InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Optrekkend vocht bestrijden zonder chemicaliën

Optrekkend vocht bestrijden zonder chemicaliën

Optrekkend vocht bestrijden zonder chemicaliën Dertig procent van de woningen kent een vochtprobleem, te zien in slecht geventileerde kruipruimtes of badkamers. Ook optrekkend vocht is slecht voor de conditie van een huis en voor de gezondheid van de bewoners. Bovendien leidt vocht in huis tot hogere stookkosten. Redenen genoeg om al dat vocht te bestrijden.

Oorzaak vochtprobleem achterhalen

Voor huiseigenaren, kopers van onroerend goed en huurders wordt 'vocht in huis' meestal pas dán een item, als de eerste vochtschade de kop opsteekt, of het nu schimmels en zwammen op de binnenwanden betreft, zoutuitslag op de buitenmuren bij de fundering, of water dat direct naar binnen dringt. Slechts in enkele gevallen kunnen leken de oorzaak zelf achterhalen en effectief bestrijden zoals bij kapotte dakpannen. Doorgaans is inschakeling van een vakman gewenst.

Opstijgend vocht

Uit de grond opstijgend vocht is de meest voorkomende oorzaak voor vochtschade in de kelder en aan de fundering van de buitenmuren. Als het huis niet voldoende beschermd is tegen het grondwater, werkt de bouwconstructie als een spons: deze zuigt zich vol en de vochtigheid stijgt naar boven. Hoe ver dat gebeurt, is afhankelijk van de hoeveelheid vocht, bouwmaterialen en verdampingsgraad. In extreme gevallen kan dat zelfs op de derde verdieping nog tot natte muren leiden.

De capillaire werking van vocht

Dat de oorzaak van vochtschade niet zo eenvoudig vast te stellen is, ligt niet alleen aan de vele manieren waarop water kan binnendringen. Een extra probleem vormt de eigenschap van water om op de vreemdste plaatsen door te dringen. Dit is toe te schrijven aan het natuurkundige fenomeen 'capillaire werking': de plek waar de vochtschade zich vertoont, is daarom niet per se gelijk aan de plaats waar de schade veroorzaakt wordt. Het water zoekt bijvoorbeeld in de muren de weg van de minste weerstand. In sommige bouwmaterialen, zoals hout en mortel, kan het water zich sneller een weg banen dan in andere, zoals ijzer of steen. De vochtschade wordt in principe daar zichtbaar waar het water het gemakkelijkst naar buiten kan treden, en dit 'zwakke punt' ligt soms in een muur veel dieper dan het punt waar het water naar binnen komt.

Schakel tijdig een vochtspecialist in

Als de schade ernstig is, dient in ieder geval allereerst een expert geraadpleegd te worden. Dan worden verkeerde of ineffectieve maatregelen vermeden en kan er geld bespaard worden. Wellicht voorkomt men dat de toestand van het huis nog verergert. Advies van een vochtspecialist is vaak onontbeerlijk.

Meestal bestaat vocht bestrijden uit het afdichten van keldermuren of muren injecteren. Maar er is ook een moderne oplossing voorhanden, een Duitse vinding. Vier gaatjes in de muur, vier schroefjes met daaraan een kastje zo groot als een A4-tje en een adapter in het stopcontact voor de stroom. Meer is er niet nodig om overtollig vocht uit je huis te verjagen. Uitermate geschikt voor oude muren die last hebben van optrekkend vocht.

Een kastje dat je aan de muur hangt en dat het optrekkend vocht 'wegtovert'. Hoe werkt dat? Eigenlijk heel simpel. Een kastje zorgt in een straal van tien tot twaalf meter voor een zwak elektromagnetische impuls die er op zijn beurt voor zorgt dat het water als het ware omkeert en de muur verlaat. Deze elektromagnetische impuls is veel zwakker dan die van bijvoorbeeld een mobiele telefoon en niet schadelijk voor de gezondheid.

