InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Wat kosten openslaande deuren?

Wat kosten openslaande deuren?

Een veel uitgevoerde verbouwing is het plaatsen van openslaande deuren. U kunt op deze manier de tuin een verlengstuk maken van uw woonkamer. Openslaande deuren kunnen meer sfeer in de woonkamer brengen. Daarnaast zal het ook zorgen voor een mooie lichtinval en een ideale mogelijkheid om de warmte uit het huis te laten gaan in de avonduren op warme zomerdagen. De deuren zijn te verkrijgen in verschillende soorten en maten. U kunt ook een schuifpui plaatsen waarin openslaande deuren zijn verwerkt.

Toegevoegde waarde van openslaande deuren

Naast de sfeer en de extra lichtinval, krijgt u ook een korte weg naar de tuin en lijkt de tuin onderdeel uit te maken van uw huis. Dit geldt zeker in het geval u twee deuren laat plaatsen, die beide open te zetten zijn. De kamer zal ook optisch groter gaan lijken. Het feit dat een huis openslaande deuren heeft, wordt ook vaak specifiek genoemd bij het te koop zetten van het huis. In de zomer kunt u de deuren openzetten, zodat u in de avonduren zoveel mogelijk warme kwijt kunt raken door de deuren. Een voordeel ten opzichte van een schuifpui is dat de openslaande deuren minder onderhoud behoeven en minder snel mankementen zullen vertonen.

Nadelen van openslaande deuren

Openslaande deuren bestaan voor een groot deel uit glas. Het voordeel is dat het veel lichtinval geeft, maar het nadeel is dat u woonkamer snel opwarmt indien de temperatuur buiten hoog is in de zomer. Een ander nadeel is dat het een grote ingreep is. Er moet namelijk een gat in de muur worden gemaakt waar het kozijn in komt. Indien u een groot raamkozijn gaat verwijderen om plaats te maken voor de openslaande deuren, moet er gebroken worden en een deel van de muur moet weer dicht gemaakt worden. Een groot raamkozijn zal namelijk breder zijn.

Zelf plaatsen, of laten plaatsen

Om hoge kosten uit te sparen kunt u overwegen om de deuren zelf te plaatsen. Over het algemeen is dit een ingreep die u beter kunt uitbesteden aan vakmensen die er ervaring mee hebben. Er moet namelijk een deel van de muur worden gesloopt om het kozijn erin te plaatsen. Indien u het gaat uitbesteden, moet u diverse offertes laten maken door verschillende vakmensen. Door te vergelijken kunt u in sommige gevallen honderden euro’s besparen. U kunt ook overwegen om zelf de deuren en kozijnen en dergelijke aan te schaffen. Om deze manier kunt u voorkomen dat de vakman ook weer een marge wenst te vangen op de deuren en kozijnen. U moet echter niet uitsluitend op de prijs letten. Op lange termijn is de kwaliteit belangrijker dan een besparing.

Wat kosten openslaande deuren?

De prijzen voor de openslaande deuren en toebehoren zijn afhankelijk van het gebruikte materiaal, de formaten, soort deuren en van vele andere factoren. U kunt klaar zijn voor een bedrag onder de €1.000 indien u zelf gaat monteren. Bij het laten plaatsen zijn de kosten sterk afhankelijk van het aantal uren werk dat de vakman erin moet steken. Een kozijn van hetzelfde formaat vervangen, zal veel goedkoper zijn dan in het geval er nog gebroken moet worden. Inclusief montage moet u rekening houden met een bedrag tussen de €3.000 en €4.000 euro. Kiest u voor zelfmontage dan zullen de kosten tussen de €650 en €1.100 bedragen.

Zie ook:
Wat kost een aanbouw?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kosten openslaande deuren?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 11-08-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!