InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De Amaryllisbol, tips voor het planten en verzorgen

De Amaryllisbol, tips voor het planten en verzorgen

De Amaryllisbol, tips voor het planten en verzorgen De Hippeastrum, die in de volksmond Amaryllis wordt genoemd, is een prachtige kamerplant. De Amaryllis werd in december 2013 zelfs uitgeroepen tot de woonplant van de maand. De bol heeft mooie bloemen die groeien op een lange stevige stengel. De bloemen kunnen verschillende kleuren krijgen. De meest bij de Amarillis voorkomende kleuren zijn rode, de roze en de witte en een combinatie daarvan. Met de juiste verzorging zal de Hippeastrum of te wel de Amaryllis een juweel zijn in iedere woonkamer. De Amaryllissen zijn in de regel vanaf 1 november te koop. In de periode tot 1 november krijgt de Amaryllis de gelegenheid om een optimale bloei behandeling te ondergaan. Door deze behandeling voor 1 november gaan de Amaryllissen het beter doen in huis. Vooral de in Holland geteelde Amaryllissen worden in augustus gerooid en hebben dan tot medio 1 december rust.

in Rijnsburg is een bloemenveiling waar de bloemen worden verhandeld

Amaryllis of Hippeastrum?

De Amaryllis en de Hippeastrum zijn twee bolgewassen. Deze beide bolgewassen worden veelal door elkaar gehaald. De Amaryllis en de Hippeastrum behoren beiden tot een ander geslacht, maar behoren wel tot de zelfde plantenfamilie. De Amaryllis en de Hippeastrum behoren beiden tot de narcisfamilie. Het grootste verschil tussen de Amaryllis en de Hippeastrum zit hem in de stengel van de plant. De Amaryllis heeft een massieve stengel en Hippeastrum een holle stengel. De naam Amaryllis is zo ingeburgerd in Nederland, dat deze in de volksmond wordt gebruikt voor zowel de Amaryllis als de Hippeastrum. Daar de bloembollen in de wintermaanden in grote getallen worden verkocht en bij bloemisterijen worden verkocht onder de naam Amaryllis, zijn dan ook geen Amaryllisbollen maar Hippeastrumbollen. Een bolgewas dat oorspronkelijk uit Mexico en de Caraïben komt.

Bron: Mypod / PixabayBron: Mypod / Pixabay

Kamertemperatuur

De Hippeastrum is een bolgewas dat in de lente in het wild tot bloei komt. Ondanks dat de Hippeastrum eigenlijk buiten gepland behoort te worden, wordt de Hippeastrum in Nederland hoofdzakelijk als kamerplant gebruikt. Dit komt hoofdzakelijk doordat de Hippeastrum zeer vorstgevoelig is en pas begint te bloeien bij temperaturen die liggen tussen de 15 en 25 graden Celsius. Wanneer men de Hippeastrum bewaard op een plaats met sterk afwijkende temperaturen, dan zal men dit terug zien aan de bloeiwijze van de bol. Bij temperaturen die merkbaar hoger zijn dan 25 graden Celsius stopt de bloei en bij temperaturen veel lager dan 15 graden Celsius komt de bloei niet eens op gang. Voor de verzorging van de amaryllis is een goede maar matige temperatuur dus belangrijk.

Hoe kan ik een Hippeastrum (Amaryllis) planten?

Een Hyppeastrum kan op verschillende manieren gepland worden. Gedacht kan worden aan:
het poten van een Hippeastrum in een pot,
een Hippeastrum op glas,
een Hippeastrum op een schaal.

Hippeastrum in een pot

Een Hippeastrum oftewel Amaryllis kan prima in een pot met potgrond gepland worden. Zorg bij deze manier van het planten wel voor een grote pot. Vooral een pot die gevuld is met voedingsrijke potgrond. Plant de bol zo in de grond, dat de helft van de bol boven de grond uitsteekt. De bol hoeft in het beginsel geen water. Begin pas met water te geven, zodra de bloemsteel 10-15 cm hoog is geworden.

Hippeastrum op glas

Wanneer de bol op glas gezet wordt, moet men dus eerst de bol goed onder de kraan afspoelen, net zo lang tot dat alle potgrond tussen de wortels uit is. Vervolgens zet men de bol zo op een glas, dat alleen de wortels het water raken. De bol mag niet nat worden, houd het water dus minimaal 5 cm onder de bol.

Bron: Stux / PixabayBron: Stux / Pixabay

Hippeastrum op schaal

Een moderne manier van planten van de Hippeastrum, is het planten op schaal. De bollen worden dan op een schaal gelegd, waarbij de wortels bedekt moeten worden met een laagje mos. Wel moet het mos op de schaal licht vochtig gehouden worden. Deze manier van planten is zeer geliefd, omdat de schaal mooi gedecoreerd kan worden met tal van materialen. Deze manier wordt ook gebruikt, wanneer de Hippeastrum in een kerststukje wordt verwerkt.

