InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De efficiente huisvrouw / -man: Ramen lappen

De efficiente huisvrouw / -man: Ramen lappen

De efficiente huisvrouw / -man: Ramen lappen Een huis ziet er snel verwaarloosd uit als de ramen niet bijgehouden worden. Het lappen van de ramen lijkt een enorme klus, maar als je het handig doet, valt het allemaal best mee.

Ramen lappen

Bij het lappen van de ramen begint je met het afsponzen van de ramen en de kozijnen met een sopje van allesreiniger. Dit is de fase waarin je het ergste vuil verwijderd.

Het is belangrijk nu goed na te spoelen met schoon water om te voorkomen dat er zeepresten zichtbaar blijven op de ruiten.

Vul nu een emmer met een mengsel van water en spiritus en spoel hiermee de ramen nogmaals na. De spiritus verwijdert overige zeepresten en helpt het strepen tegengaan.

Gebruik een trekker om de ramen droog te trekken. Werk van boven naar onder in hele banen. Stop dus niet halverwege het raam, dit zal een streep geven als het water opdroogt. Het water dat zich nu verzameld onder in het raam of de vensterbank neem je weg met een schone doek. Zorg dat de banen die je trekt met de trekker elkaar overlappen. Aan de zijkant van de trekker ontstaat namelijk een waterspoor, die je bij de volgende baan weg wilt trekken.

Lap je binnen en buitenkant van de ramen in dezelfde schoonmaakbeurt dan kan het handig zijn om binnen verticale banen te trekken en buiten horizontale. Zo kun je gemakkelijk zien aan welke kant van de ruit de eventuele strepen zitten.

De buitenkant van de ramen dien je zo vaak als nodig is te lappen. De binnenkant voldoet met 2 a 3 keer per jaar.

Wil je geen natte kledderboel, maak dan je eigen schoonmaakmiddel in een plantenspuit. Doe wat azijn en water in de plantenspuit en bespuit hiermee de ramen. De azijn breekt het vet op de ruit af en zorgt tevens voor een mooie glans

Hangen je gordijnen in de weg? Dan kun je ze er helemaal afhalen, maar je kunt ze ook met een kleerhanger aan de kant hangen. Vouw het gordijn over het horizontale (broek)- gedeelte van de kleerhanger en hang de hanger aan de gordijnrail. Zo heb je meer ruimte om te werken aan je ramen.

Het lappen van de ramen kun je het beste doen op een grijze dag. Het licht op een grijze dag zorgt ervoor dat je gemakkelijk al het vuil en de strepen op de ramen kunt zien.

Vermijdt ramen lappen op zonnige dagen. Het water droogt te snel op waardoor je lang bezig bent met het verwijderen van strepen.

Bij het schoonmaken van spiegels gebruik je liever geen water. Dit kan de spiegel aantasten. Gebruik een gewone glasreiniger die je op de spiegel spuit en neem het vervolgens goed af.
© 2007 - 2014 Cookiehappy, gepubliceerd in Diversen (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ramen wassen zonder strepenGlanzende ramen, wie wil dat nou niet? Iedereen wel. Maar het lukt niet altijd om streeploze ruiten te krijgen. Wil je n…
Het lappen van ramen kun je leuker makenHet lappen van ramen vinden de meeste mensen geen leuke klus, maar af en toe, is het toch prettig om al het vuil te verw…
Ramen lappen, tips voor een goed resultaatEen huis met vieze ramen ziet er al snel minder aantrekkelijk uit en laat je de boel te vies worden, dan kan het zelfs m…
Het koffiezetapparaat met azijn schoonmakenHet koffiezetapparaat met azijn schoonmakenEen koffiezetapparaat pruttelt gezellig. Naarmate het vaker gebruikt wordt zal door het kalk in het water de leidingen l…
Zelf een wigwam makenZelf een wigwam makenSimpel en eenvoudig zelf een wigwam maken, die je altijd al had willen maken. Creatief hergebruik van materialen en makk…

Reageer op het artikel "De efficiente huisvrouw / -man: Ramen lappen"

Reactie

Ida Kulsen, 29-04-2012 11:48 #1
Ik woon in een appartement op de 2e verdieping waar maar een paar keer per de glazenwasser komt. Dat is natuurlijk veel te weinig en ik erger me dan ook dood aan de vieze ramen. Ik heb een raam wat naar binnen open kan maar het raam wat ernaast zit is dicht en ik kan er niet goed bij. Hoe maak ik veilig mijn ramen schoon.

Infoteur: Cookiehappy
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!