InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Tips om te wassen

Tips om te wassen

Tips om te wassen Wassen is een dagelijkse bezigheid geworden in het huishouden. Maar hoe kun je nou het beste je kleding wassen en voor je wasmachine zorgen, zodat die langer meegaat.

Wasmachine ontkalken

  • 1 keer in de maand uw wasmachine leeg op 90 graden laten draaien.
  • Bij elke wasbeurt een schepje soda erbij doen.
  • Bij elke wasbeurt een scheutje witte azijn erbij, maakt je was ook lekker zacht.
  • Minder wasmiddel per keer gebruiken.
  • Je wasmachine 1 keer in de maand op 90 graden draaien met een vaatwastablet.

Kleding zelf

  • Draai je kleding voor het wassen binnenste buiten dan blijft het langer goed.
  • Is je witte kleding vergeeld, was het dan met citroensap en daarna in de wasmachine.
  • Gebruik geen chloor om je kleding te bleken want dat tast je stof aan.
  • Word je witte was grauw, voeg dan een steradent tablet toe.
  • Een andere manier om grauwe witte was wit te krijgen is het toevoegen van een schepje bakpoeder.
  • Zwarte kleding kan je wassen met goedkope zout, dan blijft het mooi zwart.
  • Zwarte kleding kan ook gewassen worden met milde babyshampoo.

Stinken

Als de was te lang in de wasmachine heeft gezeten gaat die vaak stinken. Meestal blijf je dit ruiken nadat het is opgedroogd. De truc hiervoor is eventjes in de droger met een washandje dichtgeknoopt met waspoeder.
Als je niet aan het wassen bent, laat dan de klep van de wasmachine/droger openstaan.

Overige kledingtips

  • Nieuwe kleding voor de eerste keer wassen, zet het dan eerst een nacht in koud water. Zo geeft het niet af en krimpt het niet.
  • Stinken je kleren na een feestje naar rook, doe ze dan 10 minuten in de droger, eventueel met een trommeldoekje. Zo fris je het eventjes snel op.
© 2007 - 2014 Daisy, gepubliceerd in Diversen (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wassen wollen kleding, hoe voorkom je krimp?Wassen wollen kleding, hoe voorkom je krimp?Als de dagen koud zijn, groeit de behoefte naar warme kleding. Wollen kleding voldoet aan die behoefte. Er is een nadeel…
Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wassen voor beginners is niet zo eenvoudig. Want wat was je op welke temperatuur? Hoe weet je of je iets warmer mag wass…
Help, mijn schone was ruikt niet lekker!Help, mijn schone was ruikt niet lekker!Wat is er aan de hand als je schone was niet lekker fris ruikend uit de wasmachine komt? Is je wasmiddel niet goed, ben…
Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Tijdens het wassen van lichte kleding verschijnen zwarte strepen op je was; wat kan dit zijn? Zwarte strepen op je wasgo…

Reageer op het artikel "Tips om te wassen"

Reacties

Gaby, 06-08-2012 22:14 #11
Mijn handdoeken ruiken na het wassen niet lekker en mijn gewone kleding wel hoe kan dat?
ze ruiken heel erg muf en als ik kleding en handdoeken samen was dan stinken de handdoeken en de kleding niet. Wat kan ik doen?

Marianne, 13-12-2010 15:38 #10
"Zwarte kleding kan je wassen met goedkope zout, dan blijft het mooi zwart." Met alleen zout? Daar wordt je was niet schoon van lijkt me. Hoe zit dat precies?

Mariel, 14-11-2009 17:39 #9
Mijn vraag is: ik heb een wollen trui maar die verhaard behoorlijk overal witte pluizen/haren op. al gewassen en blijft haren wie heeft er nuttige tips?

Jwind, 20-09-2009 12:11 #8
Mijn vraag is, is het ook nodig om je nieuwe kleding eerst te wassen voor het te dragen, of is dit niet nodig?

Blabla, 28-07-2009 13:39 #7
Witte vlekken geeft meestal aan teveel wasmiddel (poeder) of dat je trommel niet goed schoon is. Veeg eens met een natte lap je rubbers en trommel schoon binnenin. Sop je zeepbakje eens goed uit en laat je wastrommel draaien op een lang programma 90 graden (leeg) met een flinke schep soda.

Als je was erg stijf en muf wordt na drogen kan het zijn dat je het te nat ophangt (dus te kort/ laag centrifugeren) of te lang laat hangen in een muffe ruimte. Hang het in een goed ventilerende ruimte: en strijk je was als het nog iets vochtig is, daardoor ben je sneller klaar (geen strijkwater nodig en kreukels gaan er beter uit). Spoel je was altijd even na met wasverzachter of simpel een scheutje azijn zorgt voor een zachtere was…

Marianne, 07-01-2009 09:47 #6
Hmmm, helaas nog geen antwoord op de vraag van Natacha… Ik heb na het wassen ook altijd witte vlekken op mijn zwarte broeken. Heb al minder wasmiddel geprobeerd, maar dat helpt niet. Ik vraag me af wat het is:
- toch wasmiddel dat blijft zitten?
- kalk?
- nog iets anders?
Iemand een idee? Ik ga het internet nog even afzoeken, dus als ik een goed antwoord vind hoop ik het hier nog even te plaatsen.

Els, 19-09-2008 12:36 #5
Ik heb een zwart/witte jurk van Mexx. Deze heb ik van de week gewassen en nu is het witte niet meer zo wit, maar meer grijs/grauw. Wie weet hoe ik dit weer wit krijg?

Groot Nibbelink, 30-07-2008 12:45 #4
Ook ik heb problemen met strepen en vlekken op de was als ik het uit de machine haal. Bij mij zijn het grijze strepen. Dus sluit ik me bij de vraag van van Leunen aan "Wie weet hoe dit komt?"

Natacha, 27-07-2008 17:01 #3
Wanneer ik mijn donkere kledij was, gebeurt het regelmatig dat er witte pluisjes op blijven zitten. Ik heb dit vooral met zwarte hemden en blousjes. Ik heb geen idee hoe ik dit kan vermijden. Ik heb al vanalles geprobeerd: verschillende waspoeders (vloeibaar), weinig was in de machine, wasmachine en filter reinigen. Na het wassen heb ik ook vaak witte vlekken op mijn zwarte kledij. Die gaan er wel altijd af met wat water maar ik vind dit toch vervelend. Ik gebruik altijd vloeibaar wasmiddel. Kan het zijn dat ik teveel gebruik?

Van Leunen, 03-06-2008 12:57 #2
Ik heb een vraagje wie kan me helpen. Ik heb elke keer zwarte strepen in mijn was als hij gewassen is? Ik heb al een lege kookwas programma gedraaid met azijn en alles schoongemaakt maar nog krijg ik strepen in me was. Wie kan me helpen?

Dave, 14-03-2008 19:23 #1
Heey ik heb een vraagje,

Als ik mijn was gewassen heb en is opgedroogt(gewoon aan een wasrek)dan is de was erg stijf en ruikt ook niet echt meer fris.kan iemand mij hier mee helpen?

Alvast bedankt!

Infoteur: Daisy
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 11
Schrijf mee!