InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Interieurtrends: hergebruik, creëer je eigen stijl

Interieurtrends: hergebruik, creëer je eigen stijl

Interieurtrends: hergebruik, creëer je eigen stijl De interieurtrend van nu is, onder andere, je huis zo inrichten dat het bij je persoonlijkheid en karakter past. Velen willen een leuk, hip en trendy interieur, kan dit ook met een kleine beurs? Dat kan. Zonder veel geld en beperkt budget kan je je interieur toch van een nieuwe stijl te voorzien. Je hebt gewoon wat creativiteit nodig. Er zijn veel materialen en objecten die zich lenen voor hergebruik. Zo geef je je interieur karakter en een eigen stijl. Met sloophoutbehang bijvoorbeeld.
Wees niet te snel met het weggooien van zogenaamde (oude) troep, en kijk hoe je je creativiteit kunt inzetten om er wat orgineels mee te creëren. Zo heb je eventueel gelijk een nieuwe vrijetijdsbesteding: zo nu en dan lekker rommelmarkten en kringloopwinkels afstruinen om je oog te laten vallen op 'troepjes' waarvoor jij nog mogelijkheden ziet en die je een nieuw leven in kunt blazen. Hergebruik is trendy en vanwege de orginaliteit zullen complimenten niet uitblijven. Interieurstylistes 'storten' zich ook op hergebruik van materialen en objecten, omdat het leuk is om een persoonlijke draai te geven aan bestaande meubels en materialen.

Decoratie aan de muur:

Als je nog gereedschapsklemmen in de schuur hebt liggen, maak je hiermee een unieke en orginele decoratie voor aan je muur. Je hebt nodig: de gereedschapsklemmen dus (heb je ze niet: je koopt ze bij de bouwmarkt) turkse theeglaasjes, schroefmachine. Je schroeft de klem aan de muur en doet het turkse theeglaasje erin. Het staat leuk als je meer dan één klemmen, en zodoende turkse theeglaasjes, naast elkaar hebt. Doe in de glaasjes een fleurige bloem.

Hergebruik je boeken

Als je boeken teveel hebt, en je wilt ze toch niet meer lezen kun je er een salontafel van maken. Dit staat echt leuk! Je maakt vier gelijke stapels die aan elkaar staan. Eventueel plak je de kaften aan elkaar vast. Het staat het leukste als je er iets robuusts opzet, zoals een enorme fruitschaal, of grote schaal met robuuste kaarsen. De boeken kan je natuurlijk ook gebruiken voor een bijzettafel of een nachtkastje.

Recycle (oude) meubels

Authenthiciteit en een unieke draai geven aan je meubels en interieur, daar gaat het om. Met sloophout behang kan je geweldige dingen doen! Sloophout is trendy maar sloophouten meubels passen niet in ieders budget. Dit hoeft geen probleem te zijn. Je kunt je kastjes, eettafel, salontafel, dressoir en dergelijke behangen met sloophoutbehang. Zo creëer je absoluut unieke meubelstukken in je huis. Ben je geen goede behanger, dan kun je je oude meubels natuurlijk whitewashen, zo creëer je ook weer een hele nieuwe stijl in huis. Schuur het daarna nog even op randen af, zodat je het hout er doorheen ziet. Van een oude kruk kun je alleen het onderstel gebruiken, waar je een mooie mand op bevestigd. Een stuk oude verwarming kan je prima gebruiken om flessen wijn op te zetten (vanwege de ribbels, rollen de flessen niet weg). Je bevestigd het stuk verwarming horizontaal op een onderstel van een oude kruk (of onderstel van stoel/tafeltje). Op rommelmarkten zijn ouderwetse dienbladen te vinden, die ook weer te bevestigen zijn op een onderstel (van kruk, stoel of tafeltje) zodat je een unieke bijzettafel hebt. Objecten die op het eerste gezicht afgrijselijk lijken lenen zich voor orginele meubeltjes, als je er maar oog voor hebt.
Ook mooi: wil je je (nacht)kastje een nieuw leven inblazen? Gebruik klinknagels die je in een mooi patroon hamert op je kastje. Eventueel verf je het kastje eerst in een andere kleur. Zet het patroon van te voren met potloodstipjes op je kastje. Kijk eens op internet voor leuke dessins!

Koffieflesje

In het interieur zie je in plaats van hele boeketten in een vaas, vaker één bloem in een vaasje. Dit is hipper dan een hele bos. In het kader van deze eenzame bloem in een vaasje, kun je je koffieflesjes bewaren. Beschilder dit eventueel met goudverf, zilververf, of andersoortige verf (geschikt voor glas) en maak meerdere flesjes in dezelfde stijl. Voorzie ze allemaal van een bloem (van één soort, of in ieder flesje een andere soort) en voilá, er staat echt iets leuks in je interieur.

Oude dekens hergebruiken

We gebruiken allemaal dekbedden, maar er was een tijd dat men alleen dekens gebruikte. Deze dekens zijn nog wel op te duikelen, bij je oma, moeder of ander familielid. Evenals afgedankte slaapzakken. Als je handig bent op de naaimachine kun je hiervan vintage kussenhoezen maken, plaids of je verandert flessen tot ingepakte vaasjes. Van dozen maak je leuk ingepakte opbergdozen. Combineer oude afgedankte stoffen en materialen met elkaar. Je kunt er een gedateerde lampekap ook weer hip mee maken. Alle stoffen kun je gebruiken voor je creatieve uitspattingen. De wintermutsen met gehaakte bloemen erop die ooit zo in waren, daarvan kun je de bloemen gebruiken en op een kussenhoes bevestigen.

Kussenhoes zelf maken:

Sjaals lenen zich goed voor een unieke kussenhoes, ze zijn er in mooie stoffen en dessins. Maar ook theedoeken maken een perfect plaatje als kussenhoes: sommige hebben prachtige dessins. En een theedoek heeft vaak al de juiste maat.

Je hebt nodig: een theedoek, stof van een contrasterende kleur, naaimachine, binnenkussen. Knip de stof voor de achterkant in dezelfde maat als de theedoek. Naai beide stoffen met de goede kanten tegen elkaar en laat een kant open. Doe het binnenkussen erin en naai ook deze kant dicht.
Gerelateerde artikelen
Meubels van steigerhout - waar moet je op letten?Bedrijfjes die meubels maken van steigerhout of sloophout schieten tegenwoordig als paddestoelen uit de grond. Door hun…
Het huis inrichten met design meubelsHet huis inrichten met design meubelsEen trendy woonkamer wie wil het niet. In grote woonboulevards worden we overspoeld met de mooiste meubels, lampen en al…
Gordijntrends: soorten gordijnenGordijntrends: soorten gordijnenJe hebt een stijl gekozen voor je interieur. Wat voor soort gordijnen kies je? Niet alleen in interieur en woonstijl zij…
Interieur trends: Dutch Design en assymmetrieInterieur trends: Dutch Design en assymmetrieDe trend voor het interieur is onder meer klassiek en comfort. Een andere trend is sterk in opkomst. Namelijk de interie…
Antiek: de handel in antieke meubelsAntiek: de handel in antieke meubelsEr is veel vraag naar antieke meubels. Dit is een trend van de laatste decennia, alhoewel er altijd wel veel vraag naar…

Reageer op het artikel "Interieurtrends: hergebruik, creëer je eigen stijl"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!