InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Zuinige cv-ketel

Zuinige cv-ketel

Met een zuinige cv-ketel kunnen mensen veel geld besparen. Dit komt omdat de stookkosten een stuk kunnen afnemen doordat de ketel zuiniger is en een hoger rendement heeft. Toch neemt lang niet iedereen een nieuwe ketel, deels uit ontwetendheid. Daarom vertelt dit artikel alles over het hoe en wat van een zuinige energieketel. Veel mensen nemen pas een nieuwe energieketel als de oude het niet meer doet. Maar vaak is het beter om niet tot dit moment te wachten voordat u een nieuwe cv-ketel neemt. De investeringskosten zijn namelijk meestal al snel terugverdiend doordat de stookkosten veel lager uitvallen. En daarna is elke besparing pure winst. Toch kan het zijn dat voor mensen de kosten in eerste instantie te hoog zijn. Ze kunnen er dan voor kiezen om tijdelijk een nieuwe cv-ketel te huren. Er zijn installateurs en energiebedrijven die dit als serieuze optie aanbieden.

Rendement

Een andere tip om energie te besparen met de cv-ketel is door een nieuwe hoogrendementsketel te plaatsen met een zonneboiler of warmtepompboiler. Deze ketels staan ook wel bekend onder de naam hr, een afkorting van hoogrendement. Op dit moment is de meest zuinige ketel de hr-107. Andere hr-ketels zijn de hr-100 en hr-104.

Soorten cv-ketels

Naast de hr-ketel kunnen we zeggen dat er nog sprake is van grofweg twee andere soorten ketels. Dit zijn de conventionele combiketel en VR combiketel. Combi slaat op het feit dat geprobeerd wordt om de verwarming en warm watergebruik te combineren. Voor hen geldt allemaal dat ze lucht nodig hebben voor de verbranding.

Verschil tussen hr-ketel en combiketel

Het belangrijkste verschil tussen een combiketel en een hr-ketel is het rendement. Met een combiketel zult u een rendement van 65 procent behalen. Dat betekent dat vijfenzestig procent van de energiewaarde van gas wordt omgezet in warmte. In het geval van een hr-ketel is dat 97 procent en zelf met een vr-ketel is dat nog 83 procent. De laatste twee ketels zijn dus aantoonbaar zuiniger.

Luchtaanvoer

Wat betreft het verbrandingssysteem zijn er ook twee types waar u uit kunt kiezen, namelijk open of gesloten. Dit wordt bepaald door de luchtaanvoer. Bij een gesloten systeem wordt de lucht door middel van een ingebouwde ventilator naar binnen gehaald. Bij een open systeem komt de lucht gewoon uit de ruimte waar de cv-ketel in staat. In het algemeen is een open luchttoevoer goedkoper, maar de lucht is wel minder schoon en het toestel moet altijd in een geventileerde ruimte staan.

Kijk ook op Hier

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zuinige cv-ketel"

Infoteur: Simcha
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Huis isoleren
Schrijf mee!