Hoe men de eigenschappen van zout benut bij bestrijding van vocht

In (grond)water zit zout dat naar boven wordt getransporteerd. Dit zout vernielt het stucwerk en blijft zichtbaar als smerige plek aan plafond of muur. Zout is daarbij echter ook een goede stroomgeleider. Door de elektromagnetische impuls die via onder andere het zout tot in het muurwerk doordringt, wordt de capillaire stijgkracht opgeven en ontstaat een neerwaartse beweging van vocht. Normaal wordt vocht in muren omhooggetrokken (capillaire stijgkracht). Daarom spreken we van optrekkend vocht. Door de impuls draait dit vocht 180 graden om. Hierdoor wordt het vocht naar beneden en dus uit de muren gedrongen. Door de impuls wordt de clustering van watermoleculen tijdelijk verstoord waardoor de capillaire stijgkracht zijn kracht verliest. De zwaartekracht van het water wordt vervolgens de maatregevende kracht, waardoor het water terugstroomt naar de aarde. Bijkomend – niet onbelangrijk – aspect van het verstoren van de clustervorming van de watermoleculen is ook nog dat de oppervlakteverdamping aan het muurwerk enorm wordt vergroot.

Hoe succesvol is deze vorm van vochtbestrijding?

De aanbieder van bedoelde kastjes garandeert dat na plaatsing van dit systeem alle bouwschadelijke vocht verdwijnt in een tijdsbestek van één tot drie jaar, afhankelijk van de dikte van de muren. Uiteindelijk blijft er niet meer dan ca. vijf procent van het vocht over en dat is het van nature aanwezige vocht in bouwmaterialen. Zelfs in zeer dikke oude muren van één meter dikte, is dit resultaat al na ca. 1 tot 1,5 jaar gehaald.

Nadat het kastje zijn werk heeft gedaan, is bijna alle vocht weg en blijft alleen het zout achter. Dat moet je weghalen en de muur moet je herstellen en vervolgens pleisteren of verven. Let daarbij wel op de toepassing van geschikte pleister- en verfsystemen (dampdiffusie weerstand). Ook is het raadzaam om aansluitend een goed ventilatiesysteem aan te brengen. Ook hierbij is het inwinnen van een deskundig advies geen overbodige luxe.

Voordelen en kosten

Eén kastje is goed voor de bestrijding van optrekkend vocht in een straal van ca. 10-12 meter. Er zijn inmiddels ook kastjes voor een bereik van acht meter die ingezet worden voor woningwetwoningen (woning aan woning drogen). Het kastje kan je hangen in de meterkast of boven een verlaagd plafond vanwaar het dan zijn werk kan doen. Bedi Vochttechniek brengt de kastjes sinds eind 2007 exclusief voor de Benelux op de markt . Sedert 2009 is hierin de samenwerking aangegaan met Protekta, die ook landelijk opereert. Alhoewel de de kosten in eerste instantie fors lijken, ca. € 4.400,= per kastje, zijn de alternatieve methoden (injecteren) meestal tot een factor 4 duurder. Daarnaast heeft het plaatsen van dit kastje nog meer voordelen:

  • Eenvoudige montage
  • Geen hak- of breekwerk
  • Energiebesparing door droge muren
  • Niet schadelijk voor mens of milieu
  • Werkt zonder chemicaliën
  • Het proces is reversibel

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schade door optrekkend vochtSchade door optrekkend vochtSchade door grondwater of opstijgend vocht is te zien bij natte wanden en vloeren in de kelder, en verder bij aanslag op…
Oorzaken van vochtschade aan buitenmurenOorzaken van vochtschade aan buitenmurenVochtschade aan de buitenmuren van oude huizen. Ofwel brokkelig, verkleurd en bladderend stucwerk. Het kan aan het bouwm…
Kelder waterdicht makenAls je last hebt van vochtproblemen in de kelder door optrekkend vocht dan kun je daar iets aan doen. Vochtbestrijding k…
Vochtproblemen snel ontdekken en verhelpenVochtproblemen snel ontdekken en verhelpenOké, bij een lekkende dakpan of voortdurende slagregen op de windkant is een vochtprobleem snel verholpen. Maar niet alt…
Opstijgend vocht en andere vochtproblemenOpstijgend vocht is een algemeen gekend probleem bij woningen en het kan voorkomen bij nieuwbouwwoningen of bij oude won…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Optrekkend vocht bestrijden zonder chemicaliën"

