InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De voordelen van kunststof ramen en deuren in pvc

De voordelen van kunststof ramen en deuren in pvc

Naast materialen zoals hout en aluminium, kiezen we vooral de laatste jaren steeds meer voor ramen en deuren in pvc. Dat geldt zowel voor nieuwbouw woningen als voor renovatieprojecten. Geef jij de voorkeur aan ramen en deuren die bij je woning passen, en die weinig of geen onderhoud vragen? Dan zijn kunststof ramen en deuren in pvc ongetwijfeld een goede keuze. PVC ramen en deuren zijn erg duurzaam. Met een eenvoudige schoonmaakbeurt, gaan ze zelfs levenslang mee. Wat is pvc, en wat zijn de voordelen van kunststof ramen en deuren in pvc?

Wat is PVC?

PVC is een soort kunststof, dat haast uitsluitend bestaat uit een combinatie van natriumchloride, of gewoon... keukenzout, en ethyleen. Het is een erg flexibel materiaal, waardoor het zich gemakkelijk laat hanteren en bewerken. PVC wordt in vele toepassingen gebruikt. Van leidingen en buizen, tot allerlei verpakkingsmateriaal, en ramen en deuren. PVC is veilig, milieuvriendelijk en bijna volledig recycleerbaar.

Lange levensduur

Je uiteindelijke keuze van het meest geschikte materiaal voor je nieuwe ramen en deuren, hangt van vele factoren af. Niet in het minst van je persoonlijke voorkeur. Feit is dat meer en meer wordt gekozen voor ramen en deuren in pvc. Daar zijn meer dan voldoende redenen voor. Naast een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding, bieden deze kunststof ramen en deuren uit pvc nog heel wat bijkomende voordelen. Ze zijn duurzaam, isoleren uitstekend en vragen weinig of geen onderhoud. Met een eenvoudige schoonmaakbeurt met zuiver water, gaan ze je leven lang mee.

Extra isolatie

Kunststof ramen en deuren doen nog veel meer. Zo is PVC een materiaal dat uitstekend isoleert. Een goed geïsoleerde woning voorkomt peperdure herstellingswerken, en houdt je energierekening laag. Goed geïsoleerde ramen en deuren zorgen daar bovenop voor een aangename temperatuur in je woning. In de zomer houden ze de warmte buiten, en tijdens de wintermaanden doen ze net het omgekeerde. Dan houden ze de warmte binnen, en de vrieskou buiten. Zo gaat er zo weinig mogelijk kostbare energie verloren. Het plaatsen van kunststof ramen en deuren in pvc is een investering die op korte tijd zichzelf terugbetaald. PVC is ook een uitstekende akoestische isolator. Ramen en deuren in pvc hebben dit in de eerste plaats te danken aan een combinatie van glasvezel met een staalkabelversterking.

Onderhoud

Wil je zo weinig mogelijk tijd besteden aan het onderhoud van je ramen en deuren? Kies dan zonder twijfel voor PVC als materiaal voor je ramen en deuren, je zal er geen moment spijt van hebben. Ze vragen haast geen onderhoud, en ook dat doet je besparen. Je kunt deze ramen en deuren uit kunststof pvc zelfs tegelijkertijd met hun beglazing reinigen. Om hun levensduur te verlengen, behandel je zowel de bewegende delen als de dichtingen en de rubbers jaarlijks met talkpoeder. Raamkozijnen en deurkozijnen uit pvc zijn water- , vuil- , en stof afstotend . Een regelmatige poetsbeurt met zuiver water en een zachte spons of microvezeldoek is dus ruimschoots voldoende. Gebruik daarbij nooit agressief reinigingsproducten. Die tasten het pvc aan, waardoor de levensduur van je ramen en deuren in pvc sterk afneemt.

PVC ramen kleuren

In tegenstelling met enkele jaren geleden, zijn ramen en deuren in pvc nu in zowat alle mogelijke kleuren en kleurcombinaties verkrijgbaar. Dankzij het gebruik van kleurcoatings en hoogwaardige kleurfolies, vind je ongetwijfeld kunststof ramen en deuren in pvc die bij je woning passen. Ze zijn immers geschikt voor alle mogelijke bouwstijlen, van modern tot klassiek.
Wil je de natuurlijke uitstraling van hout, combineren met de vele voordelen van pvc? Met de uitstekende hout imitaties is zelfs dat geen probleem. Het uitzicht van deze kunststof ramen en deuren in pvc zijn van houten ramen onmogelijk te onderscheiden.

Lees verder

© 2015 - 2017 Frantan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.inoutic.de/en/tips-on-window-purchase/why-pvc-windows/advantages-of-pvc-windows/vorteile-kunststofffenstern.html

Reageer op het artikel "De voordelen van kunststof ramen en deuren in pvc"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 06-02-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Woningonderhoud
Schrijf mee!