InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hoe kun je paardenbloemvlekken verwijderen uit kleding?

Hoe kun je paardenbloemvlekken verwijderen uit kleding?

Het is een mooie zomerse dag en je kind of kinderen zitten heerlijk in de tuin bloemetjes te plukken. Het op eerste ogenblik een zeer onschuldig karweitje, dat prima met nette kleding kan worden uitgevoerd. Echter, sommige bloemensoorten, waaronder de paardenbloem, bevatten sappen die vervelende vlekken achterlaten, wanneer ze in de kleding terecht komen. De vlekken die afkomstig zijn van de sappen van een paardenbloem, zijn moeilijk te verwijderen. Gelukkig, zijn er enkele tips, waardoor dat favoriete of nieuwe kledingstuk toch nog gered kan worden.

De paardenbloem

Vanaf april kun je in Nederland weilanden tegenkomen die geheel, geel gekleurd zijn. Deze kleur is afkomstig van de paardenbloem. De zeer algemene soort is een bekende vertegenwoordiger van de composieten. Er zijn ruim 200 verschillende soorten paardenbloemen. De bloem bestaat uit een rozet met grote veerachtige bladeren, een onvertakte bladloze stengel en een bloemhoofdje, met daarop honderden lintbloemen. Bijnamen van de paardenbloem zijn onder anderen hondstong in Drenthe en hynsteblom in Friesland.

Melksap van paardenbloemen

Bron: Frank Vincentz / Wikimedia CommonsBron: Frank Vincentz / Wikimedia Commons
Het melksap dat in de holle stengels van de paardenbloem zit kan bruine vlekken in kleding veroorzaken. Deze vlekken zijn erg hardnekkig en moeilijk te verwijderen. Het melksap van een paardenbloemen lijkt op latex , waar ze rubber van maakten. In de voormalige Sovjet-Unie is destijds geprobeerd rubber te maken van het melksap van paardenbloemen. Het experiment bleek alleen geen groot succes, omdat bleek dat er 1 hectare vol met paardenbloemen nodig is om 150 kg rubber te maken. Een hectare aan rubberbomen zorgt voor ruim 2000 kg aan rubber. Het melksap van de paardenbloem heeft ook een geneeskrachtige werking en kan onder anderen gebruikt worden voor het aanstippen van wratten.

Vlekken van paardenbloemen verwijderen

Het verwijderen van paardenbloemvlekken in kleding is een lastig karweitje. De kans van slagen zal ster afhankelijk zijn van het materiaal waar de kleding van gemaakt is. Daarnaast zijn verse paardenbloemvlekken beter te verwijderen dan vlekken die al enkele dagen zijn ingedroogd. Een groot misverstand is dat het desbetreffende kledingstuk zo snel mogelijk met warm water uitgespeld moet worden. Door het kledingstuk gelijk in aanraking te brengen met warm water, kunnen eventuele eiwitten die zich in de substantie van de vlek bevinden stollen. Hierdoor gaan ze zich stevig hechten aan de stof, waardoor de vlekken nog moeilijker te verwijderen zijn.

Vlekken verwijderen met wasbenzine
Een effectief middel om de vlekken van de paardenbloem te verwijderen is wasbenzine. Door het gebruik van wasbenzine lost het rubberachtige melksap op. Om de vlekken te behandelen dien je met een doekje doordrenkt met wasbenzine de vlekken te behandelen. Let op, het zal enige tijd duren, voordat de vlekken oplossen. Na de behandeling moet het desbetreffende kledingstuk goed worden uitgespoeld en daarna op de normale manier worden gewassen.
Bij het gebruik van wasbenzine, komen er vele dampen vrij. Hierdoor wordt er aangeraden, om deze behandeling van de paardenbloemvlekken buiten uit te voeren.

Vlekken verwijderen met witte chloor zonder bleek
Een andere manier om de bruine vlekken van de paardenbloem te verwijderen is om het kledingstuk te behandelen met ossengalzeep. De vlek moet goed ingewreven worden. Daarna dient men de vlek in te spuiten met witte Glorix O2 (zonder bleekmiddel). Nadat het chloor goed is ingetrokken, kan het kledingstuk gewassen worden in de wasmachine op 30 graden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nagellak verwijderenNagellak is een veel gebruikt product bij vrouwen. Maar nagellak is ook een gemeen spul, dat zich moeilijk laat verwijde…
Vlekken op beton verwijderenNa de winterperiode zijn er veel klusjes om te doen in en om het huis. Door vorst en andere weersinvloeden kunnen vlekke…
Café au lait vlekken: verwijderen donkere vlekken lichaamCafé au lait vlekken: verwijderen donkere vlekken lichaamDonkere vlekken op het lichaam, wat kan het zijn? Een café au lait macula (CALM) of café au lait vlekken is een lichtbru…
Zo krijg je make-up vlekken uit je kledingMake-up geeft heel makkelijk af op je kleding. Het is heel vervelend en het kan vlekken geven die slecht te verwijderen…
Vetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialenWe hebben het allemaal wel eens; vlekken in onze kleding. Met name tijdens het braden en bakken krijgen we weleens vetvl…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe kun je paardenbloemvlekken verwijderen uit kleding?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 18-05-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!