InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hordeur, horlamel, rolhor, vliegenhor, inzethor, horgordijn

Hordeur, horlamel, rolhor, vliegenhor, inzethor, horgordijn

Wanneer de zon schijnt en het warm is zetten we graag de deuren en de ramen open. Nadeel is dat er er allerlei vliegen naar binnen kunnen komen. Daarvoor zijn verschillende soorten horren ontworpen voor deuren en ramen. Horren zijn kant en klaar beschikbaar, maar kunnen ook zelf in elkaar gezet worden. Er bestaan hordeuren, horlamellen, rolhorren, vliegenhorren, inzethorren en horgordijnen.

Hordeuren

Hordeuren hebben scharnieren. Ze zijn geschikt voor deuren die de hele dag openstaan. Na de zomer kunnen ze uit de scharnieren worden gehaald. Vaste hordeuren hebben een schopplaat zodat de deur met de voet kan worden geopend.

De hordeuren zijn van aluminium dus er is nauwelijks onderhoud voor nodig. Het aluminium kan ook nog worden geanosideerd (een oxydelaag aanbrengen via elektrische weg) zodat hij slijtvast is.

Er zijn verschillende uitvoeringen beschikbaar:
  • standaard: eenvoudig en zeer effectief. Kan gemakkelijk in breedte en hoogte worden ingekort.
  • luxe: heeft een fraai uiterlijk en kan makkelijk worden ingekort naar gewenst formaat.
  • superieur: zeer solide en kan eveneens worden ingekort.

Horlamellen

Horlamellen zijn makkelijk om in en uit het huis te kunnen lopen. Dit is vooral handig voor kleine kinderen en huisdieren. De hor wordt door middel van een kunststof waaraan de lamellen zitten, bevestigd op het kozijn.

  • standaard: eenvoudig te monteren. De breedte en de hoogte kunnen worden ingekort.
  • luxe: voorzien van afgebiesde rand. De breedte en de hoogte kunnen worden ingekort.

Raamrolhorren en rolhordeuren

Raamrolhorren zijn in verschillende maten aanwezig en kunnen makkelijk worden ingekort in hoogte en breedte. Wanneer de hor geopend wordt rolt deze zich op in een cassette. Er zit een kantelsluiting aan. Door de greepstijl iets te kantelen kan de hor geopend worden.

De rolhordeur kan zowel links als rechts op de deurpost gemonteerd worden. De hor is makkelijk in te korten qua breedte en hoogte. Wanneer de hor geopend wordt rolt deze op in een cassette. De rolhordeur heeft een magneetsluiting.

  • standaard: geschikt voor binnen- en buitenmontage. Ze kunnen zowel horizontaal als verticaal gemonteerd worden. Ze kunnen alleen op het kozijn gemonteerd worden.
  • luxe: deze zijn verzwaard met aluminium profielen.

Meet instructies
  • voor raamrolhorren: neem de maat van het kozijn in de dag. Tel 5 centimeter hierbij op en rond het af naar de hogere maat.
  • voor rolhordeuren: bij standaardhoogte kozijn 201,5 cm moet een rolhordeur van 205 cm worden gebruikt; bij standaardhoogte kozijn 211,5 cm, moet de rolhordeur 215 cm gebruikt worden.

Vliegenhorren

Vliegenhorren zijn aan te brengen en te verwijderen met zelfklevend klittenband. Ze zijn verkrijgbaar voor standaard raamkozijnen of dakramen. Tevens zijn er met een zonwerende coating.

Inzethor

Voor draaikiepramen zijn inzethorren beschikbaar. Er zijn vaste maten, maar je kan ze ook inkorten daar desgewenst formaat. Wanneer het raam gesloten wordt hoeft de hor niet verwijderd te worden. De hor is van hoogwaardig materiaal gemaakt zodat het geen last heeft van weersinvloeden. De hor kan alleen geplaatst worden bij een draairaam.

Horgordijn

Bij horgordijn worden alle lamellen achter elkaar weggeschoven. Zo ontstaat er een ruime doorgang. Wanneer het horgordijn niet gebruikt wordt kunnen de lamellen worden weggeschoven zodat de deurgreep vrijkomt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hordeuren en –ramenBeestjes als vliegen, wespen etc. buiten houden kan prima met de hor of aanverwante mogelijkheden. De traditionele horde…
Pak muggenoverlast zo dicht mogelijk bij de bron aanPak muggenoverlast zo dicht mogelijk bij de bron aanWakker liggen van gezoem of geprikt worden met jeuk en bulten als gevolg. De een heeft meer last van muggen dan de ander…
Hoe houd ik mijn huis koel?Hoe houd ik mijn huis koel?In het voorjaar en in de zomer kunnen de temperaturen flink oplopen. Het gaat met het opwarmen van het klimaat steeds be…
Coöperatief gedragKinderen laten ons meestal luid en duidelijk weten als hen iets dwarszit. Echt luisteren naar het kind betekent hard wer…
Allergische reactie op muggenbultenAllergische reactie op muggenbultenHet is zomer en de vreselijke muggen steken er weer lustig op los. Heeft u ook weleens last van hele grote bulten die er…
Bronnen en referenties
  • Gamma

Reageer op het artikel "Hordeur, horlamel, rolhor, vliegenhor, inzethor, horgordijn"

Reactie

L. van Achthoven, 30-05-2012 14:51 #1
Ik zoek een hor in lamellen uitvoering voor een dubbele deur. Dagmaatdeur breed 140 cm en hoog 240 cm. Waar is zoiets te verkrijgen? Reactie infoteur, 30-05-2012
Misschien bij Gamma informeren: http://www.gamma.com/assortiment/deuren-en-kozijnen/horren/ en vragen naar een lamellen uitvoering.

Infoteur: Etsel
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Klussen
Reacties: 1
Schrijf mee!