InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De meest makkelijke tips om energie te besparen

De meest makkelijke tips om energie te besparen

De meest makkelijke tips om energie te besparen Er zijn vandaag de dag veel discussies over het milieu, energie en het beperken van de CO2 uitstoot. Iedereen heeft het erover en als u door de bomen het bos niet meer ziet staan hier de meest makkelijke tips in het huis om energie en dus geld te besparen.

De draadloze muis en toetsenbord

Heeft uw computer een draadloos toetsenbord en muis? Zo ja; draadloos kan bijvoorbeeld handig zijn als u in een bedrijf met een beamer werkt, maar meestal is het overbodig. Als u de muis en het toetsenbord op uw bureau gebruikt dan bent u aan het verspillen. Bij een draadloze muis moeten de signalen van de muis via radiogolven naar de ontvanger gestuurd worden, wat heel erg veel energie verbruikt. De batterijen van de muis raken nogal eens leeg, terwijl dat helemaal niet nodig is. De stroom die toch al uit de usb poort komt kunt u namelijk veel beter direct voor de muis gebruiken, immers is die ontworpen om een muis op aan te sluiten. Een muis met draad is ook nog eens sneller en meer bedrijfszeker.

Schakelaars en transformatoren

Heel veel huishoudelijke apparaten hebben een klok of een afstandsbediening. U kunt natuurlijk het apparaat met de afstandsbediening 'uit' zetten, maar dat wilt niet meteen zeggen dat hij ook echt uit is. Alles wat met een afstandsbediening ook weer aan te krijgen is verbruikt nog steeds stroom omdat ze moeten zien wanneer ze weer aan moeten. Maar ook de klok van de magnetron verbruikt veel stroom. Het goedkoper om een apart klokje op batterijen te nemen dan dat je een magnetronklok gebruikt. Ten slotte zijn er in ieder huishouden wel transformatoren. Ze laden je mobiele telefoon op, ze worden gebruikt voor de halogeenlamp etc. Echter als je de stekker uit je mobieltje haalt of je zet de lamp uit, maar de transformator zit nog in het stopcontact, dan verbruikt hij nog steeds stroom. Het is daarom ook zeer raadzaam om losse transformatoren en stekkers eruit te trekken.

Het tv meubel

Bij een tv zijn er meerdere elektrische apparaten, dus dan is het handiger om een grote stekkerdoos met een schakelaar aan te schaffen en daarmee alles in een keer uit te zetten. Als de apparaten zo uit staan is het meteen veiliger bij een blikseminslag. Let alleen wel op dat je een video of dvd/hd recorder niet ook uitzet als je dingen wilt opnemen. Trek je van de DVD speler de stekker uit het stopcontact als je hem niet gebruikt, dan bespaar je op jaarbasis al gauw 20 euro.

Spaarlampen

Vervang de lampen die u vaak gebruikt door spaarlampen. Ze zijn iets duurder, maar verbruiken tot 82% minder stroom. Een gewone gloeilamp door een spaarlamp vervangen levert per jaar een besparing op van rondom de 40 euro. Het licht dat ze geven is tegenwoordig veel minder 'wit' dan een aantal jaren geleden, dus eigenlijk zijn er geen redenen meer om uw lampen niet te vervangen.

Een deksel op pan

Als u kookt maakt u uw eten in de pan warm. De warmte straalt vanuit het pit in de pan, via de pan en in het eten. Omdat het eten en de hele pan op temperatuur gehouden word door het pit wordt ook de lucht verwarmd. En als je de deksel altijd op de pan doet vliegt die lucht niet weg, wat warmte dus energie scheelt.

De gordijnen

Als het donker wordt doe dan meteen je gordijnen dicht. Een raam heeft namelijk de eigenschap om warmte van de ene kant van het raam naar de andere kant te transporteren. Overdag is dit handig, omdat je daardoor gratis energie van de zon krijgt, echter tijdens de nacht verlies je die warmte weer. Doe je als het donker wordt een gordijn voor het raam, dan maak je een soort van geïsoleerde luchtlaag tussen raam en gordijn, waardoor er minder warmte verloren gaat. Dit scheelt stookkosten.

