InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hyacinten op glas - bloeien zonder aarde

Hyacinten op glas - bloeien zonder aarde

Hyacinten op glas - bloeien zonder aarde Een hyacint is een prachtige en welriekende bloem. Het is een voorjaarsbloem die het goed doet in de tuin, maar ook heel goed op glas in bloei kan worden getrokken. Er zijn erg mooie hyacintglazen in de handel en in het antiek- en curiosa circuit rouleren prachtige exemplaren met mooie kleuren en vormen. Op glas kan de hyacint met kerst al bloeien en in de donkere maanden van het jaar een heerlijke geur verspreiden in huis en fleurige bloemen laten zien, die een voorloper zijn op de lente.
Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland

Op glas met wespentaille

Een hyacintenglas is een vaas met een wespentaille. Het is een soort bekerglas om de hyacintenbol in te laten uitkomen. De bol van de hyacint rust op de versmalling in het glas en hangt net boven het water. Het is aan te bevelen speciaal gekweekte glashyacinten te gebruiken. Het glas wordt gevuld met water tot ongeveer twee millimeter onder de bol. Daarna wordt het gevulde glas met de bol weggezet op een koele en donkere plaats.

Kelder
De kelder is daarvoor zeer geschikt, maar wie geen kelder onder zijn woning bezit, kan de glazen ook in een droge schuur of op een koele zolder zetten. Zelfs een keukenkast kan dienst doen als kweekruimte. Als het er maar niet vochtig en te warm is. De bol wortelt het beste bij een temperatuur van tien graden. In een te vochtige omgeving heb je kans op schimmelvorming en rot.

Wortelen en neus

In enkele weken tijd ontwikkelt zich een wortelstelsel onder de bol in het glas. Boven in de bol wordt de neus zichtbaar, het deel van de plant waar de bloem uit groeit. Als de neus 6 tot 8 centimeter lang is, mag het hyacintenglas uit de kast komen. Zet het glas niet meteen in de warme kamer, maar laat de bol acclimatiseren in een ruimte met temperatuur tussen de tien graden en kamertemperatuur in. Pas als de bloemknop helemaal uit de bol gegroeid is, mag het hyacintenglas in de kamer worden gezet.

Bloem en bloeien

Na een week of drie is de knop zover dat hij openspringt: de hyacint gaat bloeien. Dat is de tijd om het hyacintenglas in de woonkamer te plaatsen. Zet de hyacint niet te dicht bij een warmtebron of achter glas waar de volle zon op staat. Dat zal de bloeitijd danig inkorten. Zet het glas op een relatieve koele plek in de kamer, dan heb je langst plezier van de bloem.

Rot voorkomen
Het water in het glas moet regelmatig worden bijgevuld met gewoon water zonder plantenvoedsel. Zorg ervoor dat de bol het water niet raakt, om rot te voorkomen. Glashyacinten zijn na de bloei niet nogmaals te gebruiken.

Hyacinten en nagel

De hyacint is een uitheemse plant. Hij komt uit het Middellandse Zeegebied. In West Europa bloeit de soort in het voorjaar, van maart tot mei. De bloempjes vormen dichte bloemtrossen. Eén enkel bloempje wordt een nagel genoemd. Nederland is een belangrijk centrum van de hyacintenteelt. De bloemen zijn er in het wit, blauw, geel, roze, rood en paars.

Bollenglazen
Bollenglazen of hyacintenglazen zijn al eeuwenlang bekend. Ze worden ondermeer gezien op 18e eeuwse schilderijen. Het was de tijd van de Tulpenmania en toentertijd raakten ook de hyacinten in zwang. Er zijn teksten bekend uit 1750 waarin gesproken wordt over bollentrekken op glas. Bollenexperts lieten zien dat het kon en het werd in binnen- en buitenland ontvangen als een Hollandse truc die goed viel en werd nagevolgd.

Kerstmis
Het trekken van bloemen uit bollen op watercultuur is een mooie manier om in de donkere maanden heerlijk geurende en mooie bloemen in huis te hebben. Het werd eeuwen geleden bedacht en is nog steeds populair.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloemen die voorjaar en zomer kleur gevenBloemen die het voorjaar kleur geven zijn onder andere tulpen, hyacinten, narcissen en krokussen. Deze bloemen ontspruit…
Bloembollen en knollen plantenBloembollen en knollen moeten al vroeg geplant worden. Wie in het voorjaar wil genieten van prachtige bloeiende sneeuwkl…
Soorten Kersenbloesems in JapanEr zijn veel verschillende soorten kersenbloesems die verschillen in grootte en kleur. De kleuren gaan van puur wit tot…
Bollen pellen, wat verdient het?Wat verdien je met bollen pellen? Bollen pellen kun je met name in Noord Holland doen. Het bollen pellen gaat van start…
Hoe onderhouden we voorjaarsbloemen in potjes?Hoe onderhouden we voorjaarsbloemen in potjes?Willen we in het voorjaar met volle teugen kunnen genieten van een kleurrijke bloemenpracht in onze tuin, dan moesten de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux / Pixabay
  • Persbureau Ameland
  • Wikipedia
  • Tuin Wiki
  • http://www.kennemerend.nl/history.html geraadpleegd op 29 mei 2015
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Hyacinten op glas - bloeien zonder aarde"

Reactie

Brechtje, 21-01-2015 16:40 #1
Hallo,

IK wat hyacinten in potten staan. Als ze uitgebloeid zijn kan ik ze volgend jaar dan weer in potten zetten. Of kan ik ze dan weggooien.

M.v.g,

Brechtje

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 16-08-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!