InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Besparen op elektriciteit door verlichting

Besparen op elektriciteit door verlichting

Besparen op elektriciteit door verlichting Elektriciteit is duur, verlichting is nodig en geld is niet in overvloed. Mensen kampen met veel uitgaven tegelijk waardoor er ongemerkt meer geld de portemonnee ontvlucht dan nodig is. Een goede remedie is bezuinigen. Bezuinigen op elektriciteit kan op jaarbasis veel geld schelen door onder meer de lampen te vervangen in huis of op kantoor. Maar wat voor lampen zijn er, en waar moet op gelet worden?

De halogeenlamp

Een halogeenlamp berust op hetzelfde principe als een gloeilamp. Het verschil is dat een halogeenlamp is gevuld met een inert gas, een halogeen zoals fluor. Door de aanwezigheid van dit gas is een halogeenlamp net iets efficiënter dan een gloeilamp, maar erg energiezuinig is deze niet. Bij een gemiddelde halogeenlamp van 18 watt zal een lichtopbrengst haalbaar zijn van 23 watt. Een gedeelte van de energie zal omgezet worden naar warmte, waardoor de halogeenlamp niet opmerkelijk efficiënt is in zijn gebruik. Ook zijn halogeenlampen niet erg duurzaam: na ongeveer 2,000 branduren zijn halogeenlampen obsoleet en moeten deze vervangen worden. Het voordeel is wel dat halogeenlampen zeer goedkoop zijn bij de aanschaf.

De spaarlamp

De spaarlamp is een iets duurdere lamp die tevens te maken heeft met een opwarmtijd, een periode na het inschakelen van de lamp waarin de lamp niet op volledige intensiteit schijnt. Ondanks deze opwarmtijd is de spaarlamp significant zuiniger te noemen dan de halogeenlamp: er wordt minder warmte uitgezonden en het verbruik ligt veel lager voor dezelfde lichtopbrengst van een halogeenlamp. Ook gaat een spaarlamp veel langer mee, met een gemiddelde levensduur van 10,000 branduren. De efficiëntie van de spaarlamp is te danken aan de aanwezigheid van kwikdampen in de lamp, wat de spaarlamp een gezondheidsrisico met zich laat meebrengen bij zijn gebruik. Er bestaan ook spaarlampen waarbij het kwik is vervangen door xenon, alhoewel deze lampen significant minder efficiënt zijn.

De tl-buis

Wat vaak wordt gebruikt op werkplekken, kantoren en schuren zijn tl-buizen. tl-buizen staan erom bekend enkel wit licht uit te zenden, maar door de technologische vooruitgang is het ook mogelijk om tl-buizen te hebben die warm wit licht uitzenden. Tl-buizen zijn zeer zuinig in hun verbruik: de specificaties zijn hetzelfde als een spaarlamp. Een tl-buis berust op dezelfde principes als een spaarlamp, alleen heeft een tl-buis te maken met verschillende armaturen, houders voor de tl-buis. Door de verschillende armaturen bestaan ook verschillende fittingen voor de tl-buizen, wat verwarring kan opleveren. Een tl-buis heeft ook een extra component in het armatuur: de starter, die de ontsteking van de verlichting faciliteert. Hierdoor gaat de tl-buis langer mee, met een verhoging van ongeveer 20% van zijn gemiddelde branduren.

Led-lamp

De meest energie-zuinige optie is de led-lamp. Deze lamp gaat gemiddeld 35,000 uur mee, met een maximale levensduur van 60,000 branduren. Daarnaast is het van belang dat het aantal schakelcycli bekend is, omdat dit de levensduur van de lamp kan beïnvloeden. Het verbruik van een led-lamp ligt daarentegen zo laag dat het aantal lumen per watt 8 tot 23 keer hoger ligt bij een led-lamp dan bij een halogeenlamp. Dit in combinatie met de lange levensduur zorgt ervoor dat led de beste optie is om energie te besparen. Door de relatief hoge aanschafkosten van de led-lamp kan dit een betwiste optie zijn om aan te nemen, maar in sommige gevallen is de investering na één jaar al terugverdiend.

Afweging

Halogeenlampen zijn niet al te zuinig en gaan niet lang mee. De Europese Unie heeft besloten om de verkoop van deze lampen per 1 september 2018 te verbieden door hun hoge verbruik. De specificaties van de lampen staan in het tabel hieronder weergegeven.

Soort lampKosten bij aanschafGemiddeld aantal brandurenaantal maal lumen/watt t.o.v. halogeenGezondheidsricico
HalogeenZeer laag2,0001Halogeengassen
Spaar/tlLaag10,000~ 4Kwikdampen
LedRelatief hoog35,000~ 8-23Geen

De spaarlamp en de tl-buis zijn goede opties om geld te besparen als de aanschaf en de overgang naar led wordt bemoeilijkt. Deze lampen gaan relatief lang mee en zijn zuinig in hun verbruik. Indien men toch meer wil besparen en hoge initiële aanschafkosten niet erg vindt, bieden led-lampen de oplossing door hun lange leeftijd en zeer lage verbruik.
© 2017 Rkykrt, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Energie en geld besparen met spaarlampenEnergie en geld besparen met spaarlampenDe laatste jaren is de energieprijs meer dan verdubbeld. Veel mensen willen daarom besparen op hun energiegebruik. Een v…
Geld besparen op elektriciteit: energiezuinigGeld besparen op elektriciteit: energiezuinigEen gemiddeld huishouden verbruikt zon 3000 kWh per jaar aan elektriciteit, dat neerkomt op ongeveer 650 euro. Besparen…
Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?Als je in huis minder energie wil verbruiken, dan zijn spaarlampen een van de aangewezen middelen. Spaarlampen gaan lang…
Soorten verlichting: Gloeilamp, spaarlamp of LED verlichtingSoorten verlichting: Gloeilamp, spaarlamp of LED verlichtingIedereen heeft nood aan licht, eender waar, eender wanneer. Als het natuurlijke daglicht weggenomen wordt is er nood aan…
De spaarlamp: bespaar op je energieverbruikDe spaarlamp: bespaar op je energieverbruikVeel mensen staan negatief tegenover de spaarlamp, het zou ongezellig licht geven en duur in de aanschaf zijn. De spaarl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PIRO4D / Pixabay
  • http://green-fox.nl/techinfo/tl_verlichting.htm
  • http://green-fox.nl/techinfo/spaarlamp.htm
  • http://www.ledlampenfabriek.nl/levensduur/
  • https://www.ledgloeilamp.nl/faq/over-lampen/wattages-vergelijken-tussen-led-halogeen-gloeilamp
  • http://www.volkskrant.nl/economie/na-gloeilamp-ook-halogeenlamp-in-de-ban-hoe-nu-verder~a4391478/

Reageer op het artikel "Besparen op elektriciteit door verlichting"

Infoteur: Rkykrt
Laatste update: 02-01-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!