Reacties

Pvv Helpt, 21-07-2015 22:47 #5
In Duitsland wordt al sinds jaar en dag met coating en/of een soort piepschuimen isolatie-materiaal gewerkt ondergronds op de fundering dus… Zodoende weer je optrekkend vocht. Dit kan achteraf goedkoop en eenvoudig zelf gedaan worden.
gewoon een sleuf rodnom afgraven en de schuimpanelenevt met plastic installeren en toedekken.
Hierna goed blijven ventileren of droogblazen is voldoende en niemand heeft gekke apparaatjes van 4400 euro nodig of andere onzinnige prietpraat.Zeker bij oudere huizen is het betrekkelijk eenvoudig om zelf rondom de schuim aan te brengen.Hoeft maar tot een meter diep te gaan meestal.

Franklin, 03-07-2014 17:47 #4
Vocht problemen oplossen op een milieu vriendelijke wijze is heden ten dage mogelijk door de technologische vooruitgang mogelijk.
Maar helaas zijn deze technieken voor sommige mensen niet te begrijpen (zie antwoord van Marcus).
Er is een gerenommeerde firma die muren droog kan maken zonder gebruik te maken van een elektrisch kastje maar door het toepassen van vrije energie. Deze firma geeft 20 jaar garantie op hun gepatenteerde methode. Deze methode betreft alleen het aanpakken van vocht door de capillaire werking.

Maar vochtige muren ontstaan ook door regen inslag en hier heeft een andere gerenommeerde firma een oplossing voor gevonden door het toepassen van een hele speciale vocht regulerende coating (verf) toe te passen voor zowel voor intern als extern gebruik op de muren. Vochtige ruimte worden hierdoor bewoonbaar om dat schimmelvorming niet meer voorkomt.

De uit gekristalliseerde zouten moeten nu ook uit de muren verwijderd worden daar zouten hygroscopisch zijn (trekken vocht aan).
Hiervoor zijn ook speciale mortels voor verkrijgbaar. Al met al kan tegenwoordig met de moderne technieken vochtige gebouwen op een goedkopere manier dan op traditionele wijze goed en gezond bewoonbaar gemaakt worden. Met als extra voordeel dat het energie verbruik met minimaal 20% verminderd wordt en kan tot ca. 40% oplopen.

Om het bovenstaande onverwachte energie voordeel te behalen is het noodzakelijk dat alleen de beschreven producten worden toegepast.

Franklin Bieri
CleanTech 2.0
Fresh thinking, beter solutions &best practices

Peter, 18-08-2009 23:18 #3
Het klinkt te mooi om waar te zijn, het principe lijkt redelijk maar de geheimzinnigheid eromheen geeft me wel te denken, is er iejmand die echt ervaring heeft met dit HF signaal systeem? Ik heb een 400 jaar oud huis waar vocht optrekt, zie erg op tegen mechanische oplossingen en zo'n kastje lijkt dan ideaal: ophangen en nooit meer omkijke ernaar, en weer je muren mooi stuccen…

Marcus, 22-07-2009 15:12 #2
Pure afzetterij, gebaseerd op wetenschappelijke prietpraat. De firma heeft ook een soort verf op de markt gebracht met microkristallen die het vocht buiten zou houden.

Y. van der Velden, 21-10-2008 08:56 #1
Ik ben geinterresseerd in de methode met het kastje wat een signaal afgeeft. Welk bedrijf doet dit? Wij hebben een oud huis (1900) wat tegen een dijk aan ligt en de atmosfeer binnen is vochtig (muf etc.) er is alleen natuurlijke ventilatie dmv ramen. De gevels zijn gedeeltelijk opgemetseld met oude boerengeeltjes dus die willen wij graag in takt houden de rest is stucwerk. Graag informatie of advies.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 04-10-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Vochtbestrijding
Reacties: 5
Schrijf mee!