InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Voorkom een winter-dip met vertier thuis

Voorkom een winter-dip met vertier thuis

Voorkom een winter-dip met vertier thuis De wintertijd lijkt het naderende einde van het jaar te versnellen. De ‘kortste’ dag van het jaar is op 21 december, bijna twee maanden na het ingaan van de wintertijd. Als de temperatuur daalt en de dagen korter worden, hebben veel mensen de behoefte om thuis meer warmte, licht en gezelligheid te creëren. Met vertier thuis kun je prima een winter-dip voorkomen én bestrijden. De dagen worden natuurlijk niet letterlijk korter, maar het wordt vroeger donker door het terugzetten van de klok. Dat het ‘s morgens óók een uurtje eerder licht wordt, daar merk je weinig van als je nog ligt te slapen. Bovendien verdwijnt de zon elke week zo’n 12 minuten eerder achter de horizon.
Bron: Clicjeroen / PixabayBron: Clicjeroen / Pixabay

Warmte en licht

Dit alles heeft voor veel mensen zo zijn charmes. De feestdagen staan voor de deur, met als uitsmijter Oud & Nieuw. Maar niet iedereen is even goed opgewassen tegen het gebrek aan warmte en licht. De grootste dip komt bij de meeste mensen dan ook pas ná de jaarwisseling, als de festiviteiten voorbij zijn en we niet meer specifiek iets hebben om naar uit te kijken. De lente is nog ver weg, onze reserves raken op.

Thuis genieten

Onze zintuigen zijn echter vrij eenvoudig te prikkelen en soms helpt het om te breken met tradities, juist omdat dit een twist geeft aan voorspelbare gevoelens in bekende situaties. Er zijn veel manieren om je humeur een boost te geven tijdens deze donkere, koude dagen. Dat hoeft niet veel geld te kosten en je hoeft er zelfs niet voor de deur uit. Vertier buitenshuis staat immers vaak gelijk aan geld verslinden. Een frisse boswandeling daargelaten, daar kun je op zijn tijd natuurlijk enorm van opknappen. Vertier thuis daarentegen kost vaak weinig tot niets extra.

Bron: Hans / PixabayBron: Hans / Pixabay
Haardvuur
Ultieme winterwarmte is wel een houtkacheltje of open haard. Heb je geen rookkanaal in je huis, dan zijn er andere manieren om warmte en licht in je leven te brengen. Zo zijn er mooie, sfeervolle gel-branders die je zonder rookkanaal in of aan de muur kunt plaatsen. Ook bestaan er gashaarden die eruit zien als een open haard, maar die via een ingenieus systeem met katalysator geen afvoer nodig hebben. Geschikt voor elke woning dus.

Denk bij vertier thuis tegen een winter-dip verder aan bijvoorbeeld:

  • Een lekker etentje, gewoon thuis, met je geliefde, vrienden of familie. Laat je niet verblinden door de tradities van kerstdiners. Maak gewoon eens op een doordeweekse dag een makkelijke maar heerlijke maaltijd die niets met de winter te maken heeft.
  • Een knus dekentje in je favoriete kleur, waar je lekker onder kunt kruipen. Deze bestaan ook met mouwen, zodat je er letterlijk in kunt kruipen.
  • Een schapenwollen kleedje op de vloer onder je voeten. Wol isoleert goed, is zelfreinigend en houdt flink wat warmte vast. Het oogt ook heel knus, letterlijk een warme sfeer dus. Voor nog meer comfort leg je een schapenvachtje op een hocker, zodat je lekker je benen kunt strekken.
  • Bron: Succo / PixabayBron: Succo / Pixabay
    Sfeer creëer je eenvoudig door bijvoorbeeld de lampjes uit de kerstboom niet op te bergen als je de boom hebt afgetuigd. Je kunt ze boven de bank of in een donker hoekje van de woonkamer of slaapkamer hangen en de hele winter genieten van die gezellige warme aanblik.
  • Kijk eens een bijzondere film. Het kan je eigen sores flink relativeren als je ziet hoe anderen zich handhaven in de meest vreselijke situaties.
  • Een meeslepend boek brengt je even helemaal in een andere wereld, wat je humeur verrassend positief kan beïnvloeden. Houd je niet zo van lezen? Kies dan voor laagdrempelige literatuur. Een boek dat je met de nodige humor nieuwe inzichten geeft.
  • Ook muziek is erg bepalend voor de sfeer en dus voor je humeur. Breng eens een middag of avond door met het beluisteren van cd's waarvan je niet eens meer wist dat je ze had. Of beter nog: haal het vinyl van zolder!

Bron: Mufidpwt / PixabayBron: Mufidpwt / Pixabay

Deskundige hulp bij winterdepressie

Natuurlijk kun je het lijstje zelf aanvullen. Heb je geen baat bij vertier thuis, aarzel dan niet om uit te vogelen of je dip wellicht ernstiger is dan wat gevoelens van onvrede. Je kunt jezelf testen op een winterdepressie. Gebrek aan zonlicht is geen kleinigheid en als je serieus depressief bent en geen energie meer hebt, doe je er goed aan om je huisarts om raad te vragen. Bedenk dat je niet de enige bent die last heeft van vallende blaadjes en snakt naar een beetje zon en levenslust. In Nederland zijn er jaarlijks zo'n half miljoen mensen (2016) met een winterdepressie.

Therapie of medicijnen

Er bestaan therapieën zoals lichttherapie of psychotherapie en misschien heb je ook baat bij voedingssupplementen (bijvoorbeeld Sint Janskruid) of medicijnen (antidepressiva). Het is geen goed idee om te lang zelf te gaan dokteren. Merk je dat je steeds moeilijker uit je bed kunt komen, nergens meer vrolijk van wordt, snel geïrriteerd bent of concentratieproblemen hebt, wacht dan niet af of dit vanzelf over gaat en schakel deskundige hulp in.
© 2016 - 2017 Chelsea, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winterdepressie oorzaken, symptomen en behandelingEr zijn sterke aanwijzingen dat de verminderde blootstelling van het lichaam aan zonlicht een oorzaak is voor het ontsta…
Lichttherapie bij winterdepressieTijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichtt…
In de winter een dip?In de winter een dip?Wanneer het weer guurder wordt en de dager korter krijgen veel mensen last van een winterdepressie. Wat kun je er tegen…
Winter: het seizoen van gezondheidskwaaltjes en aandoeningenWinter: het seizoen van gezondheidskwaaltjes en aandoeningenDe winter is niet alleen het seizoen van de gezelligheid, maar ook van allerlei kwaaltjes en aandoeningen. Het gebrek aa…
Winterdepressie; hoe onstaat het en wat kan je eraan doen?Winterdepressie; hoe onstaat het en wat kan je eraan doen?De bladeren vallen van de bomen, het wordt steeds kouder...En een winterdepressie is in aantocht! Maar wat is nu eigenli…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Voorkom een winter-dip met vertier thuis"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 13-11-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!