InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Krokussen - crocus en saffraan

Krokussen - crocus en saffraan

Krokussen - crocus en saffraan Eerst de winter, dan het sneeuwklokje en daarna komt de kleur. De krokus, of crocus, is een bijzonder populair bolgewas dat in het vroege voorjaar, na de witheid van de sneeuwklokjes, kleur in de tuin brengt. Het zijn de gele en paarse kleuren van de krokussen die ons hart sneller doen kloppen: het voorjaar komt er aan.

Kloostertuin in Kloosterburen

Krokus

Van de krokus zijn minstens honderd soorten bekend. De populairste varianten lijken niet zoveel meer op de wilde soort. Vrijwel de meeste soorten zijn voorjaarsbloeiend, maar er zijn ook herfstbloeiende soorten. Deze zijn zeldzaam. De krokussen komen uit de gebieden rond de Middellandse Zee, uit de gebergten van Midden- en Zuid-Europa en groeien daar op allerlei grazige plaatsen.
De krokus is familie van de herfsttijlloos. Het verschil zit in het aantal meeldraden:
  • krokus heeft drie meeldraden;
  • herfsttijlloos heeft zes meeldraden.

Paars

Krokussen zijn er in verschillende kleuren:
  • geel;
  • wit;
  • paars;
  • gestreept;
  • brons.

Bron: Johan van der WielenBron: Johan van der Wielen
Ze bloeien in februari en maart en zijn 7,5 tot 12,5 cm hoog.

Planten:
  • plantdiepte: 12,5 cm
  • plantafstand: 2,5 cm
  • in volle zon tot half schaduw
  • in borders;
  • in gras;
  • onder bomen en heesters;
  • binnenhuis.

Veel

De krokussen ogen het mooist wanneer er veel bollen bij elkaar geplant worden. Een perk vol krokussen is een kleurige lust voor het oog. De kelkvormige bloemen gaan open zodra het licht is of de zon schijnt. In de avond sluiten ze weer. De bladeren zijn smal en hebben een zilvergrijze streep door het midden.

Soorten

Van de honderd bekende soorten komt een aantal het meeste voor:
  • Crocus ancyrensis
  • Crocus chrysanthus
  • Crocus flavus
  • Crocus sieberi
  • Crocus tommasinianus
  • Crocus vernus

Crocus ancyrensis

De kleur van deze krokus is goudgeel. De plant wordt zon 10 centimeter hoog en bloeit in februari en maart.

Crocus chrysanthus

Deze krokus groeit in het wild in Griekenland. De knollen en bloemen zijn wat kleiner. Er zijn veel variëteiten met prachtige namen en verschillende kleuren.

Crocus flavus
Dit is de gele krokus, die zon tien centimeter hoog wordt en in maart en april bloeit. Deze gele krokus doet het goed in het gras, vooral omdat de kleur zo mooi afsteekt bij het groen.

Crocus sieberi

Deze krokus is wat kleiner, hij wordt 7,5 centimeter hoog en bloeit in maart en april. Het is een soort met mooie lichtblauwe bloemen en geel hart. In het wild komt deze soort voor in de Balkan.

Crocus tommasinianus

Deze krokus die 7,5 centimeter hoog wordt, is lavendelblauw tot paars van kleur. Het is een vroegbloeiende soort, hij laat in februari en maart zijn bloemen zien. Ze laten zich goed verwilderen.

Crocus vernus

Dit is een grootbloemige krokus die wel 15 centimeter hoog kan worden. Hij bloeit in verschillende kleuren van februari tot in april. De plant is ontstaan door kruisingen en selectie van wilde krokussen. Ze groeien goed in het gras, dat na de bloei zes weken niet gemaaid mag worden.

Boerenkrokus

De boerenkrokus is een winterharde variant die in februari en mart bloeit. De bol is uitermate geschikt voor verwildering. De planten vermeerderen via de bol, door deling. Vermeerdering vindt ook via zaad plaats plaats. Zodoende verspreidt de plant zich over een steeds groter gebied.

Planten

De krokus vraagt een zonnige plaats en staat mooi in het gras. De grond moet niet te nat zijn, daar kunnen krokussen niet tegen.
De bollen moeten tussen eind september en begin november in de grond. De bol gaat ongeveer 5 centimeter diep de grond in. Voor een natuurlijk effect worden de bolletjes willekeurig over het gazon gestrooid. Waar ze terechtkomen gaan ze de grond in. Het effect is het mooiste wanneer de bolletjes in groepjes van acht worden geplant.

