon water. Droog het marmer af met een schone theedoek. Voor gepolijst marmer zijn er speciale schoonmaakmiddelen te krijgen.

Geurend open haar vuur

Voor een lekkere geur in huis kun je wat gedroogde citroenschillen op het vuur gooien. Voor een dennengeur, gooi je wat dennenappels op het vuur.
© 2007 - 2017 Cookiehappy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Open haard van Kombifire: haard op gas én houtOpen haard van Kombifire: haard op gas én houtEen mooie open haard brengt een warme sfeer in de woning. De keuze tussen houthaard of gashaard is makkelijk bij een ope…
Kachels en open haardenKachels en open haardenIn de winter aan een nieuwe open haard of gaskachel beginnen is laat, als je hier over nadenkt, is dit voor de winter be…
De haard wordt weer populair!De haard wordt weer populair!De haard is een tijdje ouderwets geweest en paste niet in het moderne interieur dat veel mensen in huis willen hebben. M…
Bouwen van een open haardBouwen van een open haardSteeds meer mensen bouwen zelf een open haard in hun huis. Er zijn verschillende vormen van open haarden. De meest voork…
Tips voor aanmaak houtkachel of open haardHet aanmaken van de kachel of de openhaard gaat niet iedereen even goed af. Hieronder volgen wat tips om dit snel voor e…

Reageer op het artikel "De efficiente huisvrouw / -man: de open haard"

Infoteur: Cookiehappy
Gepubliceerd: 03-08-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!