InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Het onderhoud van touw

Het onderhoud van touw

Iedereen heeft wel ergens een stuk touw liggen wat men overal voor gebruikt. Even wat wegbrengen naar de gemeentelijke stortplaats en je aanhanger vastsjorren of even de ladder vastzetten terwijl je de dakgoten schoonmaakt. In de vaart werkt men dagelijks met touw. Men gaat er uiteindelijk enigszins vanzelfsprekend vanuit dat elk stuk touw nog goed te gebruiken is. Echter touw vergt wel wat onderhoud om er veilig gebruik van te kunnen blijven maken.

Touwmateriaal

Touw heeft verschillende eigenschappen, afhankelijk van het materiaal waarvan het gemaakt is. Touw wordt van natuurlijke of kunstmatige grondstoffen vervaardigd.

Enkele natuurlijke soorten materiaal waar touw van gemaakt kan worden, zijn:
  • Agavevezel ( Sisal )
  • Jute
  • Katoen
  • Hennep
  • Wol
  • Kokosnootdraden

Van de genoemde voorbeelden is kokosnootdraden de minst sterke en hennep de sterkste materiaalsoort. Touw wat gemaakt is van natuurlijke producten heeft enkele negatieve eigenschappen. De materialen zetten uit als ze nat worden ( eventuele eerder gemaakte knopen zijn dan vervolgens lastig te verwijderen). Ze kunnen bevriezen (het touw kan dan makkelijk breken) of wegrotten. Tevens zijn ze niet erg slijtvast.

Enkele voorbeelden van materiaalsoorten van kunstmatig (synthetisch) touw in het huis-, tuin- en keukengebruik zijn:
  • Polyester
  • Polypropyleen
  • Nylon

Verbeterde eigenschappen van synthetisch touw ten opzichte van touw van een natuurlijke materiaalsoort zijn hoofdzakelijk de duurzaamheid, sterkte en het gewicht.

Touw onderhoud

Hieronder staan enkele tips voor het onderhouden van touw zodat uw touw in topconditie blijft.

Bewaar het touw op een droge, donkere koele plaats
Zonlicht, warmte en vocht hebben invloed op de toestand van het materiaal.

Verwijder eventuele knopen na gebruik
Langzittende knopen verzwakken het materiaal ter hoogte van de knoop.

Houd het touw schoon
Zuur, alkalieën, olie, en oplosmiddelen kunnen het touw aantasten en beschadigen. Maak touw schoon met warm water en afwasmiddel. Touw wat in aanraking met zeewater is gekomen dient goed schoongemaakt te worden voordat het opgeborgen wordt.

Vermijd blootstelling aan hitte of vonken
Warmte kan vooral bij synthetische touwsoorten funest zijn voor de sterkte.

Loop niet over touw
De plaatselijke gewichtsbelasting kan beschadigingen veroorzaken. Ruim touw ook van de grond op. Dit voorkomt beschadigingen en ongelukken.

Inspecteer regelmatig het touw
Controleer het touw regelmatig, meter voor meter, op breuken en slijtage. Vervang touwen in slechte toestand om de veiligheid te kunnen blijven garanderen.
© 2010 - 2017 Jaw72, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het onderhoud van touw"

Infoteur: Jaw72
Gepubliceerd: 16-02-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!