InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Bedbugs bestrijden, hoe doe u dat?

Bedbugs bestrijden, hoe doe u dat?

Bedbugs bestrijden, hoe doe u dat? Bedbugs of bedwantsen zijn kleine insecten, parasieten, die een ware plaag in huis kunnen vormen. Ze verschuilen zich graag totdat het donker is en komen dan tevoorschijn, om de slapende bewoners als maaltje te beschouwen. Het zijn vampieren die bloed drinken. Veel bloed. Ze kunnen driemaal hun eigen gewicht aan bloed opslobberen. Gelukkig zijn ze piepklein. In augustus 2010 werd bekend dat bedbugs of bedwantsen de stad New York teisterden. Bedbugs zijn parasieten die tot de groep Cimicidae behoren. De parasitaire insecten worden ook wel bed bugs genoemd. Andere namen die gebruikt worden voor bedbugs zijn muurluis en heavy dragoon. Bed bugs voeden zich met het bloed van warmbloedige dieren, zoals de mens. Ze verblijven graag in bedden van mensen om de eenvoudige reden dat mensen daarin slapen en dan een gemakkelijk prooi vormen. In de vorige eeuw, ongeveer zestig jaar geleden, werden de bedbugs uitgeroeid door het giftige bestrijdingsmiddel DDT. Men dacht dat men van de beestje verlost was maar inmiddels worden ze weer steeds vaker gesignaleerd en vormen in de zomer van 2010 een enorme plaag in New York en andere steden. Ook op sommige plaatsen in Europa worden veel bedbugs gemeld, zoals in Parijs.

BedBugs herkennen

Bedbugs herkent u door de volgende verschijnselen:
  • Jeuk op het lichaam en rode bultjes en ook geïrriteerde rode huid. Vaak zijn de benen het sterkst getroffen door beten.
  • Kleine beestjes die u ziet rondkruipen of in kieren ziet zitten, ongeveer 2 tot 5,5 mm lang.
  • De bedwantsen maken vijf verschillende stadia door, van eitje tot verschillende stadia als larve en uiteindelijk tot volwassen dier.

Bedbugs in Nederland

Bedbugs komen ook in Nederland voor. De beestjes reizen mee vanuit andere delen van de wereld, in kleding, koffers, tassen, cadeautjes, enzovoorts. Broedplaatsen zijn hotels en appartementen, maar ook tweedehands meubelen die u in huis haalt, kleding, bagage, houten delen, enzovoorts. Ze zijn lastig te bestrijden en zouden een jaar lang zonder bloed kunnen overleven. Een bedbug of bedwantsen kan 18 maanden oud worden. Mensen pikken de bedbugs meestal op tijdens hun vakantie of via reizigers of spullen. Mensen die eenmaal bedbugs in huis hebben ondervinden veel stress en angst. Ze kunnen geobsedeerd raken door de bedbugs omdat ze zo moeilijk te bestrijden zijn en toch steeds weer opduiken. Slapeloosheid is ook een veel voorkomend gevolg, omdat de diertjes juist s nachts actief zijn. In zeer ernstige gevallen kunnen bedwantsen of bedbugs bloedarmoede veroorzaken. Bedbugs kunnen ziektes overbrengen, hoewel vaak anders wordt beweerd.

Bedbugs bestrijden, hoe?

