InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Mieren bestrijden in en om het huis

Mieren bestrijden in en om het huis

Mieren kunnen voor veel overlast zorgen in en om het huis. Buiten het feit dat het niet prettig is om last te hebben van mieren, is het ook nog eens erg onhygiënisch wanneer de mieren zich verzamelen op plaatsen waar etenswaren liggen. Daarom is het goed om voorzorgsmaatregelen te nemen, waardoor de mieren buiten de deur blijven. Wanneer het hier te laat voor is, en de mieren de weg naar je huis al hebben gevonden, zijn er gelukkig nog vele manieren waarop de mieren te bestrijden zijn.

Voorkomen is beter dan genezen, mieren buiten de deur houden

De beste manier om overlast van mieren te voorkomen, is natuurlijk door te zorgen dat ze buiten de deur blijven. Met deze tips kun je mieren op afstand houden, en ervoor zorgen dat ze je huis niet binnenkomen.

Schoonmaken en opruimen

Zorg dat de keuken schoon is. Mieren houden erg van etensresten. Dek etenswaren daarom goed af, en zorg dat er geen kruimels op het aanrechtblad blijven liggen. Goed om te weten is dat mieren vooral van zoetigheid houden. Zorg ook dat de tuinmeubels schoon zijn van etensresten. Zorg dat de prullenbakken binnenshuis goed afgesloten zijn. Ook de afvalcontainer buiten dient goed afgesloten te zijn. Mieren houden ervan om zich te nestelen in oud rottend hout in de tuin. Ook op dorre bladeren zijn zij gek, zorg dus dat je dit tijdig uit de tuin verwijdert.

Zorg dat de mieren het huis niet binnen komen...

Vind je het niet zo'n probleem om mieren in je tuin te hebben, maar vind je het vooral belangrijk dat ze buiten blijven, en niet binnen komen? Ook dan zijn er een aantal tips die je kunt opvolgen.

Mieren lopen nooit over koperdraad heen. Wil je dat de mieren je huis niet binnengaan? Leg dan een stukje koperdraad langs de drempel buiten. Muntjes van 5 cent geven hetzelfde effect.

Ook talkpoeder is iets dat mieren niet prettig vinden. Strooi wat talkpoeder (of babypoeder) op de route waar de mieren lopen, en ze zullen er niet meer komen. natuurlijk dien je het strooien wel regelmatig te herhalen, anders waait of regent de talkpoeder gewoon weg.

Mieren in de tuin bestrijden op een natuurlijke manier

Door middel van bepaalde planten is het mogelijk om mieren op afstand te houden. Als je op een bepaalde plaats in de tuin veel last hebt van mieren, kun je de volgende plantjes in de buurt zetten:
  • Goudsbloemen
  • Afrikaantjes
  • Lavendel
  • Boerenwormkruid
  • Bieslook

Mieren hebben een hekel aan de geur van deze planten, en zullen liever ergens anders een plekje zoeken! Om mieren weg te houden uit de tuin, kun je wat koffiedik strooien in de tuin, en dit vermengen met de tuinaarde. De mieren zullen hier niet meer komen. Verder houd het ook nog eens katten uit de tuin, én is het erg goed voor de planten.

Mieren bestrijden?

Is het niet gelukt om de mieren uit de tuin, of uit huis weg te houden? dan zijn er gelukkig ook veel manieren om de mieren alsnog te bestrijden. Zo kun je er voor kiezen om een mierenlokdoos neer te zetten. Deze zorgen er vaak voor dat alle mieren van het nest uitsterven. de mieren krijgen het gif uit de lokdoosjes aan hun pootjes, en nemen dit mee naar binnen in het mierennest. Let wel op met mierenlokdoosjes: ze zijn veelal gevaarlijk voor je kinderen en huisdieren! Mierenlokdoosjes zijn verkrijgbaar in de supermarkt.

Een andere manier om mieren te bestrijden is kokend water. Gooi een aantal dagen achtereen de openingen van de mierennesten vol met kokend water. Er is vrij veel water nodig om alle mieren hiermee te bestrijden, de gangen binnen de mierennesten zijn namelijk erg lang!
© 2014 - 2017 Denn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuinMieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuinMieren zijn kleine insecten die als zeer ongenode gasten kunnen worden gezien. Mieren kunnen goed preventief geweerd wor…
Mierenplaag: effectief vliegende mieren bestrijden!Mierenplaag: effectief vliegende mieren bestrijden!Mieren ze komen uit de kleinste hoekjes en kieren. Buiten, binnen, ze zitten overal. Vooral de vliegende mieren kunnen e…
Mieren in je huis, hoe kom je er van af?Last van mieren, wie kent het niet. In de zomer komt het voor dat de bewoners van een nest mieren een gaatje je huis in…
Hoe bestrijd je mieren in de tuinHoe bestrijd je mieren in de tuinMieren zijn niet schadelijk voor je tuin. Vervelend zijn ze wel. Wanneer de mieren de tuintafel innemen en via het terra…
Mierenplaag: wat te doen bij een mierenplaag of overlast?Mieren in de keuken. Het kan geen kwaad, maar aangenaam is het niet. Wat te doen als de kriebelbeesten je keuken dreigen…
Bronnen en referenties
  • www.duurzaamthuis.nl
  • www.mierenbestrijden.com
  • www.omaweetraad.nl

Reageer op het artikel "Mieren bestrijden in en om het huis"

Infoteur: Denn
Laatste update: 16-09-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!