InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Grootmoeders foefjes: Vlekken

Grootmoeders foefjes: Vlekken

Foefjes en kneepjes uit grootmoeders tijd. Oma heeft altijd wel een oplossing voor elke soort vlek. Je hoeft niet in elke situatie naar de winkel te rennen, het wondermiddel is dichterbij dan je denkt.

Aardbeivlekken

Vaak kun je aardbeivlekken met boraxoplossing verwijderen. Lukt dit niet, gebruik dan bleekwater of verdund chloorwater.

Alcoholvlekken

Na het uitgaan of een feestje thuis, kom je tot ontdekking dat er alcohol op je kleding is gemorst. Geen probleem, heel simpel met koud water verdwijnen deze vlekken.

Benzine

Verwijder met terpetijnolie de benzine uit je kleding. Je wrijft de vlekken er af.

Biervlekken

Is er bier gemorst op je katoenen kleding of op wol? Gebruik lauw water. Zitten er biervlekken op je zijden kledij, gebruik dan verdunde spiritus.

Bloedvlekken

Zit het bloed net op de kleding, kan dit er met lauw water uitgewassen worden. Zit het bloed er al een tijd op, geef het en voorbehandeling met zout- of sodawater en was het daarna in lauw zeepsop.

Bloemenvlekken

Als de bloemen weer mooi in bloei staan, is de kans groot dat er vlekken op je kleding komen, vooral bij kinderen.
Linnen: verwijder de vlekken met zuivere benzine
Wol: maak een emmer met heet zeepsop en een beetje chlooroplossing klaar en verwijder daarmee de vlekken.

Botervlekken

Kledij welke je goed kunt wassen, kook je in zeepsop uit. Bij de andere stoffen gebruik je salmiak of een vlekkenmiddel welke in de winkel te koop is.

Brandvlekken

Brandgaatjes door sigaren of sigaretten zijn altijd lastig en valt zeker op. Is de stof maar licht verschroeid, kun je de plek aanstippen met boraxwater en na het opdrogen strijken. Of je maakt de vlek met water nat en bleekt het met een beetje zout.

Cognacvlekken

Met verwamde alcohol kun je deze vervelende vlek in zijde of wol verwijderen.

Eigeelvlekken

Laat de vlek goed indrogen, daarna met je vinger er afwrijven of afkrabben. Tot slot met benzine behandelen en de vlek is eruit.

Eiwitvlekken

Normaal kun je deze vlek bestrijden door het met koud water uit te wassen. Zijn het oudere vlekken, probeer het met een oplossing van salmiak en was het met koud water na.

Fruitvlekken

Gekookt fruit geeft een behoorlijke vlek. Behandel het met een warme dunne salmiakoplossing, laat het daarna een nacht in karnemelk met citroensap weken en spoel het uit met water.

Grasvlekken

Meestal helpt een gewoon vlekkenmiddel. Is dit niet het geval, maak een mengsel van: 50 gram water, 50 gram salmiak en 5 gram waterstofperoxyde. Laat het intrekken en was het uit in koud water.

Honingvlekken

Week het in een verdunde lauwe sodaoplossing en spoel het uit in koud water. De vlek is weg.

Kauwgomvlekken

Verwijder kauwgom met benzol of eventueel met benzine. De resterende vlekken behandel je met salmiakwater of behandel het met aardappelmeel.
Ook is het handig om het kledingstuk in een plastic zak te stoppen, in het vriesvak leggen en na een uur is de kauwgom zo koud geworden, dat hij zonder moeite en zonder sporen, te verwijderen is.

Kersenvlekken

Meng 1 deel salmiak, 3 delen zuivere ether met 3 delen water. Wrijf de vlek hiermee in, laat het een uur intrekken en was het met koud water uit.

Koffie-, melk-, cacoavlekken

Gebruik voor deze vlekken glycerine. Zijn de koffievlekken al ouder, gebruik dan het volgende middel: 2 delen benzol, 1 deel salmiak en 1 deel spiritus. Meng dit en behandel de vlek daarmee.

Lijmvlekken

Behandel de vlek met aceton en kook het daarna uit. De vlek zal verdwijnen.

Lippenstiftvlekken

Wrijf het met glycerine in, de vlek zal loslaten en daarna simpelweg uitwassen. Zit de vlek echter op leer, behandel het dan met benzol of spiritus.

Nicotinevlekken

Verwijder met spiritus de nicotine uit textiel. Was het daarna in lauw water.

Perzikvlekken

Dit zijn hardnekkige vlekken en zijn lastig te verwijderen. Probeer met glycerine, laat het een tijdje intrekken en was het met zeepsop uit.

Rode wijnvlekken

Vaak krijg je deze vlekken eruit met heet water. Wat ook mogelijk is, strooi keukenzout over de vlek, laten intrekken en daarna uitwassen.

Roestvlekken

Verwijder deze vlekken met citroensap. Zit de vlek diep in het kledingstuk, maak het voorzichtig schoon met een zink-zoutoplossing.

Schoensmeervlekken

Deze kun je verwijderen met terpetijnolie.

Sinaasappelvlekken

Week het kledingstuk in glycerine en spoel het uit in lauwwarm water.

Spinazievlekken

Wrijf met een rauwe aardappel op de vlek en was het uit in warm zeepsop.

Theevlekken

Normaal krijg je deze vlekken eruit door het kledingstuk met warm water uit te wassen. Lukt dit niet, smeer de vlek met glycerine in.

