InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Energie en geld besparen met wassen en drogen van kleding

Energie en geld besparen met wassen en drogen van kleding

Energie en geld besparen met wassen en drogen van kleding Zuinig omgaan met energie is een hot-item. Iedereen weet dat het goed is om spaarlampen te gebruiken, maar je kan natuurlijk ook energie en dus geld besparen met het wassen en drogen van kleding. Door de wasmachine op 30 graden af te stellen, kan je tot 40 procent besparen. En natuurlijk kan je de was in de zon laten drogen in plaats van de droger te gebruiken, maar er zijn ook andere opties zoals langer centrifugeren. Bij de aankoop van wasmachine of droger kan je ook kiezen voor een zuinige.

Wasmachine

Tip één is meteen al de meeste voor de hand liggende, namelijk om de wasmachine goed vol te laden. Een volle wasmachine betekent namelijk minder wasbeurten per jaar. Dat scheelt al veel water en ook energie. Het opwarmen van het water in de machine kost namelijk de meeste energie.

Temperatuur

Tip twee heeft dan ook te maken met het opwarmen van het water. Aangezien dit de meeste energie kost, kun je hierop makkelijker besparen door je kleren op een lagere temperatuur te wassen. Je kan veel was rustig op 30 graden wassen, terwijl je wasgoed toch schoon wordt. Door je wasgoed op deze temperatuur te wassen kun je tot 40 procent energie per wasbeurt besparen.

Wassen op 60 graden kost twee keer zoveel energie, als wassen op 40 graden. Wassen op 90 graden zelfs drie keer zoveel.

Aangezien het opwarmen van het water de meeste energie kost, is zelfs een lang wasprogramma op 30 graden een beter idee dan een kort wasprogramma op 60 graden.

Katoenwas 5 kilo in A-label wasmachinekosten per wasbeurt elektriciteitkosten per wasbeurt water
30 graden0,080,08
40 graden0,130,08
60 graden0,240,08
90 graden0,400,08

Drogen

Wasgoed buiten laten drogen in plaats van de droger te gebruiken, kan ook al leiden tot 16 procent besparing op je totale energiegebruik. Natuurlijk is het niet altijd weer om je was buiten op te hangen, maar je kleding binnen laten drogen aan een wasrek is uiteraard ook een oplossing.

Centrifugeren in de wasmachine, voordat de was in de droger gaat, bespaart energie. Het komt immers al droger de wasmachine uit en centrifugeren kost minder energie dan de droger.

Als je niet zonder wasdroger kan, let dan op dat het filter stofvrij is. Hoe schoner de droger is des te minder energie deze verbruikt.

Type drogerkosten per droogbeurt
gasverwarmde luchtafvoerdroger0,33
warmtepompdroger0,39
luchtafvoerdroger0,74
condensdroger0,80

Aankoop

Daarnaast kan je bij de aankoop beter een droger of wasmachine met een A-label kopen dan een C-label. Wasdrogers met een A-label zijn 40 procent zuiniger dan de veelverkochte C-label drogers.

Vaak is een A-label wel prijziger, maar na een aantal jaar heb je het al terug verdiend. En als je bedenkt dat een droger gemiddeld tien jaar mee gaat, kan je dus veel besparen. Zowel op energie als de kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koud wassen zorgt voor een besparing op de energierekeningKoud wassen zorgt voor een besparing op de energierekeningUit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de was die meestal op 40 graden gewassen wordt ook al schoon wordt bij…
Wassen wollen kleding, hoe voorkom je krimp?Als de dagen koud zijn, groeit de behoefte naar warme kleding. Wollen kleding voldoet aan die behoefte. Er is een nadeel…
Besparen in het huishouden: de was doen, tipsBesparen in het huishouden: de was doen, tipsDe was is een noodzakelijke klus die in elk huishouden wekelijks terugkomt. En de was doen kost geld: voor het water, de…
Hoofdkussens reinigen en kussens wassenHoofdkussens reinigen en kussens wassenDe meeste mensen wassen de overtrekken van hun hoofdkussens één keer per week. De kussens zelf worden daarentegen zelden…
37 gemakkelijke tips om energie te besparenEnergie besparen is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portomonee. In dit artikel vindt je veel tips om…

Reageer op het artikel "Energie en geld besparen met wassen en drogen van kleding"

Reactie

Anne, 10-03-2008 11:59 #1
Als je op een lagere temperatuur wast kan het zijn dat bepaalde luchtjes in je kleding blijven hangen. Je kan daarom eens in de zoveel tijd je kleding iets warmer wassen (60 graden) en daarna weer gewoon op 40 graden. Dit doodt een groot deel van de bacteriën die nare luchtjes veroorzaken.

Delicate zaken, zoals (wit) ondergoed zou ik wel op een hogere temperatuur wassen. Om de wasmachine vol te krijgen kan je er dan je lichte beddegoed en theedoeken erbijin stoppen.

Bacteriën worden ook gedood door (heet) strijken van je onderbroeken, theedoeken, kussenslopen, zakdoekjes etc. Dus strijken is niet alleen netjes, maar ook heel hygiënisch.

Infoteur: Jour
Laatste update: 06-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Besparen
Reacties: 1
Schrijf mee!