InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Maak zelf je Kerstkaarten van recycled materiaal

Maak zelf je Kerstkaarten van recycled materiaal

Maak zelf je Kerstkaarten van recycled materiaal Als Kerstmis weer voorbij is en de kerstbomen van de stoep zijn geplukt, twijfel je wellicht bij het weggooien of opbergen van je mooiste kerstkaarten. Kun je er niet nog wat mee? Sommige zijn te mooi om weg te doen, maar waar laat je het allemaal? Al nemen ze weinig plaats in, opbergen is niet echt een oplossing. Maak van je oude kerstkaarten nieuwe zolang je nog in kerstsfeer verkeert. Bijkomend voordeel: Je bent volgende Kerst snel klaar, en je kaarten zijn persoonlijk en origineel; een welkome verrassing tussen alle commercieel geproduceerde kaarten. En met recyclen ben je ook nog eens heel goed bezig.

Kerstkaarten recyclen

Kerstkaarten komen in soorten en maten. Van religieus tot puur decoratief. Met kopieën van een geschilderde Maria, Jozef en kerstkindje, tot in reliëf bedrukte glitterige kerstballen, -bomen en kerstmannen. Met gouden rendieren en zilveren herten. Als je ze gaat recyclen kun je alles gebruiken, of je hetzelf nou kitch vindt of juist erg sfeervol. En kun je zelf niet altijd leuke kerstkaarten vinden, dan is het helemaal een idee om ze zelf eens te maken. Knippen en plakken is dan een van de mogelijkheden. Je hoeft er niet buitensporig creatief voor te zijn, als je maar van wat knutselen houdt. Je kunt het natuurlijk alleen doen, reken dan op zo'n drie avonden voor 30 kaarten, of je doet het samen met anderen. Weet je een betere bezigheid op sombere winteravonden?

Wat heb je nodig?

Bron: StineBron: Stine
Ga eerst naar de winkel en zoek gekleurde dubbele kaarten en bijpassende enveloppen, die zijn in setjes te koop. Het formaat van de kaarten bepaald straks de lengte en breedte van de knipsels. Verder heb je weinig nodig:
  1. gekleurde dubbele kaarten met bjipassende enveloppen
  2. oude kerstkaarten
  3. driehoek
  4. stanleymesje
  5. schaar
  6. evt. een kartelschaar
  7. papierlijm
  8. vellen effen wit papier, A4

Hoe pak je het aan?

  • Knip van alle oude kerstkaarten de afbeeldingen af en van sommige de binnentekst als je die mooi vindt.
  • Knip de kaarten in stroken van 0,5 tot 2 cm breed of breder als je grote kaarten gaat maken.
  • Knip uit sommige kaarten de kerstbal, -boom, kerstman zodat je ter afwisseling ook wat afwijkende, organische of geometrische vormen hebt.
  • Knip ook wat kleinere vormpjes, bijvoorbeeld kleine en grotere sterretjes.

Zorg voor veel kaarten en glossy tijdschriften zodat je rijkelijk materiaal hebt om uit te kiezen. Werk niet te netjes; uit het lood of gescheurd geeft een speelser effect dan alles op de mm. nauwkeurig uitgeknipt. Er zijn geen regels behalve: heb plezier!

Knutselen

Hoe meer variatie, hoe gemakkelijker het straks wordt om een spannende collage te maken. Je hoeft dit niet vooraf te doen, je kunt ook al doende nog vormen knippen, al naar gelang waar je behoefte aan blijkt te hebben.

Sorteer de knipsels op kleur, vorm en/of afbeelding. Bedek de werktafel met vellen wit papier en leg daarop de gesorteerde knipsels zodat je snel een overzicht hebt van je materiaal. Bovendien kun je de vellen met knipsels en al gemakkelijk op elkaar stapelen als je wilt stoppen, om er de volgende keer weer zo mee verder te kunnen.

Speels effect

Je hoeft niet heel netjes te snijden of knippen, leuker is juist als alles een beetje uit het lood is. Hetzelfde geldt voor het plakken: lijm de strookjes niet loodrecht naast de rand van de kaart en naast elkaar, meer net iets schots en schuin, dat geeft de collage straks als hij klaar is een speelser effect dan wanneer je alles op de mm. gelijk en strak naast elkaar plakt.

Alternatief

Heb je geen oude kerstkaarten meer, gebruik dan glossy´s; vooral die van de feestmaand december zijn heel geschikt. In plaats van strookjes en organische of geometrische vormpjes te knippen en daarvan een abstracte collage te maken, kun je ook figuratieve, herkenbare vormen maken. Denk aan een kerstboom, als meest eenvoudige symbool een simpele driehoek, nog makkelijker een cirkel als kerstbal (in verschillende groottes aan een lint), een kerststal, een kribbe met kindje, een engel. De vorm moet zo herkenbaar zijn, dat je deze kunt opvullen met knipsels van elke kleur of vorm zolang het maar past binnen de contourlijn. Je kunt ook een keer een vorm uitknippen, als sjabloon, en deze steeds omtrekken.

Tekenen en schilderen

Houd je niet van knippen en plakken dan kun je ook makkelijk en snel eenvoudige kaarten tekenen. Opnieuw ga je uit van de symbolen voor boom, bal, stal, schaapje en engel, maar nu teken je ze met een zwarte pen of stift op de kaart. Deze vorm kun je inkleuren met kleurpotlood, stift, ecoline of waterverf. Realiseer je dat je meerdere kaarten moet maken, tenminste als je ze allemaal zelf wilt maken, dus houd het simpel en varieer, zo houd je het voor jezelf leuk en gaat het niet vervelen.
© 2009 - 2017 Stine, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hergebruik oude kerstkaartenHergebruik oude kerstkaartenIeder jaar vallen er weer een hoop kerstkaarten op de mat. In de maand december brengen de vele kleuren, printjes en pla…
Meer doen met collageEen tekening of illustratie die gemaakt is in collage ziet er zeer plastisch uit. Bij het zien ervan, krijg je meestal m…
Collage maken, knutselen met papierCollage maken, knutselen met papierEen collage kun je zelf thuis maken. Het is een eenvoudige techniek waar je schitterende resultaten mee kunt bereiken. E…
Kaarten maken in 3dAls ik even de tijd heb, pak ik mijn knip en plak spulletjes om kaarten te maken. Niet zomaar kaarten, maar kaarten in 3…
3D kaarten maken: wat heb je nodigIedereen kent ze wel: 3D kaarten. Het is leuk om ze zelf te maken en ze zijn ideaal om cadeau te doen. Wat heb je nodig…
Bronnen en referenties
  • Alle afbeeldingen zijn van de auteur
  • Afbeelding bron 1: Stine

Reageer op het artikel "Maak zelf je Kerstkaarten van recycled materiaal"

Reactie

Monica, 18-01-2013 17:32 #1
Ik heb voor mijn collage kerstkaarten ook de kerst/oud en nieuwfolders gebruikt en hier allerlei leuke figuurtjes uitgeknipt. Of foto's van lekker eten dat doet het ook altijd goed op een kerstkaart, zeker als je het in een bijpassend frame plaatst. Reactie infoteur, 11-02-2013
Kerstkaarten versturen we om de geboorte van Christus te vieren. Het is dus mooi als daar wel in afbeelding of tekst melding van gemaakt wordt. Laten we vooral de betekenis van dit feest niet vergeten. Lekker eten kan natuurlijk, maar dat is niet waar het om gaat.

Infoteur: Stine
Laatste update: 26-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Reacties: 1
Schrijf mee!