Om bedbugs te bestrijden moeten alle kledingstukken en al het beddengoed op 60 graden of heter gewassen worden. Daarna wordt met gif gewerkt om alle nesten en levende parasieten te bestrijden, die zich in meubels en kieren van vloeren en dergelijke, verstopt houden. Bedwantsen zijn meesters in het zich verstoppen. Ze kunnen zich schuil houden in meubels, kleding, kasten, boorgaten in het hout, enzovoorts. Voor veel bestrijdingsmiddelen zijn bedbugs echter immuun geworden omdat ze zich gemakkelijk aanpassen. U kunt daarom het beste advies inwinnen bij uw gemeente als het niet lukt de bedwantsen te bestrijden:
  • Alle beddengoed wassen op 60 graden of hoger.
  • Alle kleding wassen op 60 graden of hoger.
  • Kieren in huizen dichten, met Epanol plamuur.
  • Alle voorwerpen (uitgezonderd kinderspeelgoed) behandelen met spray tegen ongedierte welke ook geschikt is tegen bedwants. Behandel kieren en naden extra goed. Gebruik lijmvellen om te controleren op de aanwezigheid van bedwantsen of bedbugs. Mogelijk is het zinvol om na een bepaalde periode de behandeling te herhalen. Lees goed de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
  • Voorwerpen die besmet zijn niet uit huis verplaatsen voor de behandeling heeft plaatsgevonden, om verspreiding te voorkomen.
  • Bedwantsen verstoppen zich ook gemakkelijk achter behang.
  • Lukt het u niet om het ongedierte te bestrijden, neem dan contact op met een professionele ongediertebestrijding zoals Rentokil, telefoonnummer: 0800-BESTRIJDING (0800-2378745)

Jeuk

Ernstige jeuk kan worden bestreden met warm water (50%) en medicijnen, bijvoorbeeld antihistaminica tegen allergie. De jeuk neemt vaak wat af als u de jeukende plekken afspoelt met warm water, let daarbij echter op dat het ook weer niet te heet wordt. Zeer zelden komt het voor dat mensen zo allergisch reageren op de beten van bedbugs dat ze een anafylactische shock krijgen, waarbij ernstige benauwdheid optreedt. Bij benauwdheid moet u altijd direct een arts bellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bedwantsen: bestrijden, voorkomen en herkennen bedbugsBedwantsen: bestrijden, voorkomen en herkennen bedbugsBedwantsen bestrijden is geen sinecure. Bedwantsen bestrijden kan het beste gedaan worden door een deskundige. Nog beter…
Bedwantsen in huis - wat je er aan kan doenBedwantsen in huis - wat je er aan kan doenNiemand wil te maken krijgen met de bedwants. Bedwantsen houden zich vaak op in huis en zijn moeilijk te bestrijden. De…
Zoete geur, waar komt het vandaan?Zoete geur, waar komt het vandaan?Je bent thuis en ruikt een zoete geur maar kan maar niet achterhalen waar deze vandaan komt. Soms is de zoete geur onsch…
Bedwantsen: symptomen, bestrijden en voorkomen wandluisBedwantsen: symptomen, bestrijden en voorkomen wandluisWat zijn bedwantsen, hoe kun je bedwantsen herkennen en op welke manier kun je bedwantsen bestrijden? De symptomen van e…
Vragen over bedwantsen, bedbugs en wandluisBedwants, bedbug of wandluis, er zijn een heleboel benamingen voor dit kleine kevertje. Bedwantsen behoren tot de groep…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bedbugs bestrijden, hoe doe u dat?"

Reactie

Van Loon, 06-12-2011 01:58 #1
Waarom noemt u niet de geur in uw artikel? Ik heb ca. 6 weken geleden een nieuw huis betrokken. Appartement, waar iemand is overleden. Het behang en de plinten en de deurplinten vertoont ruimte. Ik heb geen zwarte puntjes waargenomen, doch er heerst soms een halucigene geur in mijn huis, vooral de slaapkamer. Het lijkt of ik in coma ben. Als ik wakker word ruikt alles naar deze geur. Ik dacht de geur uit de kamer te krijgen, maar de geur neemt mij en mijn kleding op. Deze geur is er niet altijd. Hij komt met vlagen. Hierdoor durf ik niet meer in de slaapkamer te slapen. Het is niet de beet, of het idee, waar je bang van wordt, maar deze in combinatie met de geur. Ik weet nog niet of het bedwanten zijn, maar ik hoop morgen een produkt te kopen.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Ongedierte bestrijden
Reacties: 1
Schrijf mee!