Tomatenvlekken

Tomatenvlekken die er net op het kledingstuk zijn gekomen, was je met warm zeepsop uit. De oude vlekken laat je in zeepsop met waterstofperoxyde weken.

Vruchtensapvlekken

Gebruik verwarmde alcohol met een beetje salmiak. Zijn de vlekken ouder, strooi er zout op, was ze uit en leg het kledingstuk nat te bleken in de zon.

Oma heeft veel meer tips tegen vlekken. Echter heb ik een aantal vernoemd waarvan ik dacht dat zij het meeste zouden voorkomen.
Lees nu ook: Grootmoeders foefjes: koken, Grootmoeders foefjes: ziek zijn.
© 2007 - 2014 Jootje, gepubliceerd in Diversen (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Drop: een typisch Nederlands snoepjeDrop: een typisch Nederlands snoepjeSnoep kent men overal, maar drop niet. Drop is een typisch Nederlands snoepje wat je bijna nergens in de wereld kunt kri…
Toetjes met fruitToetjes met fruitDe zomer is bij uitstek een periode om de maaltijd met een fris en gezond toetje af te sluiten. Wat beter dan het toetje…
De reis van benzineDe reis van benzineBenzine en brandstof, voor de mensheid een normale gang van zaken. Maar wat maakt benzine nou benzine en waar komt het v…
Fruit gedoopt in chocoladesausFruit gedoopt in chocoladesausKinderen hoeft u niet te overtuigen dat zoet lekker is. Dit overheerlijk dessert bezorgt hun voedzame voeding en waarvan…
Smoothies, lekker, snel en gezond ontbijtenSmoothies, lekker, snel en gezond ontbijtenHeb jij ook een hekel aan brood in de ochtend en ben je op zoek naar een gezond en snel alternatief? Met Smoothies maak…

Reageer op het artikel "Grootmoeders foefjes: Vlekken"

Reacties

Jos, 29-10-2011 17:58 #10
Wij hebben op de balkons van ons flatgebouw verschrikkelijke duivenoverlast gehad dit jaar! Ze hebben van alles ondergepoept, waaronder natuurlijk ook élke houten tuintegel die ik op mijn balkon heb liggen.
Het had geen zin om de poep elke keer meteen te verwijderen, want 'n paar minuten later zaten de beesten erweer, grrrr.
NU wordt de overlast wat minder en ben ik bezig met het afkrabben van de poep van de houten tegels.
Daarna wil ik dat hout schoonmaken met een rigoreus schoonmaakmiddel, maar niet zo rigoreus dat ik geen tegels meer over houdt, LOL.
Elke suggestie is zeer welkom.
HELP! @@@@@@

Bij voorbaat bedankt,
Jos.

Rianne Sebregts, 06-10-2011 20:14 #9
Ik heb een suede jas, al een paar jaar. Nu heb ik gehoord dat je hem ook zelf kan wassen is dat waar? Laten stomen is zo duur.

Petra, 04-03-2011 11:22 #8
Hoi ik heb gisteren een lichte spijkerbroek buiten gehangen om te drogen, in de tussentijd dat hij te drogen hing heeft er een vogel op gepoept, heb hem meteen de wasmachine weer ingedaan. het ging er niet uit! toen heb ik vanisch vlekverwijderaar in een emmer met heet water gedaan en daar de broek in laten weken. dit heb ik een paar herhaald weer ging de vlek er niet uit. weer ging het er niet uit inmiddels heb ik lde broek weer in de emmer gedaan om te laten weken. tot op heden geen succes! wat nu? het is mijn lievelingsbroek dus wil de vlek er echt uit hebben. ik kan hem anders niet meer aan. help wat nu!?

Marissa, 22-12-2010 16:07 #7
Ik heb een vraagje, ik heb een zwart jurkje het is een beetje een nepleren stof, nu heb ik een klein brandvlekje/schroeivlekje gevonden op het jurkeje naar het dragen, nu is mijn vraag kan ik dit hetzelfde behandelen als hierboven staat uitgelegd of kan dit niet bij zwarte stof? ik zou graag een tip willen waardoor het minder opvalt

Groetjes marissa

Emily Meyer Flier, 25-08-2010 20:11 #6
Zou ook graag willen weten, hoe je de vlekken van een zonnescherm af kunt krijgen. Niet met een bijtend middel.

José, 01-11-2009 14:37 #5
Ik heb een vetvlek in mij suède jasje. Hoe krijg ik dat eruit? Kan ik mijn jasje zelf wassen?

Ger, 11-10-2009 19:50 #4
Ik heb een schilderij van de muur afgehaald en de vlekken die zijn achtergebleven van de randen, hoe krijg ik die eraf?

Tonbal, 08-02-2009 10:17 #3
Hoe verwijder ik vlekken van secondenlijm op een nijlon jas? Reactie infoteur, 08-02-2009
Beste Tonbal,

Ik ben bang dat je deze vlekken er niet uit krijgt.

Suzanne Venema, 12-07-2008 17:11 #2
Hoe kun je het aflaten van een natte spijkerbroek (donkerblauw) op skyleer verwijderen?

Petra Smit, 09-05-2008 13:46 #1
Op mijn zonnenscherm zit oude vogelpoep hoe kan ik deze het best verwyderen

Infoteur: Jootje
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 10
Schrijf mee!