InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hout branden in de open haard

Hout branden in de open haard

Hout branden in de open haard Een houtvuurtje maken is een kunst. Het is een beetje genant als het vuurtje steeds uitgaat. Het is niet vakkundig en gevaarlijk om een vloeibaar hulpmiddel te gebruiken. Een vuur stoken vereist inzicht in de bewegingen van lucht. Vuur het lucht nodig om te kunnen branden. Begin daarom niet met een groot blok hout want dat blokkeert de luchttoevoer. Een paar kleinere stukken vatten sneller vlam. Daar leg je een kwartier na het aansteken het grote blok op.

Inhoudsopgave:

Nooit spiritus gebruiken

Gebruik geen spiritus of ander middel om het haardvuur te maken. Dat is gevaarlijk want er kan een steekvlam ontstaan. Een goed vuur wordt gemaakt met een prop papier, wat klein droog hout bijvoorbeeld van een sinaasappelkistje of een bosje gedroogde twijgjes uit de tuin, en één middelgroot blok. Je steekt het aan met een lucifer. Als prop papier gebruik je een bladzijde uit een krant. Maak de prop heel luchtig. Als je een strakke prop maakt komt er te weinig lucht bij en brandt het niet.

Luchtige prop

Als de luchtige prop papier brandt dan slaan de vlammen snel omhoog. Dit duurt maar kort. In die korte tijd moeten de kleine twijgjes op de prop vlam vatten. Wanneer deze branden, duurt dat lang genoeg om de middelgrote takken vlam te doen vatten. De prop papier is inmiddels as geworden en de twijgjes zakken naar beneden. Hierdoor komen de grotere takken op hun plek te liggen. Let er wel op dat je de grotere stukken hout zo neerlegt dat ze alleen naar het midden van de openhaard kunnen vallen, en niet naar de buitenkant. Je bouwt de prop papier, de twijgjes en het grote stuk in pyramidevorm op.

Groot gloeiend blok

Het grote blok hout dat lang gloeit leg je erop als de middelgrote stukken goed branden. Hierdoor blijft er altijd luchttoevoer aan de onderkant. Wanneer het grote blok vlam vat gaat het snel gloeien. Dat is eigenlijk wat je wilt bij een open haard. Het staat gezellig en mooi. Een gloeiend blok hout gaat lang mee, geeft veel warmte af en je hebt er de minste omkijk naar. Kleine stukken hout op het vuur doen, neemt veel tijd in beslag. Grote blokken open haard hout kun je kopen bij menig winkel. Je kunt ook hout uit eigen tuin gebruiken en zelf hakken en zagen. Daar krijg je het al lekker warm van. Hout gebruiken uit eigen tuin is ecologisch verantwoord want je krijgt er warmte voor terug. Het tuinafval moet anders opgehaald en verwerkt worden. Het spaart ook een klein beetje op de energierekening. Je neemt iets minder af van de energiecentrales.

Gratis open haardhout

Open haardhout kopen kan vrij duur zijn. Bij benzinestations verkoopt men open haardhout. Dat is een beetje gek want de stoomauto is al bijna 100 jaar uit het straatbeeld verdwenen. Men verkoopt het als bijverdienste. Wie geen geld kwijt wilt en een aanhangwagen heeft kan ook zelf een boom omzagen. Er zijn allerlei redenen ervoor dat mensen een boom in hun tuin willen kappen. Als een bedrijf dat heeft gedaan dan kost het extra geld om de boom op te ruimen. Daarom schakelen sommige tuiniers de hulp in van open haardhouders. Ze kunnen ter plaatse de boom omhakken. In Nederland is er speciaal een site voor mensen die een dagje willen werken in ruil voor open haardhout. Deze site staat bij de bronvermelding.

Veiligheid

Wie een vuurtje in de open haard maakt let natuurlijk op de veiligheid. De schoorsteen moet eens per jaar geveegd worden. Het vuur maken verdient altijd scherpe aandacht. De vlammen mogen nooit te hoog worden. De vlammen mogen niet de schoorsteen ingaan. Wanneer stukjes knetterend gloeiend hout de schoorsteen in vliegen is dat een klein risico, met name als het hard waait en de schoorsteen erg trekt. Als het vuur te hard brandt kun je het een beetje uit elkaar halen met de pook. Het poken is moet je niet te vaak hoeven doen. Als je de blokken goed plaatst dan is dat niet nodig. Sommige mensen gooien als het vuur te snel gaat sneeuw of ijsblokjes erop. Dat is overbodig als je vantevoren niet teveel hout in de open haard doet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hout branden in de open haard"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 08-05-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!