Verzorging

Om de vier tot vijf jaar worden de zoden uitgegraven om de bollengroepjes te delen en terug te planten. Krokussen in het gazon hoeven geen extra voeding, maar voor de voeding van de plant is het aan te bevelen na de bloei de eerste weken niet te maaien.
De plant kan last krijgen van woelratten en muizen. Zij hebben de bollen op het menu. Ook kunnen de planten last krijgen van grauwe schimmel.

Vakantie

De krokus is een bloem met een eigen vakantie: de krokusvakantie. De vakantie is in de carnavalstijd en wordt ook wel carnavalsvakantie of voorjaarsvakantie genoemd.

Saffraan

De krokus is familie van de lissenfamilie. De naam crocus is afgeleid van het Griekse krokus. De plant Crocus sativus wordt gebruikt voor het oogsten van saffraan. De stampers van de saffraancrocus worden handmatig geoogst. De specerij wordt gebruikt in verschillende gerechten zoals paella en risotto. Het kleurt het gerecht geel. De smaak van saffraan is bitter met een honingachtig aroma.

Kloostertuin

De krokus is een stinzenplant en komt veel in kloostertuinen voor. Een mooie kloostertuin ligt in Kloosterburen in Groningen, achter de rooms-katholieke kerk. De tuin wordt onderhouden door een team van vrijwilligers en in 2011 werd in het kader van NL Doet de Kloostertuin opgeknapt.

Krokuslied

De krokus wordt bezongen in liedjes. Het draait dan steevast op de kleuren van de plant en het begin van het voorjaar: de krokus als begin van de lente, een seizoen vol leven.

Als het eerste plantje groeit

Als het eerste plantje groeit,
de egeltjes weer spelen op het mos.
Als de eerste krokus bloeit,
begint de lente in het bos.

Als de koekoek buiten koekoek zegt,
en de mus een nest gaat bouwen.
En de eerste duif een eitje legt,
en twee kikkertjes gaan trouwen.

Als het eerste plantje groeit,
de egeltjes weer spelen op het mos.
Als de eerste krokus bloeit,
begint de lente in het bos.

Krokusbolletje

Krokusbolltje
Kom eens uit je holletje
Met je bloempjes paars en geel
Op een dunne steel

Lente is weer in het land
Winter is nu aan de kant
Alle kinderen zijn zo blij
Want het wordt straks mei

Krokusgedicht

Naast liedjesschrijvers laten dichters zich inspireren door het bolgewas. Wil Melker schreef in maart 2012 het volgende gedicht:

In duizend geuren
penselen zijn nog hard
haren stram en ongeordend
door de lange winterslaap

het doek lijkt grauw geworden
door het helle wit van sneeuw
uit reeds voorbije dagen

maar als het zacht pastel
de eerste krokus opent in het
prille groen dan ruik je leven

dansen kwasten weer
in het warme licht van zon
straalt linnen in een nieuw beginnen

ik laat het voorjaar binnen
door de open serredeuren
wind vlaagt speels in duizend geuren

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloembollen - krokus, narcis en sneeuwklokjeBloembollen - krokus, narcis en sneeuwklokjeBloembollen zijn de smaakmakers van de tuin. Ze kunnen de tuin van schitterende kleuren voorzien, soms al vanaf midden d…
Planten die bloeien in de winterPlanten die bloeien in de winterDe meeste vaste planten bloeien vanaf het voorjaar of in de zomer. Wie ook in de winter graag kleur terug wil vinden in…
De boerenkrokusDe boerenkrokusKrokussen in de tuin kondigen de lente aan. In vele tuinen is het dan ook een waar genot om al de verschillende soorten…
Stinzenplanten voor een steeds groter bollenveldStinzenplanten voor een steeds groter bollenveldStinzenplanten zijn een bijzondere groep tuinplanten die wel wat extra aandacht waard zijn. Ze zijn vooral bekend door h…
Lavendel en saffraan tegen depressieEr zijn heel wat planten die een anti-depressieve werking hebben. Het bekendst is natuurlijk Sint-janskruid, Hypericum p…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Johan van der Wielen
  • www.wilmelkerrafels.deds.nl
  • www.tuinadvies.nl
  • www.schoffies.eu
  • www.naturalbulbs.nl
  • www.edurepdemo.kennisnet.nl
  • www.mijntuin.org
  • www.paboforum.nl
  • www.marnecultuur.nl
  • Wikipedia
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Johan van der Wielen

Reageer op het artikel "Krokussen - crocus en saffraan"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 16-02-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Tuin
Schrijf mee!