Water geven

Zo lang de Hippeastrum nog niet bloeit, heeft de plant geen of weinig water nodig. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de plantwijze. Pas wanneer de stengel hoger is dan 10 - 15 cm, is de plant groot genoeg geworden om aan Hippeastrum water te geven. De plant mag vanaf dat moment regelmatig water hebben, maar men moet er wel voorzorgen dat de bol “nat” komt te staan. Zodra de bol te nat wordt, gaat de bol daardoor verrotten. Wanneer de bol per ongeluk toch te nat wordt is het raadzaam de bol te verpotten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Amaryllis in pot of op glas - RiddersterAmaryllis in pot of op glas - RiddersterDe amaryllis is een prachtige kamerplant, die mooie bloemen heeft op een lange stevige stengel. Hij symboliseert trots e…
Bloembollen - amaryllis, cyclaam en lelieBloembollen - amaryllis, cyclaam en lelieVan de bloembollen is de amaryllis een bloem die vooral voor gebruik binnenshuis gekweekt wordt omdat de plant niet wint…
In huis, op balkon of op het terras: bloembollenEigenlijk is het nog te koud buiten, maar op jouw vensterbank kunnen de eerste lentebloeiers al zorgen voor fleur en kle…
Katten en giftige planten: A + BKatten en giftige planten: A + BDe meeste mensen weten niet dat planten ook giftig zijn voor katten en andere dieren zoals honden, cavia's en konijnen.…
Kamerplanten: kopen van een kamerplantKamerplanten: kopen van een kamerplantKamerplanten zijn makkelijk online te bestellen. Er zijn verschillende redenen waarom mensen een kamerplant nemen. De be…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Amaryllisbol, tips voor het planten en verzorgen"

Reacties

Evi, 08-04-2017 14:33 #4
Ieder jaar krijg ik rond kerst een mooie amaryllis (Hippeastrum) cadeau die ik vervolgens in de aarde zet bij zijn soortgenootjes van de voorgaande jaren. Inmiddels hebben de meeste bollen al weer "kleine" bolletjes gekregen die ook al een mooie bloemstengel met bloemen hebben opgeleverd. Nu zie ik echter tot mijn schrik dat sommige bollen en bladeren een soort rode "roest" hebben. Wat is dit, kan dit kwaad en wat kan ik er tegen doen? Reactie infoteur, 18-04-2017
Beste Evi,

De amaryllisbol kent verschillende ontwikkelingsstadia en die moet je volgen en verder niets doen tot het moment dat je de adviezen in het artikel weer moet opvolgen.

TekstSchrijverT

Marianne, 24-01-2017 11:52 #3
Ik vind hier allerlei tips voor het overhouden tot volgend jaar van een Hippeastrum, die we als Amaryllisbol in de bloemwinkel kopen. Maar ik vind geen tips voor de versie die momenteel hip zijn, waarbij de bol in wax is gegoten en met een ijzeren steuntje zo als compleet arrangement wordt geleverd. Ik geniet al vanaf 5 december van een prachtrode ex. met wax, maar hoe kan ik deze overhouden? Reactie infoteur, 29-01-2017
Beste Marianne,

Fijn te horen dat je al vanaf 5 december van een prachtrode Amaryllis met wax geniet. De kunst is nu om deze Amaryllis over te houden.

Het overhouden kan door de bol na de bloei de stengel(s) af te snijden en laat het blad zitten en geef af en toe nog wat water. De bol kan in de pot in het voorjaar worden weggezet op een niet al te lichte en warme plek. Geef wel af en toe nog wat water. Je kan de Amaryllis ook in mei in de tuin worden gezet. Stop wel in augustus met water geven en zet de bol vervolgens op een koele, donkere plaats. In november worden de oude bladeren en verdroogde wortels verwijderd en zet de bol daarna weer op een warme, lichte plek binnenshuis en begin weer voorzichtig met water geven.

Succes

TekstSchrijverT

Pierre Pauwels, 21-11-2016 17:39 #2
Ik ben reeds in het bezit van een 15-tal amaryllisknollen. Ieder jaar worden ze kleiner en bloeien na de eerste keer niet meer. Wat is er aan de hand? Ik plant ze in DCM aarde van Aveve dat voorzien is met meststoffen voor honderd dagen. Toch wil ik ze niet wegsmijten. Reactie infoteur, 28-11-2016
Beste Pierre,

Als je de tekst van het artikel volgt en voor goede aarde/bemesting zorgt, dan zou de Amaryllis je niet mogen kunnen teleurstellen.

Laat even weten wat je gedaan hebt en wat het resultaat is.

Succes,

TekstSchrijverT

Jan Smit, 17-02-2016 16:12 #1
Onze amaryllisbol heeft al 2 maanden 6 uitlopen van max. 1 cm en doet verder niets.
Temp huiskamer 15 tot 22 graden. Anderen deden het wel goed op die plaats en zijn inmiddels wel uitgebloeid Met 12 bloemen per bol Reactie infoteur, 14-03-2016
Hallo Jan,

Soms is geduld de moeite waard.

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 26-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!