InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Gezonde traktaties met lieve gezichtjes

Gezonde traktaties met lieve gezichtjes

Voor kinderen is het een groot feest om met de verjaardag op iets leuks te trakteren in de klas. Als ouder heb je graag dat traktaties niet alleen leuk zijn, maar ook nog eens gezond. In dit artikel drie lekkere én gezonde traktaties die zeker zullen aanslaan. Aan de slag dus!
Het maken van deze traktaties is vrij eenvoudig en kost (per traktatie) ongeveer 10 minuten. De traktaties zijn goed te maken samen met kinderen.

Traktatie 1: Kleine krentenbolletjes met oortjes en een gezichtje

Wat heb je nodig?

  • +/- 30 (kleine) krentenbolletjes (te koop in de supermarkt)
  • stevig papier, potlood en een dikke, zwarte stift
  • een mes
  • 1 zak tum-tummetjes (snoep, te koop in de supermarkt)
  • cocktailprikkertjes

Hoe maak je het?

Haal de bolletjes uit elkaar en leg ze verspreid op tafel. Teken op het dikke papier oren. Je kunt eventueel verschillende maten oren tekenen, dit geeft een leuk effect. Laat aan de zijkanten van de oren een beetje ruimte nodig, die heb je nodig om de oren in de bolletjes te steken. Knip de oren uit (leg vellen papier op elkaar, dit scheelt in tijd). Maak met het mesje aan twee kanten van de krentenbolletjes een kleine inkeping zodat de oren er ingestoken kunnen worden (denk aan een gezicht). Steek nu alle oortjes in de krentenbolletjes. Maak met de tum-tummetjes ogen en een neusje; deze kun je vastzetten met de helft van een cocktailprikkertje. Denk er wel aan dat je de cocktailprikkertjes niet te diep zet; de kinderen moeten ze kunnen zien zitten zodat ze ze niet per ongeluk opeten. Klaar zijn je lieve krentenbolletjes!

Tip: Je kunt vooraf de krentenbolletjes nog opensnijden en ze besmeren met een laagje boter of iets anders.

Traktatie 2: Rupsje in een appeltje

Wat heb je nodig?

  • +/- 30 (kleine, zoete) appeltjes (er zijn speciale 'kinder'appeltjes in de supermarkt te koop
  • 1 zak met spekjes
  • stevig papier en een dikke, zwarte stift
  • poedersuiker en een beetje water

Hoe maak je het?

Maak met een appelboor een gat in alle appeltjes. In de gaten kun je nu een spekje doen. Teken nu op het stevige papier vrolijke gezichtjes (voor +/- 30 appeltjes), deze moeten net iets groter als de spekjes zijn. Vermeng het poedersuiker met een beetje water; nu wordt het glazuur. Met het glazuur plak je de gezichtjes op de spekjes. Je ziet nu dat er een klein rupsje uit de appel komt; je traktatie is gelukt!

Tip: Leg alle appeltjes met de rupsjes in een grote mand en versier deze met bijvoorbeeld gekleurd papier of vrolijke linten.

Traktatie 3: Soepstengels met een eigen gezicht

Wat heb je nodig?

  • +/- 30 soepstengels
  • +/- 30 vingerpoppetjes
  • een halve meloen of bekertjes
  • aluminiumfolie

Hoe maak je het?

Op de soepstengels plaats je de vingerpoppetjes. Bedek de halve meloen met aluminiumfolie. Maak (met bijvoorbeeld de achterkant van een lepeltje) +/- 30 kleine gaatjes in de bolle kant van de halve meloen. Prik nu de soepstengels voorzichtig in de gaatjes. Je hebt nu een mooi bouwwerk van soepstengels met vingerpoppetjes gemaakt. Je kunt er ook voor kiezen om de soepstengels in bekertjes te zetten; let er wel op dat de soepstengels goed kunnen blijven staan.

Tip: In plaats van vingerpoppetjes kun je ook andere (bijvoorbeeld zelfgemaakte) poppetjes gebruiken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezonde traktaties met lieve gezichtjes"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 02-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!