De thermostaat

Als u thuis komt wilt u het graag warm hebben in uw huis. Als u weer weg gaat zet u hem lager, maar het huis doet er een tijdje over om af te koelen. Als gevolg daarvan kunt u beter de thermostaat een uur eerder uitschakelen, zonder dat het meteen koud word. Hetzelfde kunt u doen als u gaat slapen.

Het kopen van een iets duurdere timerthermostaat heeft als voordeel dat hij dit karwei voor u kan doen, of zelfs dat u hem afstelt dat het huis alleen warm gehouden word als u er bent. U kunt hem dan meteen ook zó programmeren dat de cv s' nachts ook op een lager pitje gaat.

De deur

De meeste deuren hebben een ingebouwde brievenbus. De brievenbus heeft altijd wel een klep aan de buitenkant, maar heeft u er ook een aan de binnenkant? Door met een klep of borstels aan de binnenkant de tocht te beperken komt er minder koude lucht het huis in en haalt u de kleine investering er zo weer uit. Ook interessant is het om te kijken naar de kieren van de deur.

Water

Op de waterrekening is ook al snel geld te besparen. Denkt u bijvoorbeeld aan een waterbesparende douchekop of kranen. U kunt speciale koppen en kranen kopen, maar er zijn ook speciale vernauwde ringen te koop die u in een leiding plaatst, waardoor de doorvoercapaciteit van de leiding verminderd word. Bij een kraan bespaar je al snel 10 euro en bij een douchekop is dit 40 euro per jaar.

De koelkast

  1. Laat de deur niet langer open dan strikt noodzakelijk.
  2. Zorg dat er geen ijslaag in het vriesvak zit en haal die er anders af. Deze neemt de kou op.
  3. Kijk of uw koelkast niet op een zonovergoten plek staat of vlak bij een fornuis of verwarming. Zet hem ook meteen ruwweg 10 centimeter van de muur af, zo kan de lucht beter circuleren en raakt de warmte die hij produceert eerder afgevoerd.

Hoe krijg ik mijn huis in de zomer koel?

U zult denken door een airco aan te schaffen. Dat kan een oplossing zijn, maar hij is verre van ideaal. Los van het hoge energieverbruik van het ding kunt u beter het probleem voor zijn. U kunt beter kijken hoe de warmte uw huis binnenkomt en het daar tegenhouden. Een goede methode is om een rolgordijn (of een gewoon gordijn) te nemen die aan de straatkant zilverkleurig is . De zonnestralen worden dan namelijk weer naar de straat weerkaatst en verwarmen daardoor niet uw huis. Het kan ook een idee zijn om als uw woonkamer niet wit geschilderd is dat wel te doen. Wit weerkaatst namelijk veel beter licht dan bijvoorbeeld bruin, dat de energie van de zon namelijk meer opneemt.

Ik hoop dat de bovenstaande tips helpen om energie (=geld) te besparen. Meer ideeën zijn altijd welkom
© 2007 - 2017 Da-peer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Energie en geld besparen met spaarlampenEnergie en geld besparen met spaarlampenDe laatste jaren is de energieprijs meer dan verdubbeld. Veel mensen willen daarom besparen op hun energiegebruik. Een v…
Investeren om energie te besparenInvesteren om energie te besparenOp uitgaven aan energie kunt u maandelijks veel geld besparen. Dit kunt u doen door te investeren in energiezuinige prod…
Besparen op energieverbruikDe prijzen van gas, water en licht stijgen. De hoogste tijd om uw energieverbruik eens onder de loep te nemen. Er valt n…
Energie besparen: tipsEnergie besparen: tipsEnergie in ons huis wordt grotendeels verspild. Energie gaat verloren door onwetendheid en gemakzucht. Energie besparen…

Reageer op het artikel "De meest makkelijke tips om energie te besparen"

Reactie

Van der Ven, Vincent, 18-02-2008 17:11 #1
Misschien is dit auto wassen zonder water een goede tip: http://www.greenclean.nl Reactie infoteur, 18-02-2008
Het zou zeker een interessante ontwikkeling kunnen worden, maar het is nog niet echt snel en makkelijk verkrijgbaar en de prijs per fles (17 euro) is t.o.v. water wel een stuk hoger.
Wel interessant is uiteraard dat je hiermee water spaart, maar dan moet eerst nog gekeken hoe efficiënt / milieuvriendelijk het productie en distributieproces is.

Infoteur: Da-peer
Laatste update: